No. 5 (2021)
Artículos

Monitoring, diagnosis, and evaluation of the effects of dissemination on heritage sites. Vettones hillforts in the provinces of Ávila and Salamanca: Las Cogotas, Mesa de Miranda, El Freíllo, Las Merchanas and Yecla la Vieja

Raquel Castelo Ruano
Universidad Autónoma de Madrid
Consolación González Casarrubios
Universidad Autónoma de Madrid
Published December 3, 2021

Keywords:

Adaptation, archeological sites, interpretation centers, significant spreading, new technology, memorable experiences
How to Cite
Castelo Ruano, R., & González Casarrubios, C. (2021). Monitoring, diagnosis, and evaluation of the effects of dissemination on heritage sites. Vettones hillforts in the provinces of Ávila and Salamanca: Las Cogotas, Mesa de Miranda, El Freíllo, Las Merchanas and Yecla la Vieja. Anejos a Cuadernos De Prehistoria Y Arqueología, (5), 245–364. https://doi.org/10.15366/ane2021.5.008

Abstract

In this article we carry out the monitoring, diagnosis, and evaluation of aspects of significant spreading in site museums and visitable sites related to the pre-Roman Vettones peoples. The analysis focuses on the forts of Las Cogotas, Mesa de Miranda and El Freíllo (Ávila) and Las Merchanas and Yecla la Vieja (Salamanca). Once the strengths and weaknesses of these heritage sites have been detected, we make a series of proposals for improvement. This article presents different contextualization and interrelated strategies that they contribute to enhance the meaning of archeological sites open to the public as well as objects exhibited in museums spaces. To do this, we are trying various concepts such as spreading thematic interpretation, significant spreading, the latter proposes a communicative strategy focused on creating elements of union between heritage values and concept thar evoke emotions to create empathy with heritage.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez Echavarri, J.R. y de la Torre Sanchís, J.I. (2007): “Enseñar el pasado al público. Aulas Arqueológicas y centros de interpretación”. En F. Burillo Mozota (ed.): V Simposio sobre celtíberos. Gestión y desarrollo. Centro de Estudios Celtibéricos de Segeda: 37-149.

Aparicio Resco, P. y Figueiredo, C. (2016): “El grado de evidencia histórico-arqueológica de las reconstrucciones virtuales: hacia una escala de representación gráfica”. Revista Otarq, 1: 235-247. https://doi.org/10.23914/otarq.v0i1.96

Areñano, O., Barrio, R., Lerin Sanz, M., Tarancón Gómez, M.ª J. y Ruiz de Marco, A. (2004): “El castro vettón El Freíllo (Candeleda, Ávila): proyecto global de acondicionamiento y puesta en valor del yacimiento: bases para la protección de los recursos turísticos de la comarca”. En J. del Val Recio y C. Escribano Velasco (eds.): Puesta en valor del patrimonio de Castilla y León. Junta de Castilla y León: 39-50.

Arranz Míngez, J.A. (2009): “Reflexiones sobre el Patrimonio Arqueológico de Castilla y León puesta en valor”. Estudios de Patrimonio Cultural, 3: 85-91.

Bellido Blanco, A. (2006): “La difusión del patrimonio arqueológico en Castilla y León”. Revista de Museología, 35: 36-43.

Benet Jordana, N. y Martín Valls, R. (2004): “Actuar sobre el patrimonio cultural. Veinte años en yecla la Vieja (Yecla de Yeltes, Salamanca)”. En J. Val Recio y C. Escribano Velasco (eds.): Puesta en valor del patrimonio arqueológico en Castilla y León. Junta de Castilla y León: 191-206.

Casa, C. de la y Val Recio, J. del (1996): “Hacia una política de los lugares arqueológicos de Castilla y León. Su adecuación para la visita pública”. Butlletí de la Real Academia Catalana de Bellas Artes de Sant Jordi, X: 137-163.

Casa, C. de la y Val Recio, J. del (2003): “Teoría y práctica de la ordenación de yacimientos arqueológicos para su visita pública en Castilla y León”. Anuario de la Universidad Internacional SEK, 8: 9-34.

