No. 3 (2019)
Artículos

INTEGRATION AND RESISTANCE TO ASSIMILATION OF LITERARY TEXTS IN HYPERCODIFIED MESSAGES: KIPLING IN ADVERTISING AND PICTUREBOOKS1.

José Manuel Trabado Cabado
Universidad de León
Bio
Editora invitada: Claudia Sofía Benito Temprano
Published December 6, 2019

Keywords:

Remediation, Hypercodification, liquid culture, Kipling, picturebooks, TV advertisement.
How to Cite
Trabado Cabado, J. M. (2019). INTEGRATION AND RESISTANCE TO ASSIMILATION OF LITERARY TEXTS IN HYPERCODIFIED MESSAGES: KIPLING IN ADVERTISING AND PICTUREBOOKS1. ACTIO NOVA: Revista De Teoría De La Literatura Y Literatura Comparada, (3), 506–531. https://doi.org/10.15366/actionova2019.3.021

Abstract

This paper aims to study in a conceptual frame called «liquid culture» two discursive strategies that I have labelled as «integration» and «resistance to assimilation» in which are involved hypercodified messages. Both strategies act in a very different way but they have in common the relationship with remediation and some other process that show the metamorphosis of a literary text. In this case the poem by Kipling titled «If» is studied as a part of TV advertisement and as textual part of a picturebook by Mauro Evangelista tittle Lettera a un figlio. Final conclusions invite to rethink the nature of literary text and the canals of «cultural» circulation in the context of mass culture and new media.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albaladejo Mayordomo, Tomás (2016): «Teoría de la Literatura y Estética», Laocoonte. Revista de Estética y Teoría de las Artes, 3, 3: 49-58. https://doi.org/10.7203/laocoonte.3.3.9357

Andres-Suárez, Irene (2007): «El microrrelato: caracterización y limitación del género. Mundos mínimos», en Mª Teresa Gómez Trueba (ed.): El microrrelato en la literatura española contemporánea, Valladolid, Cátedra Miguel Delibes.

Barthes, Roland (1990): La cámara lúcida. Nota sobre la fotografía, Barcelona, Paidós Comunicación.

Barthes, Roland (1984): Le bruissement de la langue. Paris: Seuil, 1984. El susurro del lenguaje. Trad. C. Fernández Medrano. Barcelona: Paidós, 2009.

Blanchot, Maurice (2008): La conversación infinita, Madrid, La Arena Libros.

Borrás Castanyer, Laura (2005): Textualidades electrónicas. Nuevos escenarios para la literatura, Barcelona, Editorial UOC.

Bouchardon, Serge (2004): Le valeurheuristique de la littératurenumerique, Paris, Hermann.

Calvo Revilla, Ana (2017): «Microrrelato en red: intermedialidad y redes de interacción en la cultura textovisual. La obra de Juan Yanes y Araceli Esteves», en Lidia Bocanegra Barbecho y Ana García López (eds.): Con la Red / En la Red: creación, Investigación y Comunicación Cultural y Artística en la era Internet, Granada-New York, Universidad de Granada y Downhill Publishing (NY): 78-106.

Calvo Revilla, Ana (2019 en prensa): «Microrrelato hipermedial: simbiosis e hibridación semiótica y proyección significativa», en Teresa Gómez (ed.): Página y Pantalla: Interferencias microficcionales, Gijón, Ediciones Trea.

Carrión, Jorge (2011): Teleshakespeare, Madrid, Errata Naturae.

Corsi, Jorge (2011): «La violencia hacia las mujeres como problema social. Análisis de las consecuencias y de los factores de riesgo», Argentina, Documentación de Apoyo Fundación Mujeres. Asociación Argentina de Prevención de la Violencia Familiar.

Delafosse, Émilie (2013): «Internet y el microrrelato español contemporáneo», Letral, 11: 70-81.

Escandell Montiel, Daniel (2014): Escrituras para el siglo XXI: literatura y blogosfera, Madrid/Frankfurt, Iberoamericana/Vervuert. https://doi.org/10.31819/9783954872350

Gil González, Antonio J. (2012): +Narrativa(s). Intermediaciones novela, cine, cómic y videojuego en el ámbito hispánico, Salamanca, Universidad de Salamanca.

Gil González, Antonio J. y Antonio Pérez Bowie (eds.) (2017): Ficciones nómadas. Procesos de intermedialidad literaria y audiovisual, Madrid, Pigmalion.

