Vol. 33 (2021)
Monográfico

The entry of AI into the query of the false. An approach to generative art and the status of fiction

Jorge Luis Marzo
BAU Centre Universitari de Disseny de Barcelona
Roc Albalat
BAU Centre Universitari de Disseny de Barcelona
Portada del Volumen 33 del Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte
Published December 18, 2021

Keywords:

Artificial Intelligence, Truth regime, Art, Cultural policy, Generative networks
How to Cite
Marzo, J. L. ., & Albalat, R. (2021). The entry of AI into the query of the false. An approach to generative art and the status of fiction. Anuario Del Departamento De Historia Y Teoría Del Arte, 33, 83–99. https://doi.org/10.15366/anuario2021.33.004

Abstract

The current systems of artificial intelligence (AI) are catalysing the process of transformation of the regimes of truth that diffusely regulate the sincerity and veracity of public statements. The crisis in the standardised formats of credibility has been accompanied by an influential narrative of mathematical governance, in a permanent scenario of uncertainty and volatility. In the field of artistic production, this process is being redirected in search of new possibilities of reflection or activation of the old problems of the false, the apparent and the likely. At the same time, advances in generative computing question the traditional status of the idea of fiction itself and its aesthetic condition. Here we will see some effects of the adoption of AI in the exploration of truth regimes and their instruments of validation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez Barrientos, Joaquín. El crimen de la escritura. Una historia de las falsificaciones literarias españolas. Madrid: Abada, 2014.

Allado-McDowell, K. Pharmako-AI. Londres: Ignota, 2020.

Anderson, Chris. “The End of Theory: The Data Deluge Makes the Scientific Method Obsolete”. Wired, 2008. Consultado el 28 de septiembre de 2020, https://www.wired.com/2008/06/pb-theory/.

Aparici, Roberto, y David García Marín. La posverdad. Una cartografía de los medios, las redes y la política. Barcelona: Gedisa, 2019.

Arendt, Hannah. Verdad y mentira en la política. Barcelona: Página Indómita, 2017.

Balló, Jordi, y Xavier Pérez. La semilla inmortal. Barcelona: Anagrama, 1995.

Barthes, Roland. “La muerte del autor”. En El susurro del lenguaje, 65-71. Barcelona: Paidós, 1987.

Berardi, Franco. Fenomenología del fin. Sensibilidad y mutación conectiva. Buenos Aires: Caja Negra, 2017.

Blondeau, Olivier et al. Capitalismo cognitivo. Madrid: Traficantes, 2004.

Braidotti, Rosi. Coneixement posthumà. Barcelona: Arcàdia, 2020.

Campagna, Federico. Technic and Magic. The Reconstruction of Reality. Londres: Bloomsbury, 2018.

Carrasco, Ana. Presencias irReales. Madrid: Plaza y Valdés, 2016.

Cascone, Sarah. “An Artificial Intelligence Program Named Jarvis Has Been Appointed Curator of the 2022 Bucharest Biennial. No, Really”. Artnet News, 27 de mayo de 2020. Consultado el 22 de agosto de 2020, https://news.artnet.com/exhibitions/bucharest-biennial-curated-by-artificial-intelligence-1872342?fbclid=IwAR38XkkrZHWu-X1kV446NF6cCIoOFpqydp119Tywj2u-mo7-iPYZl1CSD9w.

Citton, Yves. Pour une écologie de l’attention. París: Éditions du Seuil, 2014.

D’Ancona, Matthew. Posverdad: La nueva guerra en torno a la verdad y cómo combatirla. Madrid: Alianza, 2019.

D’Ignazio, Catherine, y Lauren Klein. Data Feminism. Cambridge (Mass.): The MIT Press, 2020.

Daston, Lorraine, y Peter Galison. “The Image of Objectivity”. Representations 40 (Special Issue: Seeing Science 1992): 81-128, https://doi.org/10.2307/2928741.

Derrida, Jacques. Historia de la mentira. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires, 2002.

Didi-Huberman, Georges. Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2008.

Du Sautoy, Marcus. Programados para crear. Barcelona: Acantilado, 2020.

Eco, Umberto. Tratado de Semiótica general. Barcelona: Lumen, 2000.

Eco, Umberto. Obra abierta. Barcelona: Planeta-Agostini, 1984.

Engel, Pascal. ¿Qué es la verdad? Reflexiones sobre algunos truismos. Buenos Aires: Amorrortu, 2008.

Farocki, Harun. “Phantom Images”. Public 29 (2004): 12-22.

Feu Puig, Miriam, David Murillo Bonheví, e Imma Naranjo Cruces. Mercaderies fictícies. Recuperant Polanyi per al segle XXI. Barcelona: Cristianisme i Justícia, Quaderns, 2019.

Fontcuberta, Joan. La cámara de Pandora. La fotografía después de la fotografía. Barcelona: Gustavo Gili, 2010.

Foucault, Michel. La verdad y las formas jurídicas. Barcelona: Gedisa, 2003.

Foucault, Michel. Obrar mal, decir la verdad. Buenos Aires: Siglo XXI, 2014.

