Vol. 29-30 (2017-2018)
Estudios

Artistic experiences at the end of the last Argentine dictatorship: between the local and the international

Alejandra Soledad González
Instituto de Humanidades, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) y Universidad Nacional de Córdoba (UNC)
Bio
Published May 13, 2019

Keywords:

Artistic strategies, Argentine dictatorship, Interstices, 1980s, Experiences
How to Cite
Soledad González, A. (2019). Artistic experiences at the end of the last Argentine dictatorship: between the local and the international. Anuario Del Departamento De Historia Y Teoría Del Arte, 29. https://doi.org/10.15366/anuario2017-2018.29-30.09

Abstract

At the beginning of the 1980s, while the exhaustion of the last Argentine dictatorship began, some groups of artists whose material and symbolic practices questioned the artistic field and, in certain cases, the social macro- cosm, gained visibility. In this article a slightly studied case is reconstructed: the Grouping for the Development of Visual Experiences. In the first three sections, the ges- tation of the group in the city of Córdoba is investigated, within the context of national cultural policy, when they achieved a workshop and made a foundational exhibi- tion. Afterwards, a reading is rehearsed, in a sociological key of “structures of feelings”, of experiences where they converged: crafts, cinema, sculpture, photography, environment, literature and painting. Finally, nine trajec- tories of artists accrediting local and international net- works are explored. To undertake this research, a trans- disciplinary approach to Cultural History was used, as well as the analysis of various written, oral and visual documents.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AAVV, 1976-2016 Con-memoraciones, Número especial a 40 años del Golpe de Estado de 1976, Afuera n° 16 (2016). [en línea], http://revistaafuera16.blogspot.com.ar/p/indice.html [Consulta: 16 de septiembre de 2016]

AAVV, Número Especial: 40 Aniversario del Golpe Cívico-Militar de 1976, Revista Alfilo (2016) Área de Comunicación Institucional de la Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Nacional de Córdoba. [en línea], http://www.ffyh.unc.edu.ar/alfilo/especial-24marzo/ [Consulta: 1 de mayo de 2016].

Giorgio AGAMBEN, “¿Qué es lo contemporáneo?”, Desnudez, Buenos Aires, Adriana Hidalgo, 2006, pp. 17-29.

Gustavo BLÁZQUEZ, “El arte de contar la historia. Una lectura de la producción historiográfica sobre arte contemporáneo en Córdoba”, en IV Congreso Internacional de Teoría e Historia de las Artes. Buenos Aires, CAIA, 2007, pp. 315-329.

Pierre BOURDIEU, Creencia artística y bienes simbólicos, Córdoba-Buenos Aires, aurelia*rivera, 2003.

María Sol BRUNO, “Sobre ritmos y colores, ensayos y una obra: la Facultad de Artes”, en M. Gordillo y L. Valdemarca (coords.), Facultades de la UNC. 1854-2011, Córdoba: UNC, 2013.

Pilar CALVEIRO, Poder y desaparición. Los campos de concentración en Argentina, Buenos Aires, Colihue, 1998.

Georges DIDI-HUBERMAN, Ante el tiempo. Historia del Arte y anacronismo de las imágenes, Buenos Aires, Adriana Hidalgo, 2008.

Guillermo FANTONI, “Tensiones hacia la política. Del homenaje al Viet-Nam a la Anti Bienal”, Revista Sisi, Año 2, nº 2 (1990), Rosario.

Michel FOUCAULT, Microfísica del Poder, Madrid, La Piqueta, 1992.

Carlo GINZBURG, El hilo y las huellas: lo verdadero, lo falso, lo ficticio, Buenos Aires, FCE, 2006.

Andrea GIUNTA, Vanguardia, internacionalismo y política. Arte argentino en los años sesenta, Buenos Aires, Siglo XXI, 2008.

Gabriel GUTNISKY, Impecable-Implacable. Marcas de la contemporaneidad en el arte, Córdoba, Brujas, 2006.

María José HERRERA, “Los años setenta y ochenta en el arte argentino”, en J. Burucúa (dtor.) Nueva Historia Argentina. Arte, Sociedad y Política, Buenos Aires, Sudamericana, 1999.

Hernán INVERNIZZI y Judith GOCIOL, Un golpe a los libros. Represión a la cultura durante la última dictadura militar, Buenos Aires, Eudeba, 2002.

Cecilia IRAZUSTA, “Gregorio Dujovny: el arte cinético como una representación del arte moderno”, Avances, N° 17 (2010). Córdoba: UNC.

Ana LONGONI, “Incitar al debate, a una red de colaboraciones, a otro modo de hacer”. Afuera. Estudios de Crítica Cultural, N° 13 (2013).

Ana LONGONI, Vanguardia y revolución. Arte e izquierdas en la Argentina de los sesenta-setenta, Buenos Aires, Ariel, 2014.

Federico LORENZ, Las guerras por Malvinas, Buenos Aires, Edhasa, 2006.

Daniela LUCENA, “La Zona-Loxon-Einstein: pintura en vivo y cooperación artística durante la dictadura militar argentina”, El genio maligno, n° 14 (2014), pp. 44-45. [en línea], http://elgeniomaligno.eu/ [Consulta: 16 de junio de 2015].

Mariana MARCHESI, 2003: “Discursos de resistencia”, en Congreso Internacional de la Asociación de Estudios Latinoamericanos (Dallas, Texas, March 27-29, 2003).

Dolores MOYANO, La producción plástica emergente en Córdoba (1970-2000), Córdoba, Del Boulevard, 2005.

Dolores MOYANO, Diccionario de Artistas Plásticos de Córdoba, Córdoba, Imprenta de la Lotería, 2010.

Marcelo NUSENOVICH, “Epidemias artísticas en Córdoba: la Viruela Boba (1966)”, en IX Jornadas Interescuelas-Departamentos de Historia, Córdoba: UNC, 2003.

Hugo QUIROGA, El tiempo del “Proceso”. Conflictos y coincidencias entre políticos y militares, Rosario, Fundación Ross, 2004.

RED CONCEPTUALISMOS DEL SUR, Perder la forma humana. Una imagen sísmica de los años ochenta en América Latina. Madrid: MNCARS, 2012.

Nelly RICHARD, Fracturas de la memoria, Buenos Aires: Siglo XXI, 2007.

María C. ROCCA, Arte, Modernización y Guerra Fría. Las Bienales de Córdoba en los ’60, Córdoba: UNC, 2009.

Viviana USUBIAGA, Imágenes inestables. Artes visuales, dictadura y democracia en Buenos Aires, Buenos Aires, Edhasa, 2012.

Raymond WILLIAMS, Marxismo y literatura, Barcelona, Península, 2000 [1977].

Raymond WILLIAMS, Sociología de la cultura, Buenos Aires, Paidós, 1994 [1981].