Keywords:
Comedy, humour, stand-up comedy, jester, Rober Bodegas, gypsiesCopyright (c) 2018 ACTIO NOVA: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Abstract
This article deals with the figure of the jester as the one who is allowed to say «what cannot be said». I rely on a current example: the controversy raised by a Comedy Central video in which comedian Rober Bodegas performed a stand-up routine centered on gypsies. This paper analyzes the aspects that could have provoked the flood of criticism that followed, from the subject of the jokes, the nature of its premises, its rhetoric or the comedian’s action itself.
Downloads
References
Adorno, T. (2005), Teoría estética, trad. de Jorge Navarro, Madrid, Akal.
Alés, D. y Navarro Romero, R. M. (coords.), (2017). Micro abierto. Textos sobre stand-up comedy, Madrid, Servicio de publicaciones de la UAM.
Aristóteles (2004). Poética. Madrid, Alianza.
Barba, A. (2015). La risa caníbal. Humor, pensamiento cínico y poder. Madrid, Alpha Decay.
Barba, A. (2018). No disparen al cómico, en El País, 29 de agosto de 2018.
Bodegas, R. (2016), https://www.youtube.com/watch?v=GIwlr6JK_OQ (Última consulta: 20/12/2018).
Burke, P., Gurevich, A. y Le Goff, J. (1999). Una historia cultural del humor, Madrid, Sequitur.
Ducrot, O. (2001), El decir y lo dicho. Buenos Aires, Edicial.
Genette, G. (1982), Palimpsestos: la literatura en segundo grado. Madrid, Taurus.
Huizinga, J. (2015), Homo ludens, Madrid, Alianza.
Jung, C. G. (2001). «Acerca de la figura del trickster», de Los arquetipos y lo inconsciente colectivo, trad. de Carmen Gauger, en Obra completa, Madrid, Trotta.
Kant, I. (1997). Crítica del juicio, Ed. y Trad. de Manuel García Morente, Madrid, Austral.
Perceval, J.M. (2015), El humor y sus límites. ¿De qué se ha reído la humanidad?, Madrid, Cátedra.
Shakespeare, W. (2016), El rey Lear, versión de V. Molina Foix, en Tragedias. Obra completa 2, ed. de Andreu Jaume, Barcelona, Penguin.
Stendhal (1997), Rojo y negro, Madrid, Alianza