Gil González, Antonio J. y Pardo, Pedro Javier (eds.) (2018): Adaptación 2.0. Estudios comparados sobre intermedialidad. In honorem José Antonio Pérez Bowie, Binges, Éditions Orbis Tertius. https://doi.org/10.12795/Comunicacion.2018.i16.08

Gómez Trueba, Teresa (2018): «Alianza del microrrelato y la fotografía en las redes: ¿Pies de fotos o microrrelatos?».en Ana Calvo Revilla (ed.), Elogio de lo mínimo. Estudios sobre microrrelato y minificción en el siglo XXI, Madrid, Iberoamericana/Vervuert: 203-220. https://doi.org/10.31819/9783954876112-009

Holtzman, Steven R. (1994): Digital Mantras. The languages of abstract and virtual worlds, Massachusetts, The MIT Press. https://doi.org/10.7551/mitpress/2426.001.0001

Kattenbelt, Chiel (2008): «Intermediality in theatre and performance: Definitions, perceptions and medial relationships», Revista de Estudios Culturales de la Universitat Jaume, I6, 1.

Kress, Gunther (2003): Literacy in the New Media Age, London y New York, Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203299234

Kress, Gunther & van Leeuwen, Theo (1996): Reading images: The grammar of visual design, London, Routledge.

López-Varela Azcárate, Asunción (2011): «Génesis semiótica de la intermedialidad: fundamentos cognitivos y socio-constructivistas de la comunicación», CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, 16: 95-114. https://doi.org/10.5209/rev_CIYC.2011.v16.5

López-Varela Azcárate, Asunción (2018): «El futuro de las narratologías híbridas II. A través del espejo de Lewis Carroll», Espacios transtliterarios. Hibridez, digitalidad, migración., en Susana Justo Barreira y Laura Pereira Domínguez (eds.): Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela: 14-53.

Manovich, Lev (2005): El lenguaje de los nuevos medios de comunicación: la imagen en la era digital, Buenos. Aires, Paidós.

Millán Barroso, Pedro Javier (2009): «La fotografía documental como microrrelato visual. Procesos instantáneos», en Salvador Montesa (ed.): Narrativas de la posmodernidad: del cuento al microrrelato, Málaga, AEDILE-Congreso de Literatura Contemporánea: 515-527.

Mitchell, William John Thomas (1994): Picture Theory: Essays on Verbal and Visual Representation, Chicago, Chicago University Press.

Moebius, William (1986): «Introduction to Picturebooks Codes», Word and Image, 2:141-158. https://doi.org/10.1080/02666286.1986.10435598

Mora, Vicente Luis (2015): «Fragmentalismo y fragmentarismo en la narrativa hispánica actual», Bitácora Diario de lecturas, 4 de octubre, en http://vicenteluismora.blogspot.com.es/2015/10/fragmentarismo-y-fragmentalismo-en-la.html (13 de enero de 2019).

Müller, Jürgen (2006): «Vers l'intermedialité. Histoires, positions et options d'un axe de pertinence», Médiamorphoses, 16: 99-110.

Nikolajeva, Maria y Scott, Carole (2001): How Picturebooks Work, New York y Londres, Garland Publishing.

Nodelman, Perry (1988): Words about Pictures: The Narrative Art of Children's Picturebooks, Athens, The University of Georgia Press.

Noguerol Jiménez, Francisca (2008): «Minoficción e imagen. Cuando la descripción gana la partida», en Irene Andres-Suárez y Antonio Rivas (eds.), La era de la brevedad: el microrrelato hispánico, Palencia: Menoscuarto: 183-206.

Rajewsky, Irina (2005): «Intermediality, Intertextuality, and Remediation: A Literary Perspective on Intermediality», Intermédialités: Histoire et théorie des arts, des lettres et des techniques / Intermediality: History and Theory of the Arts, Literature and Technologies, 6: 4-64.

Rivas, Antonio (2018): «Dibujar el cuento: relaciones entre texto e imagen en el microrrelato en red», en Ana Calvo Revilla (ed.): Elogio de lo mínimo. Estudios sobre microrrelato y minificción en el siglo XXI, Madrid, Iberoamericana/Vervuert: 221-242. https://doi.org/10.31819/9783954876112-010

Romero López, Dolores (2012): «De lo analógico a lo hipermedia», en Rafael Alemany Ferrer y Sagrario López Poza (eds.): Cibercultura i comparatisme. Alacant, Universitat d'Alacant, SELGYC, en http://www.cervantesvirtual.com/obra/ciberliteratura-i-comparatisme-ciberliteratura-y-comparatismo/ (8 de enero de 2019).

Routhier, Élisabeth (2017): «Perspective intermédiale sur le motif de la disaparition. Enjeux d'une poétique de la remédiation chez Perec, Modiano et Nolan», Tesis doctoral. Université de Montréal.

Silva-Díaz Ortega, Cecilia (2005): Libros que enseñan a leer: álbumes metaficcionales y conocimiento literario, Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Madrid.

Sipe, Lawrence R. (1998): «How Picture Books Work: A Semiotically Framed Theory of Text-Picture Relationships», Children's Literature in Education, 29, 2: 97-108. https://doi.org/10.1023/A:1022459009182

Vouillamoz, Núria (2000): Literatura e hipermedia. La irrupción de la literatura interactiva: Precedentes y crítica, Barcelona, Paidós.

Wölffin, H. (2011): Conceptos fundamentales de la Historia del Arte, Madrid, Espasa.