No. 14 (2021): Teaching skills, digitization and inclusion: Keys to achieving Sustainable Development Goal 4 in times of pandemic.
Monographic

ANALYSIS OF DIGITAL TEACHING COMPETENCE IN PRIMARY EDUCATION DEGREE STUDENTS FROM TWO STATE UNIVERSITIES

Elena López-de-Arana Prado
Universidad Autónoma de Madrid
Bio
Rakel Gamito Gomez
Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
Bio
Soledad Rappoport
Universidad Autónoma de Madrid
Bio
Published 20 December 2021

Keywords:

Tecnologías de la Información y Comunicación, Competencia digital, Formación Inicial Docente
How to Cite
López-de-Arana Prado, E., Gamito Gomez, R., & Rappoport, S. (2021). ANALYSIS OF DIGITAL TEACHING COMPETENCE IN PRIMARY EDUCATION DEGREE STUDENTS FROM TWO STATE UNIVERSITIES. Journal of Supranational Policies of Education (JoSPoE), (14), 71–93. https://doi.org/10.15366/jospoe2021.14.005

Abstract

Currently, there is a broad consensus among the educational community about the need to assume digital competence as one of the main training challenges for teachers. This recognition can be seen in many of the initiatives carried out by international organizations, among which the European frameworks DigComp and DigCompEdu stand out. The present study arises from the need to rethink the digital training that is currently offered to future teachers, taking into consideration both international frameworks and the digital skills and knowledge with which students start their careers. To this end, an opinion survey was carried out to determine the digital competence of students who start the Degree in Primary Education at the University of the Basque Country (UPV/EHU) and the Autonomous University of Madrid (UAM). The results show similarities in the score assigned by both groups in most specific digital competencies surveyed, highlighting the low perception of development for Content Creation and Problem Solving. The findings allow a better adjustment of the training proposal in both universities, considering the needs of the students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

/962/CE, de 18 de diciembre de 2006, Recomendación del Parlamento europeo y del consejo sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente. Diario Oficial de la Unión Europea. Bruselas, 18 de diciembre de 2006, L394/10. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/HTML/?uri=CELEX:32006H0962etafrom=ES

Arroyo-Sagasta, A. (2019). Egungo metodologia-joerak. In M. Iruskieta, M. Maritxalar, A. Arroyo-Sagasta, y A. Camacho, IKTak eta konpetentzia digitalak hezkuntzan (pp. 33-41). Udako Euskal Unibertsitatea (UEU) y Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU).

Arruti, A., Paños-Castro, J., y Korres, O. (2020). Análisis de contenido de la competencia digital en distintos marcos legislativos. Aloma, 38(2), 149-156. http://www.revistaaloma.net/index.php/aloma/article/view/426

Atchoarena, D., Selwyn, N., Chakroun, B., Miaho, F., West, M., y Coligny, C. de. (2017). Working Group on Education: digital skills for life and work. UNESCO. http://unesdoc.unesco.org/Ulis/cgibin/ulis.pl?catno=259013&set=0059E5FE44_3_83&gp=&lin=1&ll=s

Cabero, J., Romero, R., Barroso, L., y Palacios, A. (2020). Marcos de competencias digitales docentes y su adecuación al profesorado universitario y no universitario. Revista Caribeña de Investigación Educativa (RECIE), 4(2), 137-158. https://doi.org/10.32541/recie.2020.v4i2.pp137-158

Calero, C. (2019). La llegada de las nuevas tecnologías a la educación y sus implicaciones. ·International Journal of New Education, 4. http://dx.doi.org/10.24310/IJNE2.2.2019.7449

Camacho, M., y López, J. C. (2022). Proceso profesionalizante: Una intervