Monográfico 4 (2020): Palabra y atrezzo. Relaciones, hibridación y transferencias entre literatura, audiovisual y escena.
Monográfico

The drug trafficker, between literature, cinema and popular mythology

Esther de Orduña Fernández
Universidad Alfonso X El Sabio
Portada del monográfico número 4 de Actio Nova
Published December 30, 2020

Keywords:

Chapo Guzmán, drug dealer, narcoculture, narcomovie, spectacle civilization
How to Cite
de Orduña Fernández, E. (2020). The drug trafficker, between literature, cinema and popular mythology. ACTIO NOVA: Revista De Teoría De La Literatura Y Literatura Comparada, (4), 397–426. https://doi.org/10.15366/actionova2020.m4.017

Abstract

In the spectacle civilization, where only that prevails which is designated by the market as successful, social values are affected. Only the media impact of an action or person is counted to assess it as a social model. Currently, drug traffickers have converted into popular icons of great social influence due to their image that is being sold in various cinematographic and journalistic works.

This article seeks to show the way in which drug traffickers are presented in various series and films through the specific case of Joaquín el «Chapo» Guzmán, the most media driven drug trafficker of recent times, who is becoming the archetype of drug traffickers thanks to his striking life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almazán, Alejandro (2012): El más buscado. México, D.F.: Grijalbo.

Almazán, Alejandro (2015): «El Chapo TV», en El País (17/11/2015): https://elpais.com/cultura/2015/10/30/actualidad/1446170967_572829.html (último acceso: 7/12/20).

De Dios-Corona, Sergio René (2016): «El "Chapo", capo escapista, peligroso y mediático», en Análisis plural, primer semestre de 2016. Tlaquepaque, Jalisco: Iteso: 99-109. https://doi.org/10.2307/j.ctvddzsmh.10

Cruz, Juan Carlos (2020): «Hijos de El Chapo "construyen" escuela en Culiacán», en El Sol de México, (13/11/2020): https://www.elsoldemexico.com.mx/mexico/sociedad/hijos-de-el-chapo-guzman-construyen-escuela-en-culiacan-los-chapitos-sep-covid-19-cartel-sinaloa-6013381.html (último acceso: 22/11/2020).

Editorial El Espectador (2008): «El cártel de los sapos», en El espectador (26/10/2008): https://www.elespectador.com/opinion/editorial/articulo86231-el-cartel-de-los-sapos/ (último acceso: 16/4/17).

Editorial Semana (2016): «Hoy creo más en el "Chapo" que en los gobiernos» en Semana (1/12/2016). https://www.semana.com/gente/articulo/la-carta-que-le-escribio-kate-del-castillo-el-chapo-guzman/456372-3/ (último acceso: 7/12/20).

Hernández, Anabel (2010): Los señores del narco. México D.F.: Random House Mondadori.

Lemus, J. Jesús (2018): «"Chapo" Guzmán contra Netflix», en Reporte Índigo, (12/1/2018): https://www.reporteindigo.com/reporte/chapo-guzman-contra-netflix-demanda-serie-dano-moral/ (último acceso: 22/11/2020).

Loyola, B. (2016): «Así es el narcocine mexicano, cine del pueblo para el pueblo», en Vice (17/10/2016): https://www.vice.com/es/article/narcocine-mexicano-mario-almada-entrevista (último acceso: 17/4/17).

Miglierini, J. (2010): «México: la violencia del narco, al cine», en BBC Mundo, (20/9/2010): http://www.bbc.com/mundo/movil/noticias/2010/09/100928_mexico_narco_cine_violencia_amab.shtml (último acceso: 16/4/2017)

Penn, Sean (2016): «El Chapo speaks», en Rolling Stone: https://www.rollingstone.com/politics/politics-news/el-chapo-speaks-40784/ (7/12/20).

Prieto Osorno, Alexander (2007): «Las aventuras del prefijo narco- (III). El narcocine», en Centro Virtual Cervantes, (19/1/07). http://cvc.cervantes.es/el_rinconete/anteriores/enero_07/19012007_02.htm (último acceso: 16/4/17).

Redacción El Proceso (2009): «Cine de narcos: capos en búsqueda de la inmortalidad», en Proceso (14/9/09). http://www.proceso.com.mx/118677/cine-de-narcos-capos-en-busqueda-de-la-inmortalidad (último acceso: 16/4/17).

Rincón, Omar (2009): «Narco.estética y narco.cultura en Narco.lombia», en Nueva Sociedad, 222. 147-163: http://nuso.org/media/articles/downloads/3627_1.pdf (último acceso: 16/4/17)

Rincón, Omar (2013). «Todos llevamos un narco adentro - un ensayo sobre la narco/cultura/telenovela como modelo de entrada a la modernidad», en Matrizes, 7(2). 1-33: http://www.revistas.usp.br/matrizes/article/viewFile/69414/71991 (último acceso: 16/4/17). https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v7i2p193-219

Trujillo, Janny Amaya (2018): «Érase una vez en México. Ficción y memoria del pasado reciente en la serie El Chapo», en Revista Comunicación y Medios, 37. 93-105. https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=S0719-15292018000100093&script=sci_arttext (último acceso: 22/11/2020).

Yehya, N. (1995): «El narcocine», en Nexos, (1/10/95): http://www.nexos.com.mx/?p=7565 (último acceso: 16/4/17).

Vargas Llosa, Mario (2012). La civilización del espectáculo. Madrid: Alfaguara.