No. 5 (2021)
Artículos

On the purpose of TV series and literature. “The haunting of Hill House”: similarities and differences between Shirley Jackson's novel and the Netflix series: "The haunting of Hill house": semejanzas y diferencias entre la novela de Shirley Jackson y la serie de Netflix

Francesco Panico
Universidad Veracruzana
Bio
Published December 28, 2021

Keywords:

literary education, gothic narrative, transposition, TV series, comparative literature
How to Cite
Panico, F. (2021). On the purpose of TV series and literature. “The haunting of Hill House”: similarities and differences between Shirley Jackson’s novel and the Netflix series: "The haunting of Hill house": semejanzas y diferencias entre la novela de Shirley Jackson y la serie de Netflix. ACTIO NOVA: Revista De Teoría De La Literatura Y Literatura Comparada, (5), 29–60. https://doi.org/10.15366/actionova2021.5.002

Abstract

The qualitative improvement that the universe of TV series has experienced in recent years opens up the possibility of new studies for comparative literature. In this paper, we explore this possibility through intersemiotic translation, by focusing on the losses and compensations that distinguish the poetic recast of Shirley Jackson’s novel The haunting of Hill House on the Netflix TV series of the same name. At the same time, we analyze these losses and compensations on the path of Gothic tradition, in order to evaluate what role they play in the aesthetic proposal of the audiovisual version.  The importance of this work lies in the fact that its results, in addition to participating in the disciplinary dialogue proper to the comparatist universe, can be used for the elaboration of new didactic strategies in the service of literary education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albaladejo, Tomás (2008): «Poética, Literatura Comparada y análisis interdiscursivo», Acta Poetica, 29 (2): 245-275.

Aristóteles (2013): Poética, trad. introd. y notas de Alicia Villar Lecumberri, Madrid, Alianza, sexta reimpresión.

Cappello, Giancarlo (2017): «Introducción. ¿Qué cuentan las historias de la tele?» en Ficciones cercanas. Televisión, narración y espíritu de los tiempos, edición de Giancarlo Cappello, Lima, Universidad de Lima: 13-19.

Cappello, Giancarlo (2015): Una ficción desbordada. Narrativa y teleseries, Lima, Universidad de Lima.

Caparròs, Ivan (2017): «Cómo las series están cambiando el relato y el sector audiovisual», en https://nextmedia.lavinia.tc/audiovisual/series-dia-mundial-television-tecnocampus/ (último acceso: 15/11/2020).

Cascajosa Virino, Concepción (2009): «La nueva edad dorada de la televisión norteamericana», Secuencias: Revista de historia del cine, 29: 7-31.

Eco, Umberto (2010): Dire quasi la stessa cosa. Esperienze di traduzione, Milano, Bompiani.

Freitas, Clarissa Paiva de (2018): «A maldição da Residência Hill. O protagonismo da Casa da Colina como organismo vivo: uma adaptação da obra de Shirley Jackson», en Encontro Interdisciplinar de Estudios Literarios, 15, 21 a 23 nov. 2018, Fortaleza (CE), Fortaleza, UCF: 71-81.

García Fanlo, Luis (2017): «Regularidad y discontinuidad entre teleseries clásicas y actuales», en Ficciones cercanas. Televisión, narración y espíritu de los tiempos, edición de Giancarlo Cappello, Lima, Universidad de Lima: 21-31.

Genette, Gerard (1989): Figuras III, Barcelona, Lumen.

Hecker, Pablo (2020): «La TV no se rinde: se estrenaron más de 10.000 series a nivel global en 2019», en El Cronista, 17 de febrero: https://www.cronista.com/clase/trendy/La-TV-no-se-rinde-se-estrenaron-mas-de-10.000-series-a-nivel-global-en-2019-20200217-0004.html (último acceso: 15/11/2020).

Hogle, Jerrold E (2002): «Introduccion: the Gothic in western culture», en Hogle, Jerrold E. (ed.): The Cambridge Companion to Gothic Fiction, Cambridge, Cambridge University Press: 1-20.

Jackson, Shirley (2010): La maldición de Hill House, Feedbooks: https://www.academia.edu/19783802/La_maldición_de_Hill_House (último acceso: 30/11/2020).

Laubie, Sophie (2020): «Series de TV, objeto de estudio literario», en Gaceta Mercantil, https://www.gacetamercantil.com/notas/44317 (último acceso: 15/11/2020).

López Santos, Miriam (2008): «Teoría de la novela gótica», E.H. Filología, 30: 187-210.

Lovercraft, Howard Philiph (1989): El horror sobrenatural en la literatura, México, Premia.

Mateus, Julio y Rodrigo Chávez (2014): «¿Educación en series? La integración de ficciones televisivas en el currículo universitario», En Blanco & Negro. Revista sobre Docencia Universitaria, 5 (1): 29-34.

Rovira Collado, José, Romón F. Llorens García y Sara Fernández Tarí (2016): «Una propuesta transmedia para la Educación Literaria: El ministerio del tiempo», en

Tortosa Ybáñez, María Teresa, Salvador Grau Company y José Daniel Álvarez Teruel (coord.): XIV Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria. Investigación, innovación y enseñanza universitaria: enfoques pluridisciplinares, Alicante, Universidad de Alicante: 569-584.

Savoy, Eric (2002): «The rise of American Gothic», en Hogle, Jerrold E. (ed.): The Cambridge Companion to Gothic Fiction, Cambridge, Cambridge University Press: 167-188.