Núm. 17 (2008): Archaeofauna
Artículos

Sorry, Wrong Phylum: A Neophyte Archaeomalacologist’s Experiences in Analyzing a European Atlantic Sea Urchin Assemblage

Publicado octubre 4, 2016

Resumen

This paper discusses a recent approach to analyzing the sea urchin remains recovered from a pit of the Gallic Empire era of the Roman period above the Baie de Lannion, northern Brittany, France. Possible solutions for northeast Atlantic urchin assemblages to some problems which all archaeo-zoologists face (identification, the generation of MNI data, diagnosis of butchery methods, and reconstructing the nature of the population exploited) are outlined. The implications for the state of the discipline of archaeomalacology of the diversity of sources consulted, and a number of instances of parallel work by others, are discussed.

Keywords: Archaeology, Urchins, Identification, Quantification, Methods

Resumen:

Este trabajo expone un modo de actuación aplicado al análisis de los restos de erizos de mar recuperados en un hoyo de la era del imperio galo correspondiente al periodo romano sobre la bahía de Lannion (Bretaña Septentrional, Francia). Se señalan una serie de soluciones para problemas comunes con los que se encuentran los arqueozoólogos al estudiar las muestras de erizos de mar del Atlántico nordoriental, entre los que se incluyen la identificación, la estimación del NMI, la diagnosis de los métodos de fracturación y la inferencia de la naturaleza de la población explotada. Asimismo se valoran las implicaciones de todo ello para el desarrollo de la arqueomalacología en relación con la diversidad de fuentes consultadas y los casos de trabajos en paralelo desarrollados por otros investigadores.

Palabras clave: Arqueología, Erizos, Identificación, Cuantificación, Métodos