Keywords:
Contemporary Music, Esthetics, Soundscape, AuralityCopyright (c) 2022 María Luz Rivera Fernández
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
The musical artistic proposals of the
20th and 21st centuries have incorporated
all kinds of sounds into artistic
actions, changing the perception of the
work of art, and fostering a new way of
listening to the environment. The universe
of sound has expanded enormously
and artistic practices have opened up to
new realities, emerging technologies and
conceptions of global and open listening.
In this article we analyze the sound resources
of some essential proposals in
the sound journey of the 20th and 21st
centuries. In the first place, the figure of
a Spanish inventor and visionary, José
Antonio García Castillejo, el Cura Castillejo,
as the absolute forerunner of electronic
music with his electro composer
device, and his visionary conceptions of
music and art. Second, the proposals of
John Cage. Third, the ideas of Murray
Shafer in Canada and his Soundscape.
Fourth, the genius of Llorenç Barber in
Spain, to finally end with the conception
of artistic research by Alex Arteaga.
Downloads
References
Artega A, Rivera R, Auralidad y Entorno , Catálogo de Publicaciones del Ministerio
de Educción, Cultura y Deporte, 2017.
Barber, Ll., El placer de la escucha. Madrid, Ardora, 2003.
Barber, Ll., “Unas músicas del imposible probable”. Papeles del Festival de música
española de Cádiz , 2005. http://www.centrodedocumentacionmusicaldeandalucia.
es/export/sites/default/publicaciones/pdfs/musica-imposible.pdf
Barber Ll. Palacios M. , La mosca tras la oreja. De la música experimental al arte
sonoro en España. Fundación Autor – SGAE, 2010
Botella Nicolás, A M. 2020. “El paisaje sonoro como arte sonoro”. Cuadernos
de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas15 (1): 112-125. http://doi.
org/10.11144/javeriana.mavae15-1.epsc
Cage J., Silencio, Madrid, Ardora, 2007.
Cage J. Kostelanetz John Cage: An Anthology, New york, Da capo Press, 1991.
Delgado M.A., Inventar en el desierto, Madrid, Turner, 2014.
Dibelius U., La música contemporánea a partir de 1945, Madrid, Akal, 2004.
Halffter C., López de Osaba P. Marco T., Historia de la Música, Madrid, UNED,
Biblioteca de Educación Permanente, 1976.
García Sánchez, M. T., De la ciudad en vibración al ser resonante: Una investigación
a propósito de los conciertos de campanas de Llorenç Barber. Tesis (Doctoral),
, E.T.S. Arquitectura (UPM).https://doi.org/10.20868/UPM.thesis.
Gil Noe?, J. V., “La memoria convocada en los conciertos de ciudades de Llorenc?
Barber”. 2021Cuadernos de Mu?sica, Artes Visuales y Artes Esce?nicas 16 (1): 230-
http://doi.org/10.11144/javeriana.mavae16-1.lmce
López Quintás A., Estética Musical. El poder formativo de la música, Valencia,
Rivera Mota, 2010.
Marchán S., Real/Virtual en la estética y en la teoría de las artes, Barcelona, Paidós,
Noya J., Armonía Universal, Madrid, Biblioteca Nueva, 2011.
Ross A., El ruido eterno, Barcelona, Seix Barral, 2009.
Schafer R.M., El paisaje sonoro y la afinación del mundo, Bogotá, Intermedio,
Schaeffer P. , Tratado de los objetos musicales, Madrid, Alianza, 1988,.
Small C., Música, Sociedad y Educación, Madrid, Alianza, 2006.