Monográfico 4 (2020): Palabra y atrezzo. Relaciones, hibridación y transferencias entre literatura, audiovisual y escena.
Monográfico

Spanish asylum: : Fernando Fernán-Gómez’s eccentric debut as a film director adapting Gómez de la Serna, Poe, Kuprin and Andreiev (Manicomio, 1953)

José Luis Castro de Paz
Universidad de Santiago de Compostela
Bio
Portada del monográfico número 4 de Actio Nova
Published December 30, 2020

Keywords:

Spanish Cinema, literary adaptation, Fernando Fernán-Gómez, Gómez de la Serna, fifties, stilystic deformation, sainete, madness, nuthouse
How to Cite
Castro de Paz, J. L. (2020). Spanish asylum: : Fernando Fernán-Gómez’s eccentric debut as a film director adapting Gómez de la Serna, Poe, Kuprin and Andreiev (Manicomio, 1953). ACTIO NOVA: Revista De Teoría De La Literatura Y Literatura Comparada, (4), 79–96. https://doi.org/10.15366/actionova2020.m4.005

Abstract

In 1953, in full intellectual maturity and when he is one of the most famous actors in Spain, Fernando Fernán-Gómez —whose centenary of his birth is celebrated in 2021—- makes his debut as a film director with Manicomio, a movie as modest as it is eccentric that brings together four stories by Edgar Allan Poe, Aleksadr Ivanovich Kuprin, Leonidas Andreiev and Ramón Gómez de la Serna in their first film adaptation (“La mona de imitación”). In the film, Fernán-Gómez draws a metaphorical drawing as dark as it is disjointed of a deranged Spain in which madmen rule, while intellectuals —like the unforgettable Camilo José Cela— kick like donkeys locked in a huthouse. One can already sense in the text, more or less incipient, sainetescos and deforming stylistic features —the protagonist (Fernán-Gómez himself) speaking to the spectators; the costumbrista  but distorting tone of the Ramonian episode starring Antonio Vico and Elvira Quintillá— which will constitute the bases of future style of the author of El mundo sigue (1963) or El extraño viaje (1964).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Allan Poe, Edgar (1989): Narraciones extraordinarias (tercera selección), Barcelona, Ediciones 29.

Angulo, Jesús y Llinás, Francisco (1993): «Entrevista» en Angulo, Jesús y Llinás, Francisco (eds.) (1993): 203-257.

Angulo, Jesús y Llinás, Francisco (eds.) (1993): Fernando Fernán-Gómez. El hombre que quiso ser Jackie Cooper, San Sebastián, Patronato Municipal de Cultura.

Brasó, Enrique (2002): Conversaciones con Fernando Fernán-Gómez, Madrid, Espasa.

Begoña Rueda, José (1975): El tema de la muerte en la obra de Ramón Gómez de la Serna, Salamanca.

Bonet, Juan Manuel (2002): Ramón en su torreón, Madrid, Fundación Wellington.

Castro, Antonio (1974): El cine español en el banquillo, Valencia, Fernando Torres.

Castro de Paz, José Luis y Pena, Jaime (coords.) (2001): Las imágenes y el inventor de palabras. Camilo José Cela en el cine español, Ourense, Festival Internacional de Cine Independiente.

Castro de Paz, José Luis (2010): Fernando Fernán-Gómez, Madrid, Cátedra.

Castro de Paz, José Luis y Cerdán, Josetxo (2011): Del sainete al esperpento. Relecturas del cine español de los años cincuenta, Madrid, Cátedra.

Castro de Paz, José Luis (2012): Sombras desoladas. Costumbrismo, humor, melancolía y reflexividad en el cine español de los años cuarenta (1939-1950), Santander, Shangrila. https://doi.org/10.5944/signa.vol20.2011.6269

Fernán-Gómez, Fernando (1995): Desde la última fila. Cien años de cine, Madrid, Espasa Calpe.

Fernán-Gómez, Fernando (1998): El tiempo amarillo. Memorias ampliadas (1921-1997), Madrid, Debate.

Fernán-Gómez, Fernando (2006): El viaje a ninguna parte/El tiempo amarillo, Barcelona, Península.

Galán, Diego y Lara, Fernando (1973) 18 españoles de posguerra, Barcelona, Planeta.

Galán, Diego (1997): La buena memoria de Fernán-Gómez y Haro Tecglen, Madrid, Alfaguara.

Gómez de la Serna, Ramón (1923): «La mona de imitación», en El alba y Otras cosas, Madrid, Calleja: 189-194.

Heredero, Carlos, F., (1993): «Los caminos del heterodoxo», en Angulo, Jesús y Llinás, Francisco (eds.), Fernando Fernán-Gómez. El hombre que quiso ser Jackie

Cooper, San Sebastián, Patronato Municipal de Cultura, 1993: 15-38.

Hidalgo, Manuel (1981): Fernando Fernán-Gómez, Huelva, VII Festival de Cine Iberoamericano.

Llinás, Francisco (1985): «Mirar a cámara», en VV.AA. (1985): 45-47 https://doi.org/10.2307/3540535

Molins, Patricia (dir.) (2002): Los humoristas del 27, Madrid, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte/Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.

Montiel Mues, Alejandro (2014): «De antropófagos, verdugos, suicidas, cadáveres y demás ralea. Algo sobre el humor negro y el cine español (1930-1963)», en Actas - VI Congreso Internacional Latina de Comunicación Social - VI CILCS - Universidad de La Laguna: págs.129-167

Ros Berenguer, Cristina (1996): Fernando Fernán-Gómez, autor, Alicante, Universidad de Alicante. (Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes). En

http://www.cervantesvirtual.com/obra/fernando-fernangomez-autor--0 (último acceso: 16/11/2020).

Tébar, Juan (1984), Fernando Fernán-Gómez escritor (diálogo en tres actos), Madrid, Anjana.

VV. AA. (1984): «Dossier Fernando Fernán-Gómez», Contracampo, 35 (primavera, 1984): págs. 69-114.

VV. AA. (1985): Fernando Fernán-Gómez, Acteur, réalizateur et ecrivain espagnol, Institut d'etudes iberiques et ibero-americaines de l'Université de Bordeaux III, Presses Universitaires de Bordeaux.

VV. AA. (1997): «Nickelodeón Entrevista a Fernando Fernán-Gómez», Nickelodeón, 9 (primavera, 1997).