No. 2 (2018)
Artículos

WHAT DOES THE FANTASYSAYSABOUTOUR WORLD?ONTHE CONCEPTOF «ALLEGORICAL REDUCTION»

Manuel Asensi Pérez
Universitat de València
Published December 26, 2018

Keywords:

Criticism and Sabotage, Theory of World ́s Model,, Reception Theory, Literary Analysis, Film analysis
How to Cite
Asensi Pérez, M. (2018). WHAT DOES THE FANTASYSAYSABOUTOUR WORLD?ONTHE CONCEPTOF «ALLEGORICAL REDUCTION». ACTIO NOVA: Revista De Teoría De La Literatura Y Literatura Comparada, (2), 310–330. https://doi.org/10.15366/actionova2018.2.014

Abstract

The evolution of the «theory of World's Model» led us to the concept of «allegorical reduction», in order to explain the way in which (so called) «fantastic»textsexercise its modelisationon the receivers, in a similar way as «realistic»texts do. Through a re-interpretation of someReception Theory’s concepts, and through the examples of the TVseries Cuéntame, and the American film I am Legend, we provide the grounds to the notion of «Allegorical reduction».

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asensi Pérez, Manuel (2007): «¿Qué es la crítica literaria como sabotaje? (especulaciones dispersas en torno a la crítica en la era de la posglobalización)» en Interculturalidad, cine y literatura, Revista Anthropos: Huellas del conocimiento, nº 216: 73-82.

Asensi Pérez, Manuel (2011): Crítica y sabotaje, Barcelona, Anthropos-Siglo XXI.

Asensi Pérez, Manuel (2013): «Modelos de mundo y lectores desobedientes», en Ferrús, Beatriz; Zabalgoitia, Mauricio (eds.) (2013): La crítica como sabotaje de Manuel Asensi, Revista Anthropos: Huellas del conocimiento, nº 237: 17-30.

Asensi Pérez, Manuel (2016): «Teoría de los modelos de mundo y teoría de los mundos posibles», en Actio Nova: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, nº 0: 38-55.

Bousoño, Carlos (1956): Teoría de la expresión poética, Madrid, Gredos.

Escrivá de Balaguer, José María (1959): Camino, Madrid, Braille.

Ferrús, Beatriz; Mauricio Zabalgoitia (eds.) (2013): La crítica como sabotaje de Manuel Asensi, Revista Anthropos: Huellas del conocimiento, nº 237.

Grupo μ (1993): Tratado del signo visual, traducción al español de Manuel Talens Carmona, Madrid, Cátedra.

Iser, Wolfgang (1972): Der implizite Leser, Munich, Fink.

Kirkman, Robert (2013): Los muertos vivientes. Días pasados, Barcelona, Planeta DeAgostini.

Lacan, Jacques (1983): El Yo en la teoría de Freud y en la técnica psicoanalítica (1954-1955). El seminario de Jacques Lacan. Libro 2, traducción al español de Irene Agoff, Buenos Aires-Barcelona-México: Ediciones Paidós. Ed. francesa de 1978.

López Obrador, Andrés Manuel (2017): 2018 La salida. Decadencia y renacimiento de México, Ciudad de México, Planeta.

Simenon, George (2002): Las señoritas de Concarneau, traducción al español de Javier Albiñana, Barcelona, Tusquets.

Todorov, Tzvetan (ed.) (1965): Théorie de la littérature, Textes des Formalistes russes réunis, présentés et traduits par Tzvetan Todorov. Paris, Seuil.