Monográfico 4 (2020): Palabra y atrezzo. Relaciones, hibridación y transferencias entre literatura, audiovisual y escena.
Monográfico

Classic epic epics and cinema. : Beware of the greeks and their gifts

Antonio Tausiet
Bio
Portada del monográfico número 4 de Actio Nova
Published December 30, 2020

Keywords:

Movies, Epics, Iliad, Odyssey, Argonautical., Aeneid
How to Cite
Tausiet, A. (2020). Classic epic epics and cinema. : Beware of the greeks and their gifts. ACTIO NOVA: Revista De Teoría De La Literatura Y Literatura Comparada, (4), 97–128. https://doi.org/10.15366/actionova2020.m4.006

Abstract

Greco-Latin epics constitute the pillar of Western culture. Like so many literary works, they have been translated into cinematographic language. A review of the films that have dealt with the Iliad, the Odyssey, the Argonautics and the Aeneid since the second half of the 20th century allows us to assess the degree of fidelity to the original texts, not only regarding the plot, but also in terms of significance and meaning. To do so, I will first introduce each of the epic narratives before drawing a parallel between the plots of the source texts and those of the related movies, as well as the effect produced on the readers or the viewers. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Apolonio de Rodas (2000): Argonáuticas, traducción al español de Mariano Valverde Sánchez, Madrid, Gredos.

Balló, Jordi; Xavier Pérez (2006): La semilla inmortal. Los argumentos universales en el cine, Barcelona, Anagrama.

Brioso Sánchez, Máximo (1998): «Introducción», en Apolonio de Rodas (1998): Argonáuticas, traducción al español y edición de Máximo Brioso Sánchez, Madrid, Cátedra.

Cano Alonso, Pedro Luis (1985): «El ciclo troyano. Helena (1924)», en VV. AA.: Los géneros literarios: actes del VII Simposi d’Estudis Classics 21-24 de Març de 1983, Barcelona, Universitat Autònoma: 73-94.

Crespo Güemes, Emilio (1991): «Introducción», en Homero (1991).

Cristóbal, Vicente (1992): «Introducción», en Virgilio (1992).

Encinas, Arturo (2015): «La Ilíada y Troya. La percepción moderna del relato homérico», en Zer. Revista de Estudios de Comunicación, 20: 13-29.

Fortuny, Francesc (1995): «Prólogo», en Virgilio: Eneida, Barcelona, Planeta DeAgostini.

García Gual, Carlos (2000): «Introducción general», en Apolonio de Rodas (2000).

Homero (1982): Odisea, traducción al español de José Manuel Pabón, Madrid, Gredos.

Homero (1991): Ilíada, traducción al español y edición de Emilio Crespo Güemes, Madrid, Gredos.

Jiménez, Guillermo (2019): «El poema de Gilgamesh como influencia de las buddy movies», en Mitocríticas:

http://mitocriticas.com/poema-de-gilgamesh (último acceso: 29/10/2020).

Lillo Redonet, Fernando (2003): «Virgilio y Catulo en el cine y la televisión», en Cuadernos de Filología Clásica. Estudios latinos, 23, 2: 437-452.

Martín Puente, Cristina; Matilde Conde Salazar (2014): «La literatura latina en el cine», en VV. AA.: Manipulus studiorum, Madrid, Escolar y Mayo: 635-652.

Prieto Arciniega, Alberto (2005): «Troya sin homero: Troya (2004)», en Studia Historica: Historia Antigua, 23: 23-37.

Quinto de Esmirna (1997): Posthoméricas, traducción y edición de Francisco Antonio García Romero, Madrid, Akal.

Ramírez Guedes, Enrique (2008): «El Peplum, entre el mito y la realidad: La Ilíada y la guerra de Troya», en Gloria Camarero (coord.): I Congreso Internacional de Historia y Cine, Madrid, Universidad Carlos III: 384-397.

Ramírez Guedes, Enrique (2017): «Una aproximación a la guerra de Troya en el cine y sus fuentes preilíacas», en Latente, 15: 155-98. https://doi.org/10.2307/j.ctv8xnjd2.9

Serrano Lozano, David (2012): «Cine y Antigüedad: pasado y presente en la gran pantalla», en Historia Autónoma, 1: 37-52.

Virgilio (1992): Eneida, traducción de Javier de Echave-Sustaeta, Madrid, Gredos.

Hesíodo (1995): Teogonía, traducción de Luis Segalá y Estalella, Barcelona, Edicomunicación.