Monográfico 4 (2020): Palabra y atrezzo. Relaciones, hibridación y transferencias entre literatura, audiovisual y escena.
Monográfico

Cinema and critical engagement in the second generation of exile in Mexico

Nuria de Orduña Fernández
Universidad Alfonso X El Sabio
Bio
Portada del monográfico número 4 de Actio Nova
Published December 30, 2020

Keywords:

Second generation of exile in Mexico, Critique, New Cinema, Mexican literatura, Exile
How to Cite
de Orduña Fernández, N. (2020). Cinema and critical engagement in the second generation of exile in Mexico. ACTIO NOVA: Revista De Teoría De La Literatura Y Literatura Comparada, (4), 446–465. https://doi.org/10.15366/actionova2020.m4.019

Abstract

This paper proposes an approach to the critical and cinematographic contributions made by the writers of the second generation of the Spanish exile in Mexico. The main goal of the article is to show the concordance between the ideas that we find in their film reviews and in their literary criticisms: aesthetic concerns and reflections on the audience and the spectator, the role of the critics, cinema as creation and the figure of the author-director, the existential concern, the critical independence and the dialogism  related to the institutional footprint of their background and to the theories of the  cinema of the  sixties. A critical and creative praxis that transformed the critical and cinematographic panorama of Mexico during the sixties and seventies. Particular attention is paid to Grupo Nuevo Cine and its magazine, as well as to the making of the film En el Balcón Vacio. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aub, Elena (1992): Palabras del exilio 5: historia del ME /59. Una última ilusión, México, INAH/Conaculta, 1992.

Chaumel Fernández, Jorge (2012): «Aproximación al cine mexicano. El nacimiento de Nuevo Cine», en Lluch-Prats, Javier (ed.): En el balcón vacío. La segunda generación del exilio republicano en México: Madrid, AEMIC: 70-91.

De la Colina, José (1957): en Revistas Mexicana de Literatura, 12, julio-agosto: 68-70.

De la Colina, José (1962): «En el balcón vacío», en Nuevo Cine, 7, agosto: 20-22.

Elizondo, Salvador (1961): «El cine experimental», en Nuevo Cine, 3, agosto: 4-9.

García Ascot, José María (1961): «Sobre el anticonformismo y el conformismo en el cine», en Nuevo Cine, 3, agosto: 10-14.

García Riera, Emilio (1975): El cine y su público, México, FCE.

García Riera, Emilio (1967): El cine es mejor que la vida, México, Cal y Arena.

López Aguilar, Enrique: (2012): Los poetas hispanomexicanos. Estudio y antología, México, UAM, Ediciones Eón.

Mateo Gambarte, Eduardo (2009): María Luisa Elío Bernal. La vida como nostalgia y exilio, Logroño, Universidad de La Rioja.

Mateo Gambarte, Eduardo (2012): «En el balcón vacío: Guiones, realización y recepción», en Lluch-Prats, Javier (ed.): En el balcón vacío. La segunda generación del exilio republicano en México: Madrid, AEMIC: 164-225.

Medina Ávila, Virginia (2010): «Influencia de los escritores en la renovación y búsqueda del cine mexicano de los sesenta y setenta», en Multidisciplina, 5: 5-21.

Miguel, Ángel (2010): «Nuevo cine», en Elizondo, Lydia (coord.): Revistas culturales latinoamericanas 1960-2008: Morelos, Universidad Autónoma del Estado de Morelos, Juan pablos Editor: 43-55.

Naharro Calderón, (2012): «Entre la Mneme de en El balcón vacío y la anamnesis de Tiempo de llorar», en Lluch-Prats, Javier (ed.): En el balcón vacío. La segunda generación del exilio republicano en México: Madrid, AEMIC: 134-163.

Noguer Ferrer, Marta; Carlos Guzmán Moncada (2005): «La obra crítica de Manuel Durán», en Escritos, Revista del Centro de Ciencias del Lenguaje, 32, julio-diciembre: 109-130.

Rodríguez, Juan (2007): «Recursos para el estudio de la literatura y el cine en el exilio», en Migraciones y Exilios, 8: 163-174.

Rodríguez, Juan (2012): «En el balcón vacío y el Nuevo cine», en Lluch-Prats, Javier (ed.): En el balcón vacío. La segunda generación del exilio republicano en México: Madrid, AEMIC: 93-163.

Rodríguez, Juan (2013): «José de la Colina en Cuba», en González de Garay, María Teresa; Díaz-Cuesta Galián, José (coord..): El exilio literario de 1939, 70 años después: Barcelona, Universitat Autònoma de Barcelona: 327-396.

Paz, Octavio (2008): Cartas a Tomás Segovia (1957-1985), México, FCE.

Segovia, Tomás (1973): «El poeta y el público», en Contracorrientes, México, Universidad Nacional Autónoma de México.

Segovia, Tomás (1988): Ensayos. Actitudes. Contracorrientes, México, Universidad Nacional Autónoma de México.

Segovia, Tomás (2011): «El grupo Nuevo Cine y la película En el balcón vacío: Testimonio de Tomás Segovia», en Migraciones y Exilios, 12: 127-146.

Sosnowsky, Saúl (1999): La cultura de un siglo. América Latina en sus revistas, Buenos Aires: Alianza Editorial.

Velázquez Hernández, Aurelio (2015): «El movimiento español 1959: Entre la Revolución cubana y los servicios secretos mexicanos», en Latinoamérica 61, 2: 130-155. https://doi.org/10.1016/j.larev.2015.12.006