Keywords:
Palabras clave: mentira, mito, imitación, discurso falso, ficción, Platón. Keywords: lie, myth, imitation, false discourse, fiction, PlatoCopyright (c) 2012 R. Álvarez
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
This paper revises some differences that Plato opens dialectically, from inside, in the appreciation of evil, lie, and discourse, and in a gradual way, throughout successive works. The claim would be to disrupt equivocal dichotomies as well as to put the philosophical molds of myth and artistic imitation which the dialogues themselves produce. As a result of platonic charm, philosophy displaces the archaic methods of education prevalent among Greek elites and establishes a tragical, mythical, and discursive pattern still operative in the present.
Downloads
References
Platón
.— Hippias menor, Madrid, Gredos, 1985
.— República, Madrid, Gredos, 1986
.— Teeteto, Madrid, Gredos, 1988
Bibliografía secundaria:
Brisson, L., Platón, las palabras y los mitos. ¿Cómo y por qué dio nombre al mito?,
Madrid, Adaba, 2005.
Friedländer, P., Platón. Realidad del ser y verdad de la vida, Madrid, Tecnos, 1989 .
González Escudero, S., “El paradigma de “El político””, en Eikasía. Revista de filosofía, n.º 12, 2007, p. 69-86.
Hidalgo, A., “Peripecia y pathos de Santiago González Escudero. ¿Es el mito de la caverna una tragedia?”, en La oscuridad radiante. Lecturas del mito de la caverna de Platón, [en homenaje al profesor Santiago González Escudero] Oviedo, Biblioteca Nueva y Uniovi, 2009, p. 21-49.
Kahn, Charles H., Platón y el diálogo socrático. El uso filosófico de una forma literaria, Madrid, Escolar y Mayo, 2010.
Panofsky, E., Idea. Contribución a la historia del arte, Madrid, Cátedra, 1989.
Verdenius, W.J., Mimesis. Plato’s doctrine of artistic Imitation and its meaning for us, Leiden, Brill, 1972.