Unamuno and his «habit»:: the treatment of love in “mientras dure la guerra”, by Alejandro Amenabar (2019)
Keywords:
Mientras dure la guerra, Unamuno, Amenábar, cinema and literature, love, spanish civil warCopyright (c) 2020 Daniel Migueláñez González
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Abstract
This work seeks to reflect on the sentimental moments that dot the film Mientras dure la guerra, by Alejandro Amenábar, the social portrait of the beginning of the Spanish civil war that, using as a premise the figure of the intellectual Miguel de Unamuno, was released in 2019. The film provides brief love moments about the Unamuno-Lizárraga marriage that, precisely because of their punctual nature, serve as an interesting counterpoint to the historical and dramatic scenes, as I intend to demonstrate.
Downloads
References
Alvar, Manuel (2019): «Introducción» en Poesías: Miguel de Unamuno, Madrid, Cátedra: 11-59.
Arzadún y Zabala, Juan (1944): «Miguel de Unamuno íntimo», Sur, 37.
Belinchón, Gregorio (2018): «Amenábar filma la España de 1936 de la mano de Unamuno», El País (26/V/2018) https://elpais.com/cultura/2018/05/26/actualidad/1527313017_552955.html (último acceso: 10/12/2020).
Boyero, Carlos (2019): «Complejo y veraz retrato de una España sombría», El País (22/XIX/2019).
Cervera, César y Lucía M. Cavanelas (2019): «Los 18 errores históricos de Mientras dure la guerra, la película sobre Franco y Unamuno de Amenábar», ABC, (29/X/2019).
Fernández Larraín, Sergio (1972): Cartas inéditas de Miguel de Unamuno, Madrid, Rodas.
García Tsao, Leonardo (2019): «Dos tipos de incoherencia», La Jornada (08/XIX/2019): https://www.jornada.com.mx/2019/09/08/opinion/a10a1esp#.XXTnOz6kJaI.twitter (último acceso: 10/12/2020).
Hernández Lez, Juan A. (2005): Cine y Literatura. Una metáfora visual, Madrid, Ediciones JC.
Herrero, Juan (2019): «Karra Elejalde, lo mejor del pulcro y rígido Mientras dure la guerra de Amenábar», El Mundo (21/XIX/2019). https://www.elmundo.es/cultura/cine/2019/09/21/5d863c3ffdddffe1698b467e.html (último acceso: 10/12/2020).
Huerta Calvo, Javier (2019) «Unamuno entre nosotros / 1», Astorga Redacción, (05-VIII-2019): http://astorgaredaccion.com/art/22985/unamuno-entre-nosotros- (último acceso: 10/12/2020).
Ibars Fernández, Ricardo e Idoya López Soriano (2006): «La Historia y el cine», Clío, 32: : 3-22. http://clio.rediris.es/n32/historiaycine/historiaycine.pdfhttp://clio.rediris.es/n32/historiaycine/historiaycine (último acceso: 10/12/2020)
Juaristi, Jon (2012): Miguel de Unamuno, Madrid, Fundación Juan March.
Lobo, Carmen (2019): «Mientras dure la guerra: España, abre los ojos», La Razón (27/XIX/2019).
Lozano Botache, Jorge Prudencio (2018): «Rasgos del cine histórico. Reflexión desde el cine colombiano», Comunicación y sociedad, 31, enero-abril: 221-241. https://doi.org/10.32870/cys.v0i31.6577
Montero, Julio y María Antonia Paz (2011): Lo que el viento no se llevó. El cine en la memoria de los españoles (1931-1982), Madrid, Rialp.
Paz Rebollo, María Antonia y Julio Montero (1999): Creando la realidad: Cine informativo 1895-1945, Barcelona, Ariel.
Ponce Lang-Lenton, Francisco (2012): «Ver / leer: parecidos y contrastes», en Literatura y cine, Germán Santana Henríquez (ed.), Madrid, Ediciones Clásicas: 67-92.
Quiroga, Horacio (2007): Cine y literatura, Buenos Aires, Losada.
Rabaté, Colette y Jean Claude Rabaté (2009): Miguel de Unamuno. Biografía, Madrid, Taurus.
Rosenstone, Robert (2017): History on film/ Film on History, Londres, Routledge & CRC Press. https://doi.org/10.4324/9781315113654
Sáez, Adrián J. (en prensa): «Un Unamuno de cine: de Abel Sánchez a Peppermint Frappé», Revista Canadiense de Estudios Hispánicos.
Sandoval Ullán, Antonio (2004): «El concepto de mujer en el pensamiento de Miguel de Unamuno», Universidad de Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca, Cuad. Cát. M. de Unamuno, 39: 27-60.
Sorlin, Pierre (1985): Sociología del cine. La Apertura para la historia de Mañana, Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.
Sorolla Romero, Teresa (2018): «El relato tiembla. Narrativas fracturadas contemporáneas en el cine de Alejandro Amenábar y Pedro Almodóvar», Cuadernos.info, 43: 31-44. https://doi.org/10.7764/cdi.43.1466
Unamuno, Miguel de (1961): Obras completas, edición crítica de Manuel García Blanco, Madrid, Afrodisio Aguado.
Unamuno, Miguel de (2019): Poesías, edición de Manuel Alvar, Madrid, Cátedra, 5ª ed.
Zambrano, María (2003): Unamuno, edición de Mercedes Gómez Blesa, Barcelona, Debate.
Zurro, Javier (2019): «Mientras dure la guerra: si usted es muy "rojo" o muy "azul", el Unamuno de Amenábar le decepcionará», El Español (27/XIX/2019).