Castaño Blanco, J.M. (2007): “Comunicación e interpretación: Museos y Centros de Interpretación en el ámbito rural”. XII Curso de otoño de la Universidad de Cádiz, Jérez de la Frontera. Los Museos; recursos del turismo cultural: 46-61. https://doi.org/10.25267/Periferica.2007.i8.04

Cuenca López, J.M.ª y Martín Cáceres, M.J. (2014): Manual para el desarrollo de proyectos educativos de museos. Editorial Trea. Gijón.

Del Pino Cutillas, M.ªT. y Soriano Castro, P.J. (2012): “Córdoba romana: un ejemplo del uso de la realidad aumentada aplicada a la arqueología”. Ciudades Históricas Patrimonio Mundial. Actas del II Congreso Internacional de Ciudades Históricas Patrimonio Mundial, Córdoba, 23-26 de abril, 2012. Universidad de Córdoba: 684-695.

Esclapés, J., Tejerina, D., Bolufer, J. y Esquembre, M.A. (2013): “Sistema de realidad aumentada para la musealización de yacimientos arqueológicos”. VAR Virtual Archaeology Review, 4 (9): 43-47. https://doi.org/10.4995/var.2013.4246

Escudero Navarro, Z. (2013): “La Fundación del Patrimonio Histórico de Castilla y león: una iniciativa privada con vocación pública”. HER&MUS, 12: 20-31.

Fabián García, J.F. (2004): “Recuperación, rehabilitación y difusión del patrimonio arqueológico en Ávila”. En J. del Val Recio y C. Escribano Velasco (eds.): Puesta en valor del patrimonio de Castilla y León. Junta de Castilla y León: 25-28.

Fabián García, J.F. (2005): Guía castro de la Mesa de Miranda. Chamartín. Ávila. Cuadernos del Patrimonio Abulense, 2. Diputación Provincial de Ávila. Institución Gran Duque de Alba, Ávila.

Fabián García, J.F (2008): “La arqueología y el público en los yacimientos vettones de Ávila y Salamanca”. Zona Arqueológica, 12. Ejemplar dedicado a Arqueología vettona: La meseta occidental en la Edad del Hierro: 424-439.

Fabián García, J.F. (2015): Recursos arqueológicos y etnológicos visitables de El Raso de Candeleda. Ayuntamiento de Candeleda.

Fernández Gómez, F (2005): Guía Castro de El Raso. Candeleda, Ávila. Cuadernos del Patrimonio Abulense, 5. Diputación Provincial de Ávila. Institución Gran Duque de Alba. Ávila.

Fernández Moreno J.J. y Val Recio, J. (1999): “Museos de sitio en Castilla y León. Las Aulas Arqueológicas”. Museo, 4: 69-80.

Gándara Vázquez, M. (2000): “La interpretación temática y la conservación del patrimonio cultural”. Memoria 60 Años de la ENAH. ENAH. Cárdenas, Eyra: 453-477.

Gándara Vázquez, M. (2015): “¿Difundir o divulgar? He ahí el dilema”. En M. Gándara y D. Jiménez Badillo (Eds.): El Patrimonio y las tecnologías digitales. Experiencias recientes desde México. Instituto Nacional de Antropología e Historia/Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología. México: 56-69.

Gándara Vázquez, M. (2016): “La divulgación significativa: una aproximación a la educación patrimonial desde México”. En L. Sanjo Fuentes (coord.): La Educación Patrimonial en Lanzarote. Teoría y práctica en las aulas. Menú de recetas patrimoniales. Arrecife: 77-104.

Gándara Vázquez, M. (2018): “De la interpretación temática a la divulgación significativa”. En M. Gándara y M.A. Jiménez (coords.): Interpretación del patrimonio cultural. Pasos hacia una divulgación significativa en México: 29-96. Instituto Nacional de Antropología e Historia, México.

Gándara Vázquez, M. (2020): “Glosario de términos sobre educación patrimonial”, CR. Conservación y Restauración, 19: 143-146

Gándara Vázquez, M. y Pérez Castellanos, L. (2016): Metodología para el diagnóstico, monitoreo y evaluación de los efectos de la divulgación en sitios patrimoniales y museos Caso Xochicalco, Zona Arqueológica y Museo de Sitio. Escuela Nacional De Conservación, Restauración y Museografía “Manuel Del Castillo Negrete”, INAH Maestría En Museología Cuerpo Académico sobre Museos y Patrimonio Proyecto “Nuevas Estrategias y Nuevas Tecnologías para la Divulgación Del Patrimonio Arqueológico”.

Gándara Vázquez, M. y Pérez Castellanos, L. (2018): “El Índice de Centralidad en los Públicos. Una herramienta para valorar qué tanto se enfocan los espacios museales a sus públicos”. En L. Pérez castellanos (coord.): Estudios sobre públicos y museos. Vol. III. Referentes y experiencias de aplicación desde el campo. Oublicaciones de la encrym: 57-92.

Gisbert Santaballa, A.G. (2019): “La arqueología virtual como herramienta didáctica y motivadora”. Tecnología, Ciencia y Educación, 13: 119-147. https://doi.org/10.51302/tce.2019.287

Grevtsova, I. (2016): “Tendencias del uso de las tecnologías móviles en espacios urbanos. M-learning y patrimonio cultural”. Revista ph. Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, 90: 132-151. https://doi.org/10.33349/2016.0.3695

Ham, H.S. (2013): Interpretation. Making a Difference on Purpose. Fulcrum Publishing. Golden Colorado.

Hernández Cardona, F.X. y Rojo Ariza, M.ª del C. (2012a): “Patrimonios emergentes y arqueología”. En F.X. Hernández Cardona y M.ª del C. Rojo Ariza (coords.): Museografía didáctica e interpretación de espacios arqueológicos. Trea. Gijón: 17-37.

Hernández Cardona, F.X. y Rojo Ariza, Mª del C. (2012b): “Investigación en museografía de espacios arqueológicos”. En F.X. Hernández Cardona y M.ª del C. Rojo Ariza (coords.): Museografía didáctica e interpretación de espacios arqueológicos. Trea, Gijón: 59-79.

Husillos García, M.ª L. (2012): “La arqueología virtual. Construyendo un puente entre la sociedad moderna y la escuela innovadora”. VAR, Virtual Archaeology Review, 3 (6): 36-39. https://doi.org/10.4995/var.2012.4436

Ibáñez Etxeberría, A., Correa Gorospe, J.M. y Asensio Brouard, M. (2011): “Mobile Learning: aprendiendo historia desde mi teléfono, mi GPS y mi PDA”. En A. Ibañez Etxeberría (ed.): Museos, redes sociales y tecnología 2.0. Libros UPV/EHU: 59-88. https://doi.org/10.7203/dces.26.1937

Ibáñez Etxeberría, A., Otaño Vicent, N, y Asensio Brouard, M. (2012): “Aprendizaje informal, patrimonio y dispositivos móviles. Evaluación de una experiencia en educación secundaria”. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, 26: 3-18. https://doi.org/10.7203/dces.26.1937

Jiménez González, M. y Salinas de Frías, M. (2013): “Territorio Vetón: aspectos históricos, patrimoniales y culturales”. En M. Salinas de Frías (coord.): Interpretar la Frontera. Jornadas de desarrollo local. Diputación de Salamanca: 127-146.

Jimeno Martínez, A. (2007): “Yacimientos celtibéricos: divulgación y gestión”. En F. Burillo Mozota (coord..): V Simposio sobre celtíberos: gestión y desarrollo. Centro de Estudios Celtibéricos de Segeda: 123-136.

López, V., Martínez, T. y Santacana, J. (2013): “Nuevos formatos para nuevos medios. Tecnologías móviles y didáctica del patrimonio”. En J. Almansa Sánchez (ed.: Arqueología Pública en España. AHIA: Colección Arqueología Pública. Madrid: 453-471.

López-Menchero Bendicho, V.M. (2011): “Propuesta para profundizar en la Carta de Londres y mejorar su aplicabilidad en el campo del patrimonio Arqueológico”. VAR Virtual Archaeology Review, 2 (4): 65-69. https://doi.org/10.4995/var.2011.4557

López-Menchero Bendicho, V.M. (2013): “Arqueología virtual. Investigación española de vanguardia”. ICOM-CE Digital, Recursos audiovisuales en museos, pros y contras, 7: 110-115.

López-Menchero Bendicho, V.M. y Grande, A. (2011): “Hacia una Carta Internacional de Arqueología Virtual. El Borrador SEAV”. VAR Virtual Archaeology Review, 2 (4): 71-75. https://doi.org/10.4995/var.2011.4558

Mansilla Castaño, A. M.ª (2004): La divulgación del patrimonio Arqueológico en Castilla y León: Un análisis de los discursos. Tesis Doctoral. Universidad Complutense de Madrid.

Martín Piñol, C. (2009): “Los centros de Interpretación: urgencia o moda”. Her&Mus, 1: 50-59.

Martín Piñol, C. (2012): Estudio analítico descriptivo de los centros de interpretación patrimonial en España. Tesis Doctoral. Universidad de Barcelona.

Martín Piñol, C. y Castell Villanueva, J. (2012): “La museografía nómada”. En F.X. Hernández Cardona y M.ª del C. Rojo Ariza (coords.): Museografía didáctica e interpretación de espacios arqueológicos. Trea. Gijón: 104-125.

Martínez Gil, T. y Coma, L. (2012): “Los Arqueokits. Un proyecto educativo patrimonial para el tratamiento de la arqueología en el Territorio Vetón”. En O. Fontal, P. Ballesteros y M. Domingo (coord.): I Congreso Internacional de Educación Patrimonial. IPCE y OEPE. Madrid: 292-302.

Martínez Gil, T. y Rojo Ariza, M.ª del C. (2013): “Tecnología digital y didáctica del patrimonio: estrategias de difusión y comprensión”. HER&MUS, 13: 75-82.

Martínez Gil, T. y Santacana i Mestre, J (2013): “De lo real a lo digital: la arqueología reconstructiva y la obtención de imágenes virtuales para la investigación en la didáctica del patrimonio”. HER&MUS, 13: 16-35.

Masriera Esquerra, C. (2009): “Las reconstrucciones arqueológicas: problemas y tendencias”. Hermes, 1: 41-49.

Mateos Rusillo, A.M. (2018): “Museos de alta costura: del museo como instrumento de tortura, al museo orientado al visitante”. 5º Congrés Internacional Educació i accesibilitat a museos i patrimoni. Barcelona: 36-53.

Mateos Rusillo, S.M., Marca Francés, G. y Attardi Colina, O. (2016): La difusión preventiva del patrimonio cultural. Trea. Gijón.

Melgosa Arcos, F.J. (2013): “Yacimientos arqueológicos Patrimonio Mundial: protección jurídica y gestión turística”. En M. Salinas de Frías (coord.): Interpretar la Frontera: Jornadas de patrimonio, Turismo y Desarrollo Local. Diputación de Salamanca: 37-50.

Melgosa Arcos, J. y Mozo San Segundo, R. (2015): “STJ500. Ruta teresiana De la cuna al sepulcro. Una experiencia de colaboración público-privada”. En C. Luis López (coord.): La Institución Gran Duque de Alba Santa Teresa de Jesús en el V centenario de su nacimiento. Diputación de Ávila e Institución Gran Duque de Alba. Ávila: 447-461.

Morales, J. (2001): Guía práctica para la interpretación del patrimonio. El arte de acercar el legado natural y cultural al público visitante. Consejería de Cultura de Andalucía.

Pennyfather, K. (1975): Guide to country side interpretation. Part II: Interpretative media and facilities. Edinburgh.

Rivero, P. y Feliú, M.ª (2017): “Aplicaciones de la arqueología virtual para la Educación patrimonial: análisis de tendencias e investigaciones”. Estudios pedagógicos (Valdivia), 43 (4): 319-330. https://doi.org/10.4067/S0718-07052017000400017

Ruiz Entrecanales, R. (2005): Guía castro de Las Cogotas. Cardeñosa. Ávila. Cuadernos del Patrimonio Abulense, 4. Diputación Provincial de Ávila. Institución Gran Duque de Alba. Ávila.

Ruiz Torres, D. (2011a): “Realidad aumentada y Patrimonio Cultural: nuevas perspectivas para el conocimiento y la difusión del objeto cultural”. e-rph (Revista electrónica de Patrimonio Histórico), 8: 1-22.

Ruiz Torres, D. (2011b): “Realidad Aumentada, educación y museos”. ICONO 14, 9 (2): 212-226. https://doi.org/10.7195/ri14.v9i2.24

Ruiz Zapatero, G. (1998): “Fragmentos del pasado: la presentación de sitios arqueológicos y la función social de la arqueología”. En N. Castañeda y P. González (eds.): Actes del II Seminari Arqueologia i Ensenyament. Treballs d´Arqueologia, 5: 7-34.

Santacana i Mestre, J. y Masriera, Esquerra, C. (2012): La arqueología reconstructiva y el factor didáctico. Trea. Gijón.

Santiago, R., Trabaldo, S., Kamijo, M. y Fernández, A. (2015): Mobile learning: nuevas realidades en el aula (Innovación educativa). Digita text. Grupo Océano.

Tilden, F. (1977): Interpreting our Heritage. University of North Carolina Press.

Páginas web consultadas

https://ipce.culturaydeporte.gob.es/dam/jcr:b619dcec-eb0d-40a5-9558-2ce172e828eb/1990-carta-lausana.pdf

https://patrimoniocultural.jcyl.es/web/jcyl/PatrimonioCultural/es/Plantilla100Detalle/1284180255460/Publicacion/1284689348817/Redaccion

https://www.dgfc.sepg.hacienda.gob.es/sitios/dgfc/es-ES/ipr/fcpp0006/pri/ic/i3/Paginas/inicio.aspx

https://www.dgfc.sepg.hacienda.gob.es/sitios/dgfc/esES/ipr/fcpp0006/pri/ic/i3/Documents/TCProgramaP.pdf

https://www.dgfc.sepg.hacienda.gob.es/sitios/dgfc/esES/ipr/fcp0713/p/poct/Paginas/ProgramaSur.aspx

https://www.jcyl.es/web/es/evoch/evoch-economic-value-cultural.html

http://www.patrimoniocultural.jcyl.es/web/jcyl/PatrimonioCultural/es/Plantilla100/1284393416130/_/_/_

http://www.patrimoniocultural.jcyl.es/web/jcyl/PatrimonioCultural/es/Plantilla100/1284407871843/_/_/_

https://www.jcyl.es/web/es/evoch/carta-bruselas.html

https://www.jcyl.es/web/es/evoch/documentos-interes.html

https://patrimoniocultural.jcyl.es/web/jcyl/PatrimonioCultural/es/Plantilla100Detalle/1284180255460/Programa/1284957637945/Comunicacion

https://www.entornoturistico.com/wp-content/uploads/2015/09/Declaracio%CC%81n-de-la-Haya-sobre-Turismo-1989.pdf

https://www.ucipfg.com/Repositorio/MGTS/MGTS14/MGTSV-07/tema2/OMTIndicadores_de_desarrollo_de_turismo_sostenible_para_los_destinos_turisticos.pdf

https://www.icomos.org/charters/tourism_sp.pdf

https://www.ugto.mx/images/eventos/06-07-16/codigo-etico-mundial-turismo.pdf

https://www.turismocastillayleon.com/es/espacio-profesionales/planes-estrategicos/plan-estrategico-turismo-castilla-leon-2019-2023

https://www.turismocastillayleon.com/es/espacio-profesionales/planes-estrategicos/plan-senalizacion-turistica-castilla-leon-2016-2019

https://www.turismocastillayleon.com/es/espacio-profesionales/planes-estrategicos/plan-integral-accesibilidad-turistica-castilla-leon-2017-20

https://www.turismocastillayleon.com/en/professional-area/strategic-plans/plan-inspeccion-turistica-2019-2022

https://museoscastillayleon.jcyl.es/web/es/museos/museistica-castilla-leon.html

https://www.cardenosa.es/docus/ocio-y-turismo/2021/ruta-de-los-poblados-medievales.pdf

https://www.cardenosa.es/docus/ocio-y-turismo/2021/rutas-al-arco-de-conejeros.pdf

https://www.cardenosa.es/docus/ocio-y-turismo/2021/rutas-castro-cogotas.pdf

https://www.cardenosa.es/docus/ocio-y-turismo/2020/folleto-espanol.pdf

https://www.cardenosa.es/docus/ocio-y-turismo/2020/folleto-ingles.pdf

https://noticias.juridicas.com/base_datos/CCAA/cl-a49-2009.html

https://www.castrosyverracosdeavila.com/cyv/

https://www.boe.es/buscar/pdf/2014/BOE-A-2014-4333-consolidado.pdf

https://www.diariodeavila.es/noticia/Z2C533FED-C76D-C71D-5A9CFBC91B77F90C/202103/Por-Avila-pide-que-el-castro-de-Chamartin-sea-declarado-BIC

https://www.castrosyverracosdeavila.com/cyv/contenido/castros/4/pdf/triptico.pdf

https://www.castrosyverracosdeavila.com/cyv/contenido/castros/4/pdf/guia.pdf

https://museoscastillayleon.jcyl.es/web/jcyl/MuseosCastillayLeon/es/Plantilla100Detalle/1284811313457/Institucion/1284809939981/DirectorioPadre

https://museoscastillayleon.jcyl.es/web/es/museos/museistica-castilla-leon.html

https://www.diariodeavila.es/noticia/Z2939A2D0-9374-3504-8F8EB41967EA29EF/202105/Mas-de-350000-para-el-proyecto-turistico-Candeleda-Gredos

https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/2015/09/la-asamblea-general-adopta-la-agenda-2030-para-el-desarrollo-sostenible/

https://servicios.jcyl.es/pweb/datos.do?numero=667&tipo=Inmueble&ruta=

https://www.castrosyverracosdeavila.com/cyv/contenido/castros/5/pdf/guia.pdf

https://www.castrosyverracosdeavila.com/cyv/contenido/castros/5/pdf/triptico.pdf

https://www.boe.es/boe/dias/2002/05/14/pdfs/A17410-17413.pdf

http://adezos.es

http://www.lasalina.es/documentacion/cultura/2016/normativa/convenios/patrimonio/castromerchanas13.pdf

https://www.boe.es/buscar/pdf/2002/BOE-A-2002-15545-consolidado.pdf

https://www.jcyl.es/web/jcyl/AdministracionPublica/es/Plantilla100Detalle/1248367026092/1248367026092/1216042685967/Redaccion

http://www.lasalina.es/documentacion/cultura/2016/normativa/convenios/patrimonio/16AyutoLumbralesCastroMerchanasAdenda.pdf

http://www.transparenciasalamanca.es/ficheros/73/REGLAMENTO%20Y%20ORDENANZA%20DEL%20ESPACIO%20MUSEISTICO%20DE%20LA%20CASA%20DEL%20CONDE%20Y%20CASTRO%20DE%20LAS%20%2

https://vimeo.com/356019273

https://museoscastillayleon.jcyl.es/web/es/museos/museistica-castilla-leon.html

https://www.museudodouro.pt/rede-museus-douro

https://www.caminodehierro.es/

https://servicios.jcyl.es/pweb/datos.do?numero=9133&tipo=Inmueble&ruta=

https:// vimeo.com/59581266; https:// vimeo.com/59227704; https:// vimeo.com/59227705

http://www.lasalina.es/documentacion/contratacion/10.3.1.0136-LUMBRALES.pdf

https://servicios.jcyl.es/pweb/datos.do?numero=9279&tipo=Inmueble&ruta=

https://servicios.jcyl.es/pweb/downloadDocumento.do?numbien=9279&numdoc=89776

https://www.dicyt.com/

http://www.lasalina.es/documentacion/cultura/2016/normativa/convenios/patrimonio/13TerritorioVeton.pdf

https://vimeo.com/133022118 y 13302219

http://www.venalasarribes.com/Guia%20Arribes.pdf

https://www.arribes.net/

https://servicios.jcyl.es/pweb/datos.do?numero=10544&tipo=Inmueble&ruta=

https://servicios.jcyl.es/pweb/downloadDocumento.do?numbien=10544&numdoc=93191

https://www.vacceo.com/visita_virtual_yecla

https://www.turismoavila.com/web/puntos_de_interes/visor/index.php?iid=5b213691a2273-14

https://www.castrosyverracosdeavila.com/cyv/index.php?ver=castros,3

https://www.castrosyverracosdeavila.com/cyv/index.php?ver=castros,3

https://www.castrosyverracosdeavila.com/cyv/index.php?ver=castros,5

https://www.aldeaduero.com

http://smartheritage.com/wp-content/uploads/2016/06/PRINCIPIOS-DE-SEVILLA.pdf

http://www.londoncharter.org/fileadmin/templates/main/docs/london_charter_1_1_es.pdf

http://www.londoncharter.org/fileadmin/templates/main/docs/london_charter_2_1_es.pdf

http://smartheritage.com/wp-content/uploads/2016/06/PRINCIPIOS-DE-SEVILLA.pdf