Vol. 34 (2022)
Estudios

A poetics of firmness in Isidoro Valcárcel Medina’s verbal work

Diego Zorita Arroyo
Universidad Autónoma de Madrid
Published December 20, 2022

Keywords:

Isidoro Valcárcel Medina, Spanish concrete poetry, Art-life, Avant-garde, Pamplona Encounters of 1972
How to Cite
Zorita Arroyo, D. (2022). A poetics of firmness in Isidoro Valcárcel Medina’s verbal work. Anuario Del Departamento De Historia Y Teoría Del Arte, 34. https://doi.org/10.15366/anuario2022.34.07

Abstract

The Pamplona Encounters of 1972 meant both the ephemeral culmination of the utopian ideals of experimental art practices and its eclipse as a collective adventure. For Isidoro Valcárcel Medina, however, they were not a dead end, but the beginning of an artistic career based on a conception of art as an everyday activity. This article aims to explain the supposedly paradoxical character of Valcárcel Medina’s work in relation to the “end of the party” for experimental arts, analyzing the transition from a utopian art to an ethically compromised one. This is explained through the comparative analysis of some of Valcárcel Medina’s verbal works with some works of Spanish concrete poetry. La chuleta (1991) is interpreted in relation to concrete manifestos, contrasting its graphic, discursive, and pragmatic differences, Conversaciones telefónicas (1973) is read against the specific phantasy of a
supranational language, and, finally, Hombres-anuncio (1976) is studied in relation to the public poems produced by the Cooperativa de Producción Artística y Artesana.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benéitez Andrés, Rosa María. “La experiencia estética de Isidoro Valcárcel Medina: discurso vital y producción artística en el último cuarto del siglo XX”. Artigrama no. 26 (2011): 769-79.

Canteli Vigón, Marcos. “La forma de no estar: resistencias de Isidoro Valcárcel Medina”. En Poesía Española en el Mundo: Procesos de Filtrado, Selección y Canonización, editado por Jorge J. Locane y Gesine Müller, 273-87. Madrid: Iberoamericana Vervuert, 2017. https://doi.org/10.31819/9783964563255-018.

Caws, Mary Ann. Manifesto. A Century of Isms. Nebraska: University of Nebraska Press, 2001.

Díaz Cuyás, José. “El arte de figurar el tiempo”. En Ir y Venir de Valcárcel Medina, editado por José Díaz Cuyás, 14-33. Fundació Antoni Tàpies – Comunidad Autónoma de la Región de Murcia – Dirección de Proyectos e Iniciativas Culturales Diputación de Granada, 2002.

Díaz Cuyás, José. “Literalismo y carnavalización en la última vanguardia”. En Encuentros de Pamplona 1972: Fin de fiesta del arte experimental, editado por José Díaz Cuyás, 16-37. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2009.

Díaz Cuyás, José, ed. Ir y venir de Valcárcel Medina. Fundació Antoni Tàpies – Comunidad Autónoma de la Región de Murcia – Dirección de Proyectos e Iniciativas Culturales Diputación de Granada, 2002.

Fernández Salgado, María. “El momento analírico. Poéticas constructivistas en España desde 1964”. Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Madrid, 2014.

Foucault, Michel. Hermenéutica del Sujeto. Curso en el Collège de France (1981-1982). Traducido por Horacio Pons. México: Fondo de Cultura Económica, 2002.

Gómez de Liaño, Ignacio. En la red del tiempo 1972, 1977. Diario personal. Madrid: Siruela, 2013.

Krauss, Rosalind E. La Originalidad de la Vanguardia y otros Mitos Modernos. Traducido por Adolfo Gómez Cedillo. Madrid: Alianza, 1985.

López Cuenca, Alberto. “Arco y la visión mediática del mercado del arte en la España de los ochenta”. En Desacuerdos I. Sobre Arte, Políticas y Esfera Pública en el Estado Español, 83-111. Barcelona: Arteleku, Diputación de Granada, MACBA, UNIA, 2004.

Millán, Fernando, ed. Escrito está. Poesía experimental en España (1963-1984). Santander: Ediciones La Bahía, 2009.

Parra Pérez, Carolina. “Arte contra el sistema”. Imafronte no. 15 (2000): 225-36.

Pujals Gesalí, Esteban. “La medida de lo posible: arte y vida de Valcárcel Medina”. En Ir y venir de Valcárcel Medina, editado por José Díaz Cuyás, 34-51. Fundació Antoni Tàpies – Comunidad Autónoma de la Región de Murcia – Dirección de Proyectos e Iniciativas Culturales Diputación de Granada, 2002.

Uribe, Enrique. “Seminario de generación automática de formas plásticas. Enrique Uribe Valdivielso”. Boletín del Centro de Cálculo de la Universidad de Madrid no. 16 (1971): 59-62.

Valcárcel Medina, Isidoro. 3 ó 4 conferencias. León: Universidad de León, 2002.

Valcárcel Medina, Isidoro. “La memoria propia, es la mejor fuente de documentación”. Sin Título, no. 1 (1994): 31-42.

Valcárcel Medina, Isidoro. La Chuleta. 1991, Barcelona: MACBA.

Zorita Arroyo, Diego. “Los manifiestos de la poesía concreta”. Philobiblion. Revista de Literaturas Hispánicas no. 13 (2021): 79-96. https://doi.org/10.15366/philobiblion2021.13.004.