No. 34 (2023): Época II. Nº34. 2023
Articles

Traces of Krausist doctrine in Ensayos Literarios by Carmen de Burgos: moral progress and women’s education

Mengxue Niu
Universidad Autónoma de Madrid
Marta Nogueroles Jové
Universidad Autónoma de Madrid
Published December 19, 2023

Keywords:

Krausism, feminism, Carmen de Burgos, women’s education
How to Cite
Niu, M. ., & Nogueroles Jové, M. (2023). Traces of Krausist doctrine in Ensayos Literarios by Carmen de Burgos: moral progress and women’s education. Bajo Palabra, (34), 341–358. https://doi.org/10.15366/bp2023.34.017

Abstract

Carmen de Burgos was an active figure in the first wave of feminism in Spain in the late nineteenth and early twentieth centuries. In this article, we wish to explore the close relationship between her thinking on women and Krausism, by analyzing the similarities with Krausism embodied in her early work Ensayos literarios in the defense of educational reforms, respect for women’s talent, and emphasis on hygiene and health. We will conclude that her feminist thought did not emerge casually and in isolation but was significantly influenced by Krausism.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arenal, Concepción, El pauperismo, Madrid, Librería de Victoriano Suárez, 1897.

Burgos, Carmen de, Ensayos Literarios, Almería, 1900.

Cantero Rosales, María Ángeles, «De “perfecta casada” a “ángel del hogar” o la construcción del arquetipo femenino en el siglo XIX», Tonos digital: Revista de estudios filológicos, n.o 14, 2007.

Capellán de Miguel, Gonzalo, La España armónica: el proyecto del krausismo español para una sociedad en conflicto, Madrid, Biblioteca Nueva, 2006.

Espinosa Gutiérrez, Jesús, “Discursos de hombres en los márgenes del patriarca- do. Progresistas, profeministas e igualitarios en España (1868-1939)”, Aportaciones a la investigación sobre mujeres y género: V Congreso Universitario Internacional Investigación y Género, Sevilla, 2015, pp. 78-102.

Felipe, José Luis, “La Institución Libre de Enseñanza: sus principios pedagógicos innovadores y su presencia en el currículo de la educación física actual. El primer centro docente español que utilizó el deporte como elemento educativo.” Citius, altius, fortius: humanismo, sociedad y deporte: investigaciones y ensayos, 7(2), 2014, pp. 57-82.

Gómez Blesa, Mercedes, “Presentación”, La mujer moderna y sus derechos, Madrid, Huso, 2018.

Krause, Karl Christian Friedrich, Ideal de la humanidad para la vida, Madrid, Imprenta de F. Martínez García, 1871, pp. 9-31.

Lucas, Jesús Pedro Payo de, “Krause y Sanz del Río: principales influencias en el humanismo de Francisco Giner de los Ríos”, Ápeiron: estudios de filosofía, n.o 7, 2017, pp. 45-56.

Manzanero Fernández, Delia, “La modernización del sistema educativo y penitenciario de la mujer: el impacto de la herencia krausista en la obra de Concepción Arenal”, Araucaria: Revista Iberoamericana de Filosofía, Política, Humanidades y Relaciones Internacionales 22(43), 2020, pp. 537-559.

Núñez Rey, Concepción, Carmen de Burgos, Colombine en la Edad de Plata de la literatura española, Sevilla, Fundación José Manuel Lara, 2005.

Orden Jiménez, Rafael V, El sistema de la filosofía de Krause: génesis y desarrollo del panenteísmo, Madrid, Universidad Pontificia Comillas, Vol.15, 1998.

———. “Krausofeminismo: de Krause al Congreso Pedagógico Hispano-Portugués-Americano”, Mujer y filosofía en el mundo iberoamericano, Universidad de Salamanca, 2022, pp.187-214.

Pinilla Burgos, Ricardo, “Krausismo y humanismo: la idea de humanidad en la filosofía de Krause”, Teoría del Humanismo, Vol.7, 2010, pp.151-174.