No. 8 (2024)
Artículos

Women silencied by history. The vision of Rosa Montero and Cristina Fernández Cubas

Lucia Russo
I.C. Viviani Nàpoles
Bio
Published December 20, 2024

Keywords:

women, biography, History, Fernández Cubas, Montero
How to Cite
Russo, L. (2024). Women silencied by history. The vision of Rosa Montero and Cristina Fernández Cubas. ACTIO NOVA: Revista De Teoría De La Literatura Y Literatura Comparada, (8), 361–383. https://doi.org/10.15366/actionova2024.8.014

Abstract

The present study intends to prove a relevant change performed by Rosa Montero and Cristina Fernández Cubas in the Spanish literary tradition. Thorought their narrative trajectories, they built a different approach over a subject that became the object of research in Gender Studies at the end of the last century: raising awareness on illustrious women who have influenced different sectors of knowledge throughout history and whose importance was undervalued by the traditional canon until the 1980s and 1990s.Based on the results of the comparative analysis carried out, we can conclude that both authors discard the traditional canon to deal with the life stories and the personality of these women. Thus, Montero and Fernández Cubas ‘revolutionize’ the literary tradition. They make use of the biography, the novel or the essay, through their own vision and style and sometimes employ innovative and wider difussion sistems of comunications such as television programmes.

Downloads

References

Albaladejo Mayordomo, Tomás (2007): «La novela del siglo XXI» en Noticias, Educación: www.httpp.noticias.universia.es (último acceso 29 /09/2024).

Albaladejo Mayordomo, Tomás. (2011): «La ficción es la realidad. Metarrelato y metaficción en Llámame Brooklyn de Eduardo Lago», en VV.AA., Estudios de narrativa contemporánea española. Homenaje a Gonzalo Hidalgo Bayal, Madrid, Ed. CEU: 23-30.

Boyer, Christian (2012): «El secreto y el crimen en el cuento pardobazaniano: La historia de una evolución», Iberic@l, 1: http://iberical.paris-sorbonne.fr/wp-content/uploads/2012/03/001-02.pdf.(último acceso 20 /04/2021).

Butler, Judith (2024): Questione di genere. Il femminismo e la sovversione dell’identità, traducción al italiano de Sergia Adamo, Città di Castello (PG), Editori La Terza.

Caballé Masforoll, Anna (13/02/2015): «Mujer y biografía» en Letras Libres, https://www.letraslibres.com/mexico-espana/mujer-y-biografia) (último acceso 5/05/2021).

Cabañas Alamán, Rafael (1997): «Entrevista con Rosa Montero. Entorno a la biografía de la mujer: Historias de mujeres», Inti. Revista de Literatura, 1, 48, Article 18: 146-155.

Cabreales, María del Mar López (2000): Palabras de Mujeres. Escritoras españolas contemporáneas, Madrid, Narcea ediciones.

Clough Ticineto, Patricia (1994): «The Hybrid criticism of patriarchy: Rereading Kate Millett's Sexual Politics», Sociological Quarterly, 35 (3): 473-486.

Eco, Umberto (1976): Opera aperta, Milano, Bompiani..

Escudero Rodríguez, Javier (2005). La narrativa de Rosa Montero: Hacia una ética de la esperanza, Madrid, Biblioteca Nueva.

Fernández Cubas, Cristina (2001): Emilia Pardo Bazán, Barcelona, Edición Omega

Freud, Sigmund (2012): Introducción al Narcismo y otros ensayos, Madrid, Alianza editorial.

Johnson, Roberta y María Teresa de Zubiaurre (2012): Antología del Pensamiento feminista español, Universitat de Valencia, Servei de publicaciones/Cátedra.

Kristeva, Julia (2018): Simone de Beauvoir. La rivoluzione del femminil, Roma, Donzelli.

López Navajas, Ana (2014): «Análisis de la ausencia de las mujeres en los manuales de la ESO: una genealogía de conocimiento ocultada» en Revista de Educación (363), (enero-abril): 282-308. http.//www.revistaeducacion.mec.es (último acceso 14/11/2024).

López Navajas, Ana (2014): «Las escritoras ausentes en los manuales: propuestas para su inclusión», Didáctica (Lengua y literatura), 26: 217-240.

Montero, Rosa (2014): Dictadoras Mujeres de temer, en: https://www.youtube.com/watch?v=MFQy1CdIhAQ. (último acceso 14/11/2024).

Montero, Rosa (2015): Historias de mujeres, Barcelona, Penguin Random House Grou Editorial S.A.U

Montero, Rosa (2018): Nosotras. Historia de mujeres y algo más, Madrid, Alfaguara.

Montero, Rosa (2013): La ridícula de no volver a verte, Barcelona, Seix Barral.

Montero, Rosa (2013): Dictadoras. Las mujeres de los hombres más despiadados de la historia, Barcelona, Lumen.

Patiño Eirín, Cristina (1998): Poética de la novela en la obra de Emilia Pardo Bazán, Universidad de Santiago de Campostela.

Paredes Nuñez, Juan (1992): «El feminismo en Emilia Pardo Bazán», Cuadernos de Estudios gallegos, Tomo XL, Fascículo 105, Santiago: 303-311, en http://estudiosgallegos.revistas.csic.es/(último acceso: 20/04/2022).

Prieto de Paula, Ángel; Langa Pizarro, Mar (2007): Manual de literatura española actual, Madrid, Castalia.

Riego de Moine, Irene (2009): Presencia de Mujer. Repensando la identidad y la vocación femeninas. Córdoba, República Argentina, Emmanuel Mounier Argentina.

Riddel, María del Carmen (1995): La escritura femenina en la posguerra española, New York, Peter Lang.

Ruiz Montero, Consuelo y Ana María Jiménez: «Mulierum virtutes de plutarco: aspectos de estructura y composición de la obra» en Myrtia, 23, 2008:101-120. https://revistas.um.es/myrtia/article/view/ (último acceso: 20/04/21).

Russo, Lucia (2019): «Entrevista a Cristina Fernández Cubas. Barcelona: 12 de diciembre 2017» en Russo, Lucia (2019): El Yo femenino y su entorno a finales del siglo XX y el siglo XXI, Tesis doctoral, Madrid, UAM: 420-442. https:// Dialnet.unirioja.es. (último acceso: 2/09/24).

Solorza, Paola Susana (2015): «El feminismo italiano y español de la década de 1980. Perspectivas sociales y representaciones literarias: Lettere a Marina (1981) de Dacia Maraini y Para no volver (1985) de Esther Tusquets», Cuadernos Intercambio sobre Centroamérica y el Caribe, 12, 1 :115-139. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5088968. (último acceso: 30/11/24).