Monográfico 4 (2020): Palabra y atrezzo. Relaciones, hibridación y transferencias entre literatura, audiovisual y escena.
Monográfico

“Northern Exposure” 6/17: theory, literature, and conflicts of interpretation in (a) fiction series

Javier García Rodríguez
Universidad de Oviedo
Bio
Portada del monográfico número 4 de Actio Nova
Published December 30, 2020

Keywords:

Northern Exposure, (Teaching of) Theory, (Over)interpretation, Deconstruction, New Criticism, Baseball, Literature, Canon, Fights in Academy., Doctor in Alaska
How to Cite
García Rodríguez, J. (2020). “Northern Exposure” 6/17: theory, literature, and conflicts of interpretation in (a) fiction series. ACTIO NOVA: Revista De Teoría De La Literatura Y Literatura Comparada, (4), 485–515. https://doi.org/10.15366/actionova2020.m4.021

Abstract

«The Graduate» is the 17th episode of the sixth season in the TV series Northern Exposure. The plot shows Chris Stevens facing the defense of his master thesis on Comparative Literature in front of a committee formed by a member of formal-content-based American models («Traditionalist») and by a member of the post-structuralist model («Deconstruccionist»). Stevens’ thesis topic, his theoretical principles, the hermeneutical paradigms and the fights between the scholars are facts which prove the presence of the Theory in both TV fiction and in academic struggles. This article analyzes this episode as a sample of literary theory. And proposes this sample as a profitable way in the teaching of literary theory.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abrams, M. H. (1999): A Glossary of Literary Terms, Fort Worth, Harcourt Brace College Publishers: 180-182.

Altieri, Charles (1983): «An Idea and Ideal of Literary Canon», Critical Inquiry, 10: 37-69 https://doi.org/10.1086/448236

Asensi, Manuel (2006): Los años salvajes de la teoría: Ph. Sollers, Tel Quel, y la génesis del pensamiento post-estructural francés, Valencia, Tirant Lo Blanch.

Atkins, G. Douglas (1983): Reading Deconstruction. Deconstructive Reading, Lexington, The University of Kentucky Press.

Barthes, Roland (1987): «La muerte del autor», en El susurro del lenguaje, Barcelona, Paidós.

Barthes, Roland (1993): El placer del texto. Buenos Aires, Siglo XXI.

Bertman, Art (1988): From New Criticism to Deconstruction: The Reception of Structuralism and Post-Structuralism, Urbana-Chicago, University of Illinois.

Berube, Michael (1998): The Employement of English: Theory, Jobs, and the Future of Literary Studies, New York, New York University Press.

Binet, Laurent (2017): La séptima función del lenguaje, Barcelona, Seix Barral.

Bloom, Harold (1973): The Anxiety of Influence, New York, Oxford University Press.

Bloom, Harold (1995): El canon occidental, Barcelona, Anagrama.

Chabon, Michael (1995): Jóvenes prodigiosos, Barcelona, Anagrama.

De Man Paul (1990): La resistencia a la teoría, Madrid, Visor.

Eagleton, Terry (1983): Literary Theory: An Introduction, Minneapolis-London, The University of Minnesota.

Eliot, T. S. (1992): Sobre poesía y poetas, Barcelona, Icaria.

Everett, Percival (1999): Glyph, Saint Paul, Graywolf Press.

Foucault, Michel (1999): «Qué es un autor?», en Entre filosofía y literatura. Obras esenciales I, Barcelona, Paidós.

García Rodríguez, Javier (1999): «De la historia literaria a los estudios culturales», en Ricardo de la Fuente (ed.): La historia de la literatura y la crítica. Salamanca, Colegio de España: 91-110.

García Rodríguez, Javier (2002): «Del signo literario al signo cultural: Estados Unidos entre la Semiótica literaria y los Estudios Culturales», en David Pujante (coord.): Caminos de la Semiótica en la última década del siglo XX, Valladolid, Universidad de Valladolid: 125-130.

García Rodríguez, Javier (2009): «Contra Aristóteles vivíamos mejor: materiales para una improbable historia reciente de la Escuela de Chicago», en Amelia Sanz Cabrerizo (comp.): Teoría literaria española con voz propia, Madrid, Arco/Libros: 83-101.

Godzich, Wlad (1998): Teoría literaria y crítica de la cultura, Madrid, Cátedra/Universidad de Valencia.

Gutiérrez Valencia, Cristina (20019): Procesos de configuración autorial en el siglo de oro: el caso de Lope de Vega, Tesis Doctoral. Universidad de Oviedo.

Hughes, Robert (1994): "Multi-culti y sus descontentos", en La cultura de la queja. Trifulcas norteamericanas, Barcelona, Anagrama: 95-165.

Hynes, James (2002): El cuento del docente, Barcelona, El Aleph.

Jefferson, Ann; David Robey (ed.) (1986): Modern Literary Theory. A Comparative Introduction, London, Batsford.

Keats, John (1989): «Oda a una urna griega». Recreación de J. David Pujante en Revista Alicantina de Estudios Ingleses, 2: 224-227. https://raei.ua.es/article/view/1989-n2-ode-on-a-grecian-urn (último acceso: 9/12/2020). https://doi.org/10.14198/raei.1989.2.18

Moore, David Chioni (2000): «Timing a Firs Entry onto the Academia Job Market: Guidelines for Graduate Students Soon to Complete the PhD», en Profession 99. PMLA.

Moret, Xavier (1997): El impostor sentimental, Barcelona, Emecé.

Muñoz Millanes, José (1990-1991): «La deconstrucción, el texto y sus retóricas», Anales del Seminario de Historia de la Filosofía, 8: 129-145.

Natoli, Joseph (1987): Tracing Literary Theory, Urbana-Chicago, University of Illinois Press.

Wellek, Rene (1968): Conceptos de crítica literaria, Caracas, Ediciones de la Biblioteca de la Universidad Central de Venezuela.