An approach to LABoral. Centro de Arte y Creación Industrial (2007-2011) from the theory and praxis of José Luis Brea
Keywords:
LABoral, José Luis Brea, RAM culture, New mediaThis work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
The theoretical-critical work of José Luis Brea in relation to artistic practices and the capitalist power system, as well as his artistic and curatorial work according to the mutations of the context that surrounded him, connect with the launch and consolidation of LABoral. Centro de Arte y Creación Industrial de Gijón. The Asturian center’s program, dedicated to art, science, technology and innovation, exemplifies the materialization of a significant part of Brea’s theories for a world immersed in the digitization of production processes. In this article we will try to highlight the transition from net art to contemporary artistic practices; the influence of Brea in this institutional project, forged by Rosina Gómez-Baeza; and the existing and hardly commented connection between both actors of the art world in the Spanish state.
Downloads
References
Albarrán, Juan. “José Luis Brea y la historia última del arte en España”, Salonkritik, 12 de noviembre de 2010.
Álvarez, Juan Antonio, et al. El pasado en el presente y lo propio en lo ajeno. Gijón: LABoral Centro de Arte y Creación Industrial, 2009. Catálogo de la exposición.
Beaumont, José F. “Arco se aproxima a los enigmas del arte electrónico”, El País, 15 de febrero de 1997.
Botella, Ana, coord. Laboral, un espacio para el intelecto entre arte, ciencia, tecnología e industrias creativas. Gijón: LABoral. Centro de Arte y Creación Industrial, 2007.
Brea, José Luis. “Antes y después del entusiasmo”. Arena 3 (1989): 26.
Brea, José Luis. cultura_RAM. Mutaciones de la cultura en la era de su distribución electrónica. Barcelona: Gedisa, 2007.
Brea, José Luis. “La era de la imagen electrónica”. Contrastes. Revista internacional de filosofía, suplemento 13 (2008): 15-28, https://doi.org/10.24310/Contrastescontrastes.v0i0.1268.
Brea, José Luis. Las tres eras de la imagen. Imgen-materia, flim, e-image. Madrid: Akal, 2016 [2010].
Brea, José Luis, coord. La conquista de la ubicuidad. Murcia: A. G. Novograf, 2003. Catálogo de la exposición.
Brea, José Luis, ed. Estudios visuales. La epistemología de la visualidad en la era de la globalización. Madrid: Akal, 2005.
Broncano, Fernando. “A propósito de José Luis Brea: del archivo a la RAM”. Caracteres. Estudios culturales y críticos de la esfera digital 3, nº 1 (2014): 273-89.
Carrillo, Jesús. Arte en la red. Madrid: Cátedra, 2004.
Carrillo, Jesús. “Aleph, la web como espacio de acción paralela”. Desacuerdos. Sobre arte, política y esfera pública en el Estado español 2 (2005): 123-43.
Carrillo, Jesús. “Las nuevas fábricas de la cultura: los lugares de la creación y la producción cultural en la España contemporánea”. En Propiedad intelectual, nuevas tecnologías y acceso a la cultura, coordinado por Alberto López Cuenca y Eduardo Ramírez Pedrajo, 281-306. México: Centro Cultural de España en México, 2008.
Eraso, Santiago. “Luchas por la libertad política y creativa en Internet”, https://santieraso.com/2013/01/06/luchas-por-la-libertad-politica-y-creativa-en-internet, último acceso 26 de febrero de 2021.
Giannetti, Claudia. L’Angelot: Work in progress 1993-1997. Barcelona: ACC L’Angelot, 1997.
López Cuenca, Alberto y Noemí de Haro García. “Arte contemporáneo, infraestructura y territorio en el Estado de las autonomías”. En Por el Centro Guerrero (2009-2011). Política cultural, crisis institucional y compromiso ciudadano, coordinado por Gabriel Cabello, 11-20. Granada: TRN-Laboratorio artístico transfronterizo, 2014.
Paul, Christiane et al. LABciberespacios. Gijón: LABoral Centro de Arte y Creación Industrial, 2007. Catálogo de la exposición.
Paul Christiane, y Jemina Rellie et al., FEEDBACK. Arte reactivo a instrucciones, a inputs o a su entorno. Gijón: LABoral Centro de Arte y Creación Industrial, 2007. Catálogo de la exposición.
Martín Prada, Juan. Prácticas artísticas e Internet en la época de las redes sociales. Madrid: Akal, 2015 [2012].
Martín Prada, Juan. El ver y las imágenes en el tiempo de Internet. Madrid: Akal, 2018.
Memoria: cuatro años de laboral. 30 de marzo del 2007-31 de mayo del 2011. Gijón: LABoral. Centro de Arte y Creación Industrial, 2011.
Ribalta, Jorge, ed. Servicio público. Conversaciones sobre financiación pública y arte contemporáneo. Salamanca: Universidad de Salamanca y Unión de Asociaciones de Artistas Visuales, 1998.
Vega Manrique, Miguel. “José Luis Brea. Teoría-crítica en la era del mundo-Internet”. Los flujos de la imagen. ASRI, 17 (septiembre, 2019): 38-51.
Weibel, Peter, y Timothy Druckrey, eds. net_condition: art and global media. Karlsruhe: Engelhardt y Bauer, 2001.
Weil, Benjamin et al. Feedforward. El ángel de la Historia. Gijón: LABoral Centro de Arte y Creación Industrial, 2009. Catálogo de la exposición.
Weil, Benjamin et al. El proceso como paradigma. Gijón: LABoral Centro de Arte y Creación Industrial, 2010. Catálogo de la exposición.