No. 6 (2022)
Artículos

The Twilight Hero as mythic archetype in contemporary epic fantasy. Geralt of Rivia, between light and darkness

Antonio Castro Balbuena
Investigador independiente
Published December 29, 2022

Keywords:

archetypal criticism, hero, character, epic fantasy, Geralt of Rivia
How to Cite
Castro Balbuena, A. (2022). The Twilight Hero as mythic archetype in contemporary epic fantasy. Geralt of Rivia, between light and darkness. ACTIO NOVA: Revista De Teoría De La Literatura Y Literatura Comparada, (6), 54–82. https://doi.org/10.15366/actionova2022.6.003

Abstract

The objective of this essay is to define the core archetype of the prototypic protagonist in contemporary epic fantasy. To accomplish that, we will use Jung’s archetypes theory as a basis, to which we will add a revised vision of the hero in the society of today, the concept of mythologem, the concept of monomyth and Sellier’s heroic solar cycle, as well as various observations extracted from examples of epic fantasy characters. Once this archetype, called twilight hero, has been drawn, we will analyze Geralt of Rivia as a character to demonstrate the applicability of our theories.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al-Jaf, Ali Ismael (2017). «Significance of Archetypes in Literature with Reference to Literary Criticism», Lark Journal for Philosophy, Linguistics and Social Sciences, 26 (1): 689-695. En: https://www.iasj.net/iasj/article/144922 (último acceso: 22/09/2021).

Apolodoro (1985): Epítome, traducción al español de Margarita Rodríguez de Sepúlveda (1985), Madrid, Editorial Gredos.

Bassil-Morozow, Helena (2018): Jungian Theory for Storytellers, Londres, Routledge.

Boyer, Régis (1992): «Archetypes», en Pierre Brunel (ed.), Companion to Literary Myths, Heroes and Archetypes, Nueva York, Routledge: 110-117.

Brown, Jeffrey A. (2011): Dangerous Curves: Action Heroines, Gender, Fetishism, and Popular Culture. Jackson, University Press of Mississippi.

Cáceres Blanco, Roberto (2020): «Canción de hielo y fuego. La huella del mito», Actio Nova: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, 4: 1-22. En: https://doi.org/10.15366/actionova2020.4.001 (último acceso: 17/09/2021).

Campbell, Joseph (1993 [1949]): The Hero with a Thousanad Faces, Londres, Fontana Press.

Castillo, Joel (2016): «The Witcher 3 ya es el juego más galardonado de la historia con 251 premios GOTY», Alfa Beta. En: https://www.alfabetajuega.com/noticia/the-witcher-3-ya-es-el-juego-mas-galardonado-de-la-historia-con-251-premios-goty-n-65782 (último acceso: 26/09/2021).

Castro Balbuena, Antonio (2016): «De hobbits, tronos de hierro y vikingos. Desarrollo narrativo y cronológico de la fantasía épica», Tonos Digital, 31: 1-24. En: http://www.tonosdigital.es/ojs/index.php/tonos/article/viewArticle/1509 (último acceso: 08/09/2021).

Castro Balbuena, Antonio (2020): Personajes, espacio y construcción del mundo en la fantasía épica. Un caso español: La saga de Tramórea, de Javier Negrete (tesis de doctorado), Universidad de Almería. En: http://repositorio.ual.es/handle/10835/10875 (último acceso: 08/09/2021).

Castro Balbuena, Antonio (2021): «El héroe contemporáneo en la narración audiovisual. El caso de Walter White y Breaking Bad», Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, 36: 187-205. https://papiro.unizar.es/ojs/index.php/tropelias/article/view/ 5194 (último acceso: 24/09/2021)

Da Silva Viana, Elane (2020), «A saga The Witcher, de Andrzej Sapkowski, e suas adaptações: reconhecimento ou sobrevivência da literatura?», en Andrade de Oliveira, I. C., Senra Coelho, R. (eds.) Cultura pop. Comunicaçao e linguagem, João Pessoa, Marca de Fantasía: 85-99.

Delgado Díaz, José Manuel y Miguel Moreno Sánchez. (2017): «El antihéroe en la ficción televisiva contemporánea», Trabajo de fin de grado. Universidad de Sevilla, 2017. https://idus.us.es/handle/11441/62828 (último acceso: 24/09/2021).

Díaz Fernández, José (2013): El Nuevo Romanticismo (edición de César de Vicente Hernando), Doral, Stockcero.

Domínguez Morante, Laura (2015): «Pixar’s New Fairy-Tale Brave: A Feminist Redefinition of the Hero Monomyth», Revista de Estudios Norteamericanos, 19: 49-66. https://idus.us.es/handle/11441/53922 (último acceso: 24/09/2021).

Eliade, Mircea (1984 [1969]): «Cosmogonic Myth and ‘Sacred History’», en Dundes, A. (ed.), Sacred Narrative. Readings in the Theory of Myth. Berkeley, Los Angeles, University of California Press: 137-151.

Evans, Tobi (2018): «Vile, Scheming, Evil Bitches? The Monstrous Feminine Meets Hegemonic Masculine Violence in ‘A Song of Ice and Fire’ and ‘Game of Thrones’», Aeternum: The Journal of Contemporary Gothic Studies, 5 (1): 14-27.

Fairgrieve, Amy (2012): «Schema Triggering, Schema Application: On Agreement and Disagreement in Reading», Indiana University Undergraduate Journal of Cognitive Science, 7: 31-43.

Falco, Raphael (2010): Charisma and Myth, Londres y Nueva York, Continuum Books.

Filóstrato (1996): Heroico, traducción al español de Francesca Mestre, Madrid, Gredos.

Frye, Northrop (1951): «The Archetypes of Literature», The Kenyon Review, 13 (1): 92-110.

Frye, Northrop (1957): Anatomy of Criticism. Four Essays, Princeton, Princeton University Press.

García-Blásquez Bedoya, Héctor (2016): El Romanticismo. Runa Yachachiy, Revista digital, 1 (1): 1-20. http://alberdi.de/ROMANHECIS2016.pdf (último acceso: 6/10/2021).

Garry, Jane, el-Shamy, Hasan M. (2005): «Introduction», en Jane Garry y Hasan M. el-Shamy (eds.), Archetypes and Motifs in Folklore and Literature: a Handbook. Londres y Nueva York, Routledge: xv-xxiv.

Gély, Véronique (2006): «Pour une mythopoétique: quelques propositions sur les rapports entre mythe et fiction». SFLGC: Bibliothèque Comparatiste. En: https://sflgc.org/bibliotheque/gely-veronique-pour-une-mythopoetique-quelques-propositions-sur-les-rapports-entre-mythe-et-fiction/ (último acceso: 26/05/2022).

Gómez Esteban, Jairo Hernando (2009):. «El romanticismo como mito fundacional de lo joven», Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 7 (1): 59-81. https://www.redalyc.org/pdf/773/77307103.pdf (último acceso: 6/10/2021).

González Escribano, José Luis (1981): «Sobre los conceptos de héroe y antihéroe en la Teoría de la Literatura», Archivum: Revista de la Facultad de Filología, 31-32: 367-408. En: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/143985.pdf (último acceso: 24/09/2021).

González Moreno, Beatriz (2007): Lo sublime, lo gótico y lo romántico: la experiencia estética en el romanticismo inglés, Cuenca, Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.

Goodwin, Erik (2010): «Approaching archetypes: reconsidering innateness», Journal of Analytical Psychology, 55: 502-521.

Green, Melanie C., Fitzgerald, Kaitlin, Moore, Melissa M. (2019): «Archetypes and Narrative Processes», Psychological Inquiry, 30 (2): 99-102.

Grizzard, Matthew, Huang, Jialing, Fitzgerald, Kaitlin, Ahn, Changyun, Chu, Haoran (2017): «Sensing Heroes and Villains: Character-Schema and the Disposition Formation Process», Communication Research, 45 (4): 479-501 [pp. 1-23].

Halberstam, Jack (1998). Female Masculinity, Durham, Duke University Press.

Hogenson, George B. (2019): «The controversy around the concept of archetypes», Journal of Analytical Psychology, 64 (5): 682-700.

Homero (1991): Ilíada, traducción al español de Emilio Crespo Güemes (1991), Madrid, Editorial Gredos.

Infante Yupanqui, Carlos (2008): «Poder, tensión y caricatura. Una aproximación a la teoría del humor», Dialogía: Revista de lingüística, literatura y cultura, 3: 245-271. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2962931 (último acceso: 07/10/2021).

Jung, Carl G. (2010 [1954]): Four Archetypes: (From Vol. 9, Part 1 of the Collected Works of C. G. Jung), Princeton y Oxford, Princeton University Press.

Jung, Carl G. y Karl Kerényi (2004 [1941]): Introducción a la esencia de la mitología, traducción al español de Brigitte Kiemann y Carmen Gauger, Madrid, Ediciones Siruela.

Knox, Jean (2003): Archetype, Attachment, Analysis, Nueva York, Brunner-Routledge.

Lessenich, Rolf P. (2017): Romantic Disillusionism and the Sceptical Tradition, Göttingen, Vandenhoeck & Ruprecht-Bonn University Press.

Martin, George R. R. (1996): A Game of Thrones, Londres, HarperVoyager.

Martín Rodríguez, Mariano (2022): «Preliminares de una historia: hacia una caracterización taxonómica específica de la fantasía épica», Revista Signa, 31: 557-573. http://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/29509/24729 (último acceso: 13/01/2022).

Mohammadi, Farid (2013): «Mythic Frodo and his Predestinate Call to Adventure», International Journal of Applied Linguistics & English Literature, 5(2): 117-126. http://www.journals.aiac.org.au/index.php/IJALEL/article/view/960 (último acceso: 19/10/2021).

Monneyron, Frédéric y Joel Thomas (2012): Mythes et littérature, París, Presses Universitaires de France.

Moorcock, Michael (1987): Wizardry and Wild Romance, Londres, Victor Gollancz Ltd.

Palmer-Patel, Charul (2020): «The Shape of a Hero’s Soul. Exploring the Paradox of Fate and Free Will in ‘The Curse of Chalion’ and ‘Paladin of Souls’», en Regina Yung Lee, Una McCormack (eds.), Biology and Manners: Essays on the Worlds and Works of Lois McMaster Bujold. Liverpool, Liverpool University Press: 97-112.

Philips, Steven (1975): «The Monomyth and Literary Criticism», College Literature, 2 (1), pp. 1-16.

Quiceno Vélez, Ana María (2010): «De Barthes al Chapulín Colorado. Una lectura de héroes y antihéroes como configuraciones míticas», (Tesis de pregrado), Bogotá, Pontífica Universidad Javeriana. https://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/5525 (último acceso: 24/09/2021).

Ramaswamy, Shobha (2014): «Archetypes in fantasy fiction: A study of J. R. R. Tolkien and J. K. Rowling», Language in India, 14 (1): 402-670 [pp. 1-269].

Real Torres, Carolina (2005): «Vida y muerte de un mito: Aquiles. De Homero a Goytisolo», Fortvnatae, 16: 237-247.

Rubert, I. B. (2005): «Mythologem in the Language of Mass Media«, en Werner Kallmeyer Maja N. Volodina (eds.), Perspektiven auf Mediensprache und Medienkommunikation: Beiträge der Konferenz «Mediensprache als Objekt interdisziplinärer Forschungen», Amades, Arbeitspapiere und Materialien zur deutschen Sprache. https://ids-pub.bsz-bw.de/frontdoor/index/index/year/2014/docId/1549 (último acceso: [18/09/2021).

Sapkowski, Andrzej (2002 [1993]): El último deseo. La espada del destino, traducción al español de José María Faraldo, Barcelona, Círculo de Lectores.

Sapkowski, Andrzej (2003 [1994]): La sangre de los elfos, traducción al español de José María Faraldo, Barcelona, Círculo de Lectores.

Sapkowski, Andrzej (2006 [1997]): La torre de la golondrina, traducción al español de José María Faraldo, Barcelona, Círculo de Lectores.

Sapkowski, Andrzej (2010 [1999]): La dama del lago, traducción al español de José María Faraldo, Carmelo Rivero y Fernando Otero Macías. Barcelona, Círculo de Lectores.

Sellier, Philippe (1990): Le Mythe du Herós, París, Bordas.

Sellier, Philippe (1992): «Heroism», en Pierre Brunel (ed.), Companion to Literary Myths, Heroes and Archetypes. Nueva York, Routledge: 557-565.

Stableford, Brian (2005): Historical Dictionary of Fantasy Literature: Oxford, The Scarecrow Press.

Stefanello, Grace, de Francisco, Alberto (2006): «Aplicación de la metodología de mitosistemas para la identificación de mitos y representaciones en Medios de Comunicación», Anais do XXIX Congresso Brasileiro da Comunicação. http://www.portcom.intercom.org.br/pdfs/117840895047986398623640719660821070270.pdf (último acceso: 23/09/2021).

Taniguchi, André (2017): «The Witcher: Uma comparação de personagens e as relações intertextuais com os contos de Grimm». XIII Jornada de Iniciação Científica e VII Mostra de Iniciação Tecnológica: 1-20. https://www.academia.edu/35335083/THE_WITCHER_uma_compara%C3%A7%C3%A3o_de_personagens_e_as_rela%C3%A7%C3%B5es_intertextuais_com_os_contos_de_Grimm (último acceso: 15/12/2022).

Todorov, Tzvetan (1997): «The Coexistence of Cultures», Oxford Literary Review, 19 (1/2): 3-17.

Trocha, Bogdan (2013): «The Loneliness of the Greek Hero», en Bogdan Trocha, Aleksander Rzyman, Tomasz Ratajczak (eds.), In the Mirror of the Past: Of Fantasy and History. Newcastle, Cambridge Scholars Publishing: 83-104.

Underberg, Natalie M. (2005): «The Hero Cycle, Various Motifs in A», en Garry, J., el-Shamy, H. M. (eds.) Archetypes and Motifs in Folklore and Literature: a Handbook, Londres y Nueva York, Routledge: 10-16.

Valles Calatrava, José Rafael (2017): «Papeles y facetas de los personajes en La ciudad de los prodigios de Eduardo Mendoza», Confluencia: Revista Hispánica de Cultura y Literatura, 32 (2): 193-202.