No. 1 (2017)
Artículos

CHAPLIN AND EXILE. A COMPARATIVE ANALYSIS FROM HANNAH ARENDT AND MARIA ZAMBRANO PERSPECTIVES

Carlos Gutierrez Bracho
Universidad Veracruzana
Bio
Portada del número 1 de Actio Nova
Published November 30, 2017

Keywords:

Exile, outsider, clown, art, Chaplin, word, silence
How to Cite
Gutierrez Bracho, C. (2017). CHAPLIN AND EXILE. A COMPARATIVE ANALYSIS FROM HANNAH ARENDT AND MARIA ZAMBRANO PERSPECTIVES. ACTIO NOVA: Revista De Teoría De La Literatura Y Literatura Comparada, (1), 210–225. https://doi.org/10.15366/actionova2017.1.010

Abstract

In the essays «Charlot or the histrionics» and «Charlie Chaplin: the suspect», Maria Zambrano and Hanna Arendt –respectively– reflect about exiled people condition in the 20th century, from the artistic poetics of Charles Chaplin. Both philosophers use art and clowning, to analyze outsider and marginalized social condition in their time, lived personally in their own experience as exiled people. Thus, Charlot becomes for them a privileged witness to discuss about exile, art and the value of the word and silence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABELLÁN, José Luis (2006): María Zambrano. Una pensadora de nuestro tiempo, Anthropos, Barcelona.

ARENDT, Hannah (2016): «Charlie Chaplin: El sospechoso», en EISENSTEIN, Sergei (2016): Charlie Chaplin, Madrid, Casimiro: 53-58.

BENHABIB, Seyla (2006): «La paria y su sombra: sobre la invisibilidad de las mujeres en la filosofía política», en CRUZ, Manuel (Compilador) (2006): El siglo de Hannah Arendt, Barcelona, Paidós Básica.

CABRERA INFANTE, Guillermo (2013): «K. va al cine», en MARTÍNEZ SALAZAR, Elisa (2013): Kafka en las dos orillas. Antología de la recepción crítica española e hispanoamericana, Zaragoza, Universidad de Zaragoza: 298-301.

CHACEL, Rosa (2007): «Lo nacional en el arte», en Realidad. Revisa de ideas, Volumen V, Números 13-15, Sevilla, Renacimiento: 62-73.

CHAPLIN, Charles; GÓMEZ DE LA SERNA, Julio, traductor (2014): Autobiografía, Barcelona, Lumen (versión electrónica).

LAURENZI, Elena (2008): «El funámbulo y el payaso. Notas sobre Friedrich Nietzsche y María Zambrano», en Aurora, No. 8: 21-27.

LE BRETON, David; TEMES, Agustín, traductor (2016): El silencio. Aproximaciones, Madrid, Sequitur.

TEJADA MÍNGUEZ, Ricardo (2017): «Totalitarismo y absolutismo en Hannah Arendt y María Zambrano», en Bajo Palabra. Revista de Filosofía, No. 13: 77-88.

ZAMBRANO, María (2007): Islas, Verbum, Madrid.

ZAMBRANO, María (2012): «El payaso y la filosofía», en Aurora, documentos de María Zambrano: 38-41.