Keywords:
smart classroom, globalization, paradigm, student formation, education, instruction, scienceCopyright (c) 2015 Antonio Sánchez-Bayón
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
This paper analyzes the smart classroom, especially Institution SEK’s model. We evaluate its philosophical and educational foundations and diagnose principal problems and challenges in the midst of the current transition to a new stage of globalization (globalization 2.0). We diagnose circumstantial and paradigmatic failures (debunking false inferences, frauds and fallacies along the way), and forewarn of the risks of not taking corrective measures. We pay special attention to the Kodack risk, the emphasis of artificial over human intelligence. Finally, we offer several remedial measures.
Downloads
References
Bauman, Z. (2003): Modernidad líquida (trad.). México: Fondo de Cultura Económica.
Beck, U. (1998): La sociedad del riesgo (trad.). Barcelona: Paidos.
Castells, M. (2001-02): La Era de la información (3 vols.). México: Siglo XXI.
Díaz-Soto, D., Manzanero, D., Thoilliez, B. (2014): Philosophical Challanges of Plurality in a Global World, Cambridge: Cambridge Scholars Publishing.
Díaz-Soto, D., Sánchez-Bayón, A. (2014): “Síntomas alarmantes: problemas en la (re)construcción de marcos educativos supranacionales, con especial atención al EEES”, en Sánchez-Bayón, A. (2014): Innovación docente en los nuevos estudios universitarios. Valencia. Tirant Lo Blanch.
Kosko, B. (2006): El futuro borroso o el cielo en un chip (trad.). Madrid: Crítica.
Luhmann, N. (1998): Sociología del riesgo (trad.). México: Universidad Iberoamericana.
Manzanero, D. (2007): “El uso virtuoso de la tecnología”, en Nómadas (nº 15), 2007.
Sánchez-Bayón, A. (2008-13): La Modernidad sin prejuicios. Madrid. Delta. (2010): Estudios de cultura político-jurídica. Madrid. Delta. (2011a): Sistema de Derecho Comparado y Global, Valencia: Tirant Lo Blanch. (2011b): Introducción al Derecho Comparado y Global, Madrid: Delta. (2012a): Filosofía Político-Jurídica Glocal.
Saarbrücken. EAE. (2012b): Humanismo Iberoamericano. Una guía para transitar la globalización. Guatemala. Cara Parens. (2012c): Derecho Eclesiástico Global, Madrid:
Delta. (2013): Repensar la Filosofía Social Iberoamericana. Valencia. Tirant Lo Blanch. (2014): Innovación docente en los nuevos estudios universitarios. Valencia. Tirant Lo Blanch.
Sennett, R. (1998): La corrosión del carácter (trad.). Barcelona: Anagrama.
Taleb, N.N. (2013): Antifrágil (trad.). Barcelona: Paidos.
VV.AA. (2013): Inteligencia institucional en universidades. Madrid. OCU.