Vol. 33 (2021)
Monográfico

Maruja Mallo: transformation, mask and identity. Brief analysis of her notebook América Aborigen (1959)

Ana Belén Feijoo Valencia
Universidad Complutense de Madrid
Portada del Volumen 33 del Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte
Published December 18, 2021

Keywords:

Maruja Mallo, 20th century Spanish art, Exile, Mask, Identity
How to Cite
Feijoo Valencia, A. B. (2021). Maruja Mallo: transformation, mask and identity. Brief analysis of her notebook América Aborigen (1959). Anuario Del Departamento De Historia Y Teoría Del Arte, 33, 19–42. https://doi.org/10.15366/anuario2021.33.001

Abstract

This article deals with the study of the figure of Maruja Mallo, focusing on the analysis of the process of construction of her artistic identity, especially in what refers to the period of the fifties, very slightly studied until now. We analyze the notebook from her personal archive titled América Aborigen (1959), in which the painter reflects on different issues related to American popular culture, essential to understand the artist’s development. We also examine the taste for different fundamental elements in her life such as lies, disguise and, above all, the mask, which we will find throughout her career in very different contexts, but always with symbolisms associated with the transformation of reality or mutability. After developing the ideas raised above, we will reflect on the exaggerated clothing and makeup that Mallo displayed during the seventies and eighties, and its relationship with her artistic thinking.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bajtin, Mijail. La cultura popular en la Edad Media y el Renacimiento. El contexto de François Rabelais. Madrid: Alianza, 2003.

Barfield, Thomas. Diccionario de Antropología. México: Siglo XXI, 1997.

Baudelaire, Charles. El pintor de la vida moderna. Murcia: Colegio oficial de aparejadores y arquitectos técnicos, Librería Yerba, Cajamurcia, 1995.

Belting, Hans. Face and mask. A double history. Oxford: Princenton University Press, 2017.

Borrás, Tomás. “Las Verbenas de Madrid”. Villa de Madrid. Revista del Excmo. Ayuntamiento 13 (1970): 29-38.

Buñuel, Luis. Mi último suspiro. Barcelona: Plaza & Janés, 1987.

De Diego Otero, Estrella. Maruja Mallo. Madrid: Fundación Mapfre, 2008.

Fernández Utrera, María Soledad. “El teatro en la pintura: la renovación teatral en la vanguardia española. La Verbena (1927) de Maruja Mallo”. Anales de la literatura española contemporánea 38, n.º 3 (2013): 585-612.

Fernández Utrera, María Soledad. Buñuel y la orden de Toledo. Arte público, acción cultural y vanguardia. Woodbrige: Tamesis, 2016.

Ferris, José Luis. Maruja Mallo. La gran transgresora del 27. Madrid: Temas de Hoy, 2004.

Gaitán Salinas, Carmen. Las artistas del exilio republicano español. El refugio latinoamericano. Madrid: Cátedra, 2019.

Gisbert, Rosa Ruiz. “Maruja Mallo y la generación del 27”. Isla de Arriarán: revista cultural y científica 28 (2006): 223-40.

Gómez de la Serna, Ramón. Ensayo sobre lo cursi: suprarrealismo. Ensayo sobre las mariposas. Madrid: Moreno-Villa, 1988.

Huici, Fernando y Juan Pérez de Ayala, comis. Maruja Mallo. Madrid: Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, 2009. Catálogo de exposición.

Krickeberg, Walter. Etnología de América. Ciudad de México: Fondo de cultura económica, 1946.

Lévi-Strauss, Claude. Tristes Trópicos. Barcelona: Paidós, 2006.

Llorca, Vicente. “Imágenes de la vanguardia: Maruja Mallo Frida Kahlo y Leonora Carrington”. Arte, Individuo y Sociedad 7 (1995): 65-72.

Mallo, Maruja. Lo popular en la plástica española a través de mi obra. Buenos Aires: Losada, 1939.

Mallo, Maruja. La ciencia de la medida [manuscrito]. Archivo Lafuente Santander, 1946.

Mallo, Maruja. Cuaderno América Aborigen [manuscrito]. Archivo Lafuente Santander, 1959.

Mallo, Maruja. “Imágenes. Artes Visuales”, entrevista por Paloma Chamorro, TVE, 4 de agosto de 1979. http://www.rtve.es/alacarta/videos/programas-y-concursos-en-el-archivo-de-rtve/imagenes-artes-visuales-maruja-mallo/4995589/

Mallo, Maruja. “A fondo”, entrevistada por Joaquín Soler Serrano, TVE, 14 de abril de 1980, http://www.rtve.es/alacarpta/videos/a-fondo/fondo-maruja-mallo/4995675/

Mangini, Shirley. Maruja Mallo y la vanguardia española. Madrid: Circe Ediciones, 2010.

Mayayo, Patricia. “Maruja Mallo. El retrato fotográfico y ‘la invención del sí’ en la vanguardia española”. MODOS. Revista de História da Arte 1, n.º 1 (2017): 70-89. https://doi.org/10.24978/mod.v1i1.730

Moreiro, José María. “Casi cuanto se de mí”. Blanco y Negro, 13 de julio de 1977: 75-76.

Pérez de Ayala, Juan, comis. Maruja Mallo. Orden y Creación. Madrid: Galería Guillermo de Osma, 2017. Catálogo de exposición.

Pollock, Donald. “Mask and the semiotics of identity”. The Journal of the Royal Anthropological Institute 1, n.º 3 (1995): 581-97. https://doi.org/10.2307/3034576

Rivas, Francisco y Juan Pérez de Ayala, comis. Maruja Mallo (1902-1995). Madrid: Galería Guillermo de Osma, 1992. Catálogo de exposición.

Tseëlon, Efrat. Masquerade and Identities. Essays on gender, sexuality and marginality. Londres: Routledge, 2001.

Ulacia Altolaguirre, Paloma y Concha Méndez Cuesta. Concha Méndez: memorias habladas, memorias armadas. Sevilla: Editorial Renacimiento, 2018.

Zanetta, María Alejandra. La Subversión enmascarada. Madrid: Biblioteca Nueva, 2014.

Zarza, Ana Clara. “Imaginarse: Maruja Mallo y la configuración de una identidad artística”. Efímera Revista 2, n.º 2 (2011): 6-13.