Foucault, Michel. ¿Qué es un autor? Entre filosofía y literatura. Obras esenciales I. Barcelona: Paidós, 1999.

Freud, Sigmund. El yo y el ello. Madrid: Amorrortu, 2016.

Gammaitoni, Luca, y Angelo Vulpiani. Perché è difficile prevedere il futuro. Bari: Dedalo, 2019.

GPT-3, “A robot wrote this entire article. Are you scared yet, human?”. The Guardian, 8 de septiembre de 2020. Consultado el 10 de octubre de 2020, https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/sep/08/robot-wrote-this-article-gpt-3.

Grafton, Anthony. Falsarios y críticos. Creatividad e impostura en la tradición occidental. Barcelona: Crítica, 2001.

Greimas, Algirdas. Del sentido, vol. 2. Madrid: Gredos, 1983.

Guattari, Félix. Las tres ecologías. Valencia: Pre-Textos, 1990.

Haraway, Donna. Testigo modesto segundo milenio hombre hembra. Barcelona: UOC, 2004.

Haraway, Donna. “Modest_Witness@Second_Millennium”. En The Haraway Reader, 223-50. Nueva York: Routledge, 2004. Consultado el 25 de octubre de 2020, https://monoskop.org/images/5/56/Haraway_Donna_The_Haraway_Reader_2003.pdf.

Ibáñez, Jordi, ed. En la era de la posverdad. Valencia: Calambur, 2017.

James, William. El significado de la verdad. Buenos Aires: Aguilar, 1957.

Jhave Johnston, David. ReRites: Human + A.I. poetry. Montreal: Anteism, 2019.

Jordana Lluch, Ester, y Ramon Rispoli. “La interfaz como alesthesis: la verdad como organización sensible”. Artnodes 24 (2019): 13-21, https://doi.org/10.7238/a.v0i24.3289.

Juhasz, Alexandra, y Jesse Lerner. F is for Phony: Fake Documentary and Truth’s Undoing. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2006.

Kristeva, Julia. Loca verdad. Verdad y verosimilitud del texto psicótico. Madrid: Fundamentos, 2010.

Latour, Bruno. La vida en el laboratorio. La construcción de los hechos científicos. Madrid: Alianza, 1995.

Lautréamont, Conde de. Los cantos de Maldoror, Canto VI. Valencia: Pre-Textos, 2000.

Lem, Stanis?aw. Summa Technologiae. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2013.

Lordon, Fréderic. La sociedad de los afectos. Por un estructuralismo de las pasiones. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora, 2018.

Ludueña, Fabián. Principios de espectrología. La comunidad de los espectros II. Buenos Aires: Miño y Dávila, 2016.

Marzo, Jorge Luis. La competencia de lo falso. Una historia del fake. Madrid: Cátedra, 2018.

Marzo, Jorge Luis, ed. Espectres. Barcelona: ICUB, 2017.

Marzo, Jorge Luis, y Patricia Mayayo. Arte en España (1939-2015). Ideas, prácticas, políticas. Madrid: Cátedra, 2015.

Mcintyre, Lee. Post-Truth. Cambridge (Mass.): The MIT Press, 2018.

Montford, Nick. The Truelist. Denver: Counterpath Press, 2018.

Muñoz Rengel, Juan Jacinto. Una historia de la mentira. Madrid: Alianza, 2020.

Nietzsche, Friedrich. Sobre verdad y mentira en sentido extramoral. Madrid: Anaya, 2012.

Paglen, Trevor. “Invisible Images (Your Pictures Are Looking at You)”. The New Inquiry, 8 de diciembre de 2016. Consultado el 22 de octubre de 2020, https://thenewinquiry.com/invisible-images-your-pictures-are-looking-at-you/.

Parrish, Allison. Articulations. Denver: Counterpath Press, 2018.

Ruthven, K.K. Faking Literature. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.

Shaw, Jon K., y Theo Reeves-Evison, eds. Fiction as method. Berlín: Sternberg Press, 2017.

Stengers, Isabelle. “Reclaiming Animism”. e-flux Journal 36 (2012). Consultado el 19 de septiembre de 2020, https://www.e-flux.com/journal/36/61245/reclaiming-animism/.

Steyerl, Hito. “The Spam of the Earth: Withdrawal from Representation”. e-flux journal 32 (2012). Consultado el 22 de octubre de 2020, http://www.e-flux.com/journal/32/68260/the-spam-of-the-earth-withdrawal-fromrepresentation/.

Vaihinger, Hans. The Philosophy of ‘As if’. Nueva York: Barnes and Noble, 1968.

Vespignani, Alessandro. L’algoritmo e l’oracolo. Milán: Il Saggiatore, 2019.

VV.AA. Imágenes, un dominio público. Soy Cámara, el programa del CCCB. Barcelona: CCCB, 2020.

Weizenbaum, Joseph. Computer Power and Human Reason: From Judgement to Calculation. Nueva York: Freeman and Company, 1976.

Wiese, Doro. The Powers of the False. Reading, Writing, Thinking Beyond Truth and Fiction. Evanston: Northwestern University Press, 2014.

Wolfram, Stephen. A New Kind of Science. Champaign: Wolfram Media, 2002.