Monográfico 1 (2017): Homenaje a Francisco Umbral
Monográfico

FROM THE EYE TO THE HAND:PICTOLINGUISTIC PROCESSES AND WRITING IN THE WORKS OF FRANCISCO UMBRAL

Javier Bengoa Mardaras
Universidad del País Vasco (UPV-EUH)
Bio
Bénédicte de Buron Brun
Université de Pau et des Pays de l’Adour
Bio
Published December 15, 2017
How to Cite
Bengoa Mardaras, J., & de Buron Brun, B. (2017). FROM THE EYE TO THE HAND:PICTOLINGUISTIC PROCESSES AND WRITING IN THE WORKS OF FRANCISCO UMBRAL. ACTIO NOVA: Revista De Teoría De La Literatura Y Literatura Comparada, (1), 41–70. https://doi.org/10.15366/actionova2017.m1.002

Abstract

Francisco Umbral left us an incredibly rich legacy in front of which academics keep wondering how he could write prose with such amazing poetic quality, and much more profound than one would have expected. By bringing together Umbral’s two main passions, writing and painting, this paper endeavours to trace the genesis of his works, and to wander through the labyrinth of his brain in which the eye, the hand and the mind interact, and images intertwine thanks to a pictolinguistic process that makes his style so unique, and unmatched until now. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aristóteles (1994): Les parties des animaux, Trad. Janine Bertier, Paris, Gallimard.

Baudelaire, Charles (1975-1976): Correspondances en Œuvres complètes, Claude Pichois (ed.), Paris, Gallimard, La Pléiade.

Bergson, Henri (1959): La Pensée et le Mouvant, Paris, P.U.F.

Blanco, Emilio (2017): «Al hilo de las fotos: Umbral y la fotografía», Libro Homenaje a Ramón Sarmiento, Madrid, Dikynson: 315-336.

Buron-Brun, Bénédicte de (2011): «La poética pictórica de la naturaleza en Un ser de lejanías de Francisco Umbral», La Naturaleza en la Literatura Española, [Ed.] Dolores Thion Soriano-Mollà, Vigo, Editorial Academia del Hispanismo: 305-318.

Focillon, Henri (1939): «Eloge de la main», Vie des formes, Paris, P.U.F. (1981).

González Ruano, César (1929): «De la actriz, la pianista, el boxeador, el torero, el compositor, el dibujante, el escritor y el escultor», en «Las manos», Estampa, 19-03-1929, recopilado en Obra periodística, Madrid, Mapfre (2002): 112-114.

Hugo, Victor (1859-1863): «La conscience», La Légende des siècles, en Œuvres complètes, T. II, Ollendorff.

Lagarde, André ; Michard, Laurent (1962): «“Les métaphores” d’Elstir», XXe siècle, Paris, Bordas, 1973: 247-248.

Lehrer, Jonah (2011): Proust était un neuroscientifique, Paris, Robert Laffont.

Malraux, André (1951): Les voix du silence, Paris, Gallimard (1952).

Marina,. José Antonio (2001): Prólogo de Los Alucinados de Francisco Umbral, Madrid, La Esfera de los Libros: 9-24.

Matisse, Henri (1972): Ecrits et propos sur l’art, «Jazz», Hermann.

Musil, Robert (1943): El hombre sin cualidades o El hombre sin atributos (Der Mann ohne Eigenschaften -1943), Trad. de José M. Sáenz, Feliú Formosa y Pedro Madrigal, Barcelona, Seix Barral (2004).

OTEIZA, Jorge: Fundación-Museo Jorge Oteiza. Alzuza (Navarra)

RTVE (1999): Ésta es mi tierra: Francisco Umbral, Travesía de Madrid, dirección Juan M. Martín de Blas, 55:45mn, 05-12-99. RTVE.es: <http://www.rtve.es/alacarta/videos/esta-es-mi-tierra/>

Shakespeare, William: Romeo y Julieta, II, 2.

Sojcher, Frédéric (2000) : «Regarde-moi», Webzine, núm. 35, enero / <http://www.cinergie.be>

Umbral, Francisco (1966): Travesía de Madrid, Madrid, Alfaguara.

Umbral, Francisco (1975): Mortal y rosa, Barcelona, Destino.

Umbral, Francisco (1976a): Las respetuosas, Barcelona, Planeta.

Umbral, Francisco (1976b): Mis paraísos artificiales, Barcelona, Argos.

Umbral, Francisco (1976c): Los males sagrados, Barcelona, Destino.

Umbral, Francisco (1977a): La noche que llegué al Café Gijón, Barcelona, Destino.

Umbral, Francisco (1977b): Diccionario para pobres. Prólogo de Luis Otero e ilustraciones de Alfredo González Sánchez, Madrid, Sedmay.

Umbral, Francisco (1980): Los helechos arborescentes, Barcelona, Argos Vergara.

Umbral, Francisco (1981a): A la sombra de las muchachas rojas (Crónicas marcianas de la transición), Madrid, Cátedra.

Umbral, Francisco (1981b): La bestia rosa, Barcelona, Tusquets, Colección «La sonrisa vertical/Biblioteca del erotismo», nº 28.

Umbral, Francisco (1981c): Los ángeles custodios, Barcelona, Destino.

Umbral, Francisco (1982): El hijo de Greta Garbo, Barcelona, Destino.

Umbral, Francisco; Vicent, Manuel; Cándido (Carlos Luis Álvarez) (1982): Cabaret político (Teatro).

Umbral, Francisco (1984): Trilogía de Madrid (Memorias), Barcelona, Planeta.

Umbral, Francisco (1988a): Un carnívoro cuchillo, Barcelona, Planeta.

Umbral, Francisco (1988b): Nada en el domingo, Barcelona, Seix Barral.

Umbral, Francisco (1989): «Los abetos azules», en «Rueda de escritores», Jano, nº851, 17/23-02.

Umbral, Francisco (1991): Crónica de esa guapa gente. Memorias de la jet, Barcelona, Planeta.

Umbral, Francisco (1995a): Madrid 650, Barcelona, Planeta.

Umbral, Francisco (1995b): «Las manos» en «Rueda de escritores», Jano, nº1107, 13/19-01.

Umbral, Francisco (1996a): Los cuadernos de Luis Vives, Barcelona, Planeta.

Umbral, Francisco (1996b): «Antonio López pide tiempo» en «Los placeres y los días», El Mundo, 03-01.

Umbral, Francisco (1998): Historias de amor y Viagra, Barcelona, Planeta.

Umbral, Francisco (2000): Prólogo de Madrid XXI de Alberto Schommer, Barcelona, Lunwerg Editores y Repsol YPF.

Umbral, Francisco (2000): «Las palabras» en «Los placeres y los días», El Mundo, 06-07.

Umbral, Francisco (2001): Un ser de lejanías, Barcelona, Planeta.

Umbral, Francisco (2003): Los metales nocturnos, Barcelona, Planeta.

Umbral, Francisco (2005): «Rosas y vino para un poeta», Días felices en Argüelles, Barcelona, Planeta: 79-82.

Umbral, Francisco (2007): Amado siglo XX, Barcelona, Planeta.

Umbral, Francisco (2009): Obra poética (1981-2001), Miguel García-Posada (ed.), Barcelona, Seix Barral.

Umbral, Francisco (inédito): El hijo de Greta Garbo, Obra de teatro, Archivo Fundación Francisco Umbral.

Umbral, Francisco (s.f.a): «Yo o Francisco Umbral», Penthouse, Archivo Fundación Francisco Umbral: 11-12.

Umbral, Francisco (s.f.b): «Pintar y curar», Archivo Fundación Francisco Umbral, sin fuentes.

Umbral, Francisco (s.f.c): «La elipse», en «Rueda de escritores», Jano, Archivo Fundación Francisco Umbral.

Umbral, Francisco (s.f.d): «Las gafas», en «Rueda de escritores», Jano, Archivo Fundación Francisco Umbral.

Umbral, Francisco (s.f.e): «Oficio de escribir», en «Rueda de escritores», Jano, Archivo Fundación Francisco Umbral.

Ramón del Valle-Inclán (1920): Luces de bohemia, Madrid, Espasa (2002)