Monográfico 4 (2020): Palabra y atrezzo. Relaciones, hibridación y transferencias entre literatura, audiovisual y escena.
Monográfico

Audiovisuals on stage: from multimedia theatre to intermedial theatre through videostage: from multimedia theatre to intermedial theatre through videostage

José Manuel Teira Alcaraz
Universidad Complutense de Madrid
Portada del monográfico número 4 de Actio Nova
Published December 30, 2020

Keywords:

audiovisuals, videostage, intermedial theatre, multimedia theatre, dramaturgy
How to Cite
Teira Alcaraz, J. M. (2020). Audiovisuals on stage: from multimedia theatre to intermedial theatre through videostage: from multimedia theatre to intermedial theatre through videostage. ACTIO NOVA: Revista De Teoría De La Literatura Y Literatura Comparada, (4), 129–165. https://doi.org/10.15366/actionova2020.m4.007

Abstract

Contemporary theatre frequently incorporates audiovisuals, which have been used on stage since the invention of the cinematograph. Relations between cinema and theatre, in addition to transpose codes from one to another, have also allowed to transfer its semantics, to the point where the videostage has been configurated as a dramaturgical element in the staging process. This paper aims to analyse how the intersemiotic relations between audiovisual and scenic languages take place when the videostage is included in the theatrical dramaturgy. To do that a brief history of audiovisuals on stage and the terminology in this area are reviewed, which allow to draw conclusions by considering referential productions both Spanish and international.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abuín, Anxo (2008): «Teatro y nuevas tecnologías: conceptos básicos», en Signa, 17: 29-56. https://doi.org/10.5944/signa.vol17.2008.6172

Andraus, Mariana Baruco Machado (2018): «Videoscene as a possibility of scenic time resignification and expansion», en Advances in Social Sciences Research Journal, 5 (7): 1-14.

Bell, Phaedra (2000): «Dialogic media productions and intermedial exchange», en Journal of Dramatic Theory and Criticism, XIV (2): 41-56.

Benford, Steve y Giannachi, Gabriella (2011): Performing Mixed Reality, Cambridge, Massachusetts, The MIT Press.

Blossom, Roberts (1966): «On filmstage», en The Tulane Drama Review, 11 (1): 68-73. https://doi.org/10.2307/1125266

Bornman, Hester y von Solms, S. H. (1993): «Hypermedia, multimedia and hypertext: definitions and overview», en The Electronic Library, 11 (4/5): 259-268. https://doi.org/10.1108/eb045243

Brecht, Berltolt (2004): Escritos sobre teatro (G. Dieterich, trad.), Barcelona, Alba.

Brook, Peter (2015): El espacio vacío (R. Gil, trad.), Barcelona, Alba.

Crossley, Mark (2019): «Theatre (and You) as Medium and Intermedium» , en Crossley, M. (ed.). (2019): Intermedial theatre. Principles and practice. Londres, Red Globe Press: 1-42.

Dixon, Steve (2007): Digital performance, Massachussets, The MIT Press.

Fischer-Lichte, Erika (1999): Semiótica del teatro (E. Briega, trad.), Madrid, Arco Libros.

Fischer-Lichte, Erika (2017): Estética de lo performativo (3ª ed.) (D. G. Martín y D. M. Perucha, trads.), Madrid, Abada Editores.

Giannacchi, Gabriella (2004): Virtual Theatres. An introduction, New York, Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203500033

Giesekam, G. (2007): Staging the Screen, Basingtoke, Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-1-137-09099-7

González, José Javier (2018), en Aresthea: https://aresthea.es/termino/actante/ (último acceso: 13/11/2020).

Hormigón, Juan Antonio (2002): Trabajo dramatúrgico y puesta en escena (2 ª ed., Vol. 1), Madrid, ADE Teatro.

Iglesias Simón, Pablo (2008): «Tentativas para una sistematización del uso de audiovisuales en la puesta en escena», en Acotaciones, 20: 47-82.

Iglesias Simón, Pablo (2016): «El espacio sonoro y el diseñador de sonido: arte y oficio», en Romera Castillo, José (ed.) (2016): Teatro y música en los inicios del siglo XXI, Madrid, Verbum: 80-101

Kattenbelt, Chiel (2008): «Intermediality in Theatre and Performance: Definitions, Perceptions and Medial Relationships», en Cultura, Lenguaje y Representación, 6: 19-29.

Kowzan, Tadeusz (1997): «El signo en el teatro» (C. Bobes y J. G. Maestro, trads.), en Bobes Naves, Carmen (1997) (ed.): Teoría del teatro, Madrid, Arco Libros: 121-153.

