No. 10 (2015)
IV. Filosofía de la Educación y Pedagogía

Philosophy of the 21st-Century Smart Classroom: Critique and Urgent Review

Antonio Sánchez-Bayón
Universidad Camilo José Cela
Portada del número 10 de Bajo Palabra
Published September 18, 2015

Keywords:

smart classroom, globalization, paradigm, student formation, education, instruction, science
How to Cite
Sánchez-Bayón, A. (2015). Philosophy of the 21st-Century Smart Classroom: Critique and Urgent Review. Bajo Palabra, (10), 259–269. https://doi.org/10.15366/bp2015.10.022

Abstract

This paper analyzes the smart classroom, especially Institution SEK’s model. We evaluate its philosophical and educational foundations and diagnose principal problems and challenges in the midst of the current transition to a new stage of globalization (globalization 2.0). We diagnose circumstantial and paradigmatic failures (debunking false inferences, frauds and fallacies along the way), and forewarn of the risks of not taking corrective measures. We pay special attention to the Kodack risk, the emphasis of artificial over human intelligence. Finally, we offer several remedial measures.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bauman, Z. (2003): Modernidad líquida (trad.). México: Fondo de Cultura Económica.

Beck, U. (1998): La sociedad del riesgo (trad.). Barcelona: Paidos.

Castells, M. (2001-02): La Era de la información (3 vols.). México: Siglo XXI.

Díaz-Soto, D., Manzanero, D., Thoilliez, B. (2014): Philosophical Challanges of Plurality in a Global World, Cambridge: Cambridge Scholars Publishing.

Díaz-Soto, D., Sánchez-Bayón, A. (2014): “Síntomas alarmantes: problemas en la (re)construcción de marcos educativos supranacionales, con especial atención al EEES”, en Sánchez-Bayón, A. (2014): Innovación docente en los nuevos estudios universitarios. Valencia. Tirant Lo Blanch.

Kosko, B. (2006): El futuro borroso o el cielo en un chip (trad.). Madrid: Crítica.

Luhmann, N. (1998): Sociología del riesgo (trad.). México: Universidad Iberoamericana.

Manzanero, D. (2007): “El uso virtuoso de la tecnología”, en Nómadas (nº 15), 2007.

Sánchez-Bayón, A. (2008-13): La Modernidad sin prejuicios. Madrid. Delta. (2010): Estudios de cultura político-jurídica. Madrid. Delta. (2011a): Sistema de Derecho Comparado y Global, Valencia: Tirant Lo Blanch. (2011b): Introducción al Derecho Comparado y Global, Madrid: Delta. (2012a): Filosofía Político-Jurídica Glocal.

Saarbrücken. EAE. (2012b): Humanismo Iberoamericano. Una guía para transitar la globalización. Guatemala. Cara Parens. (2012c): Derecho Eclesiástico Global, Madrid:

Delta. (2013): Repensar la Filosofía Social Iberoamericana. Valencia. Tirant Lo Blanch. (2014): Innovación docente en los nuevos estudios universitarios. Valencia. Tirant Lo Blanch.

Sennett, R. (1998): La corrosión del carácter (trad.). Barcelona: Anagrama.

Taleb, N.N. (2013): Antifrágil (trad.). Barcelona: Paidos.

VV.AA. (2013): Inteligencia institucional en universidades. Madrid. OCU.