Lawson, Mark (5 de abril de 2003): «Recorded delivery», en The Guardian. https://www.theguardian.com/artanddesign/2003/apr/05/art.artsfeatures (última consulta: 17/11/2020).

Lehmann, Hans Thies (2017). Teatro posdramático (2ª ed.). (D. González, Trad.), Murcia, CENDEAC.

Lepage, Robert (2008): Mensaje Internacional del Día Mundial del Teatro, Québec.

López, Teresa (2013): «Teatro de robots: actores mecánicos con alma de software», en Romera Castillo, José (ed.) (2013): Teatro e Internet en la primera década del siglo XXI, Madrid, Verbum: 219-234.

Luna, Álvaro (2017): «Videoescena: la luz multiplicada», en Camacho, Miguel Ángel (ed.) (2017): La luz, melodía del arte escénico. El diseño de iluminación en la puesta en escena, Madrid, Academia de las Artes Escénicas de España: 194-213.

Martínez, David (2018): «Videoescena en la Dirección Escénica (I)», en ADE-Teatro, 173: 173-181.

Martínez Valderas, Jara (2017): Manual de espacio escénico.Terminología, fundamentos y proceso creativo, Granada, Tragacanto.

Meyerhold, Vsévolod Emílievich (1972): Textos teóricos, 1, Madrid, Alberto Corazón.

Milgram, Paul y Kishino, Fumio (1994): «A Taxonomy of Mixed Reality Visual Displays», en IEICE Transactions on Information Systems, E77-D (12): 1321-1329.

Montes, Gustavo (2016): Poética del drama videoescénico, Universidad Complutense de Madrid, tesis doctoral.

Morales, Rafael (2003): La presencia del cine en el teatro, Sevilla, Ediciones Alfar.

Pavis, Patrice (2016): The Routledge Dictionary of Performance and Contemporary Theatre (A. Brown, trad.), Oxon, Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315721156

Palacio Enríquez, Diego (2018): «Técnicas de simultaneidad escénica. Influencia del videoclip en el espectáculo For the disconnected child de Falk Richter», en Huerta Calvo, Javier y Vélez Sainz, Julio (dirs.) (2018): Circuitos teatrales del siglo XXI, Madrid, Antígona: 35-49.

Piscator, Erwin (1976): Teatro político, Madrid, Editorial Ayuso.

Pullar, J. (1985): Josef Svoboda Master Class. http://www.theatrecrafts.com/archive/cue/cue_39_15.pdf (último acceso: 16/11/2020).

RAE [Real Academia Española] (2020a): «Multimedia», en Diccionario de la lengua española (23.ª ed., versión 23.3 en línea). https://dle.rae.es/multimedia (último acceso: 21/11/2020).

RAE [Real Academia Española] (2020b): «Realidad virtual», en Diccionario de la lengua española (23.ª ed., versión 23.3 en línea). https://dle.rae.es/multimedia (último acceso: 22/11/2020).

Richter, Falk (2002): God is a DJ (H. Feldmann, trad.), Frankfurt, S. Fischer Verlag.

Sabeckis, Camila (2018): «El videoarte y su relación con las vanguardias históricas y cinematográficas», en Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, 52: 49-69. https://doi.org/10.18682/cdc.vi52.1329

Sánchez, José Antonio (1999): La escena moderna, Madrid, Akal.

Suárez, Jorge Iván (2010): Escenografía aumentada. Teatro y realidad virtual, Madrid, Fundamentos.

Svoboda, Josef (1993): The Secret of Theatrical Space, Nueva York, Applause Theatre Books.

Teira, José Manuel (2020a): «Plástica escénica», en Aresthea: https://aresthea.es/termino/actante/ (último acceso: 13/11/2020).

Teira, José Manuel (2020b): «Teatro intermedia en España: dramaturgia de la videoescena», en ADE-Teatro, 180: 58-67.

Thenon, Luis (2005): «El cartero de Londres», en ADE-Teatro, 106: 85-96.

Tolhurst, Denise (1995): «Hypertext, hypermedia, multimedia defined?», en Educational Technology, 35 (2): 21-26.

Vélez Sainz, Julio (2020): «Teatro en tiempos del corona: supervivencia e intermedialidad», en V Congreso de Jóvenes Investigadores en estudios teatrales. Conferencia plenaria. 21/10/2020.

Vieites, Manuel (2016): «Teatro y comunicación. Un enfoque teórico», en Signa, 25: 1153-1178. https://doi.org/10.5944/signa.vol25.2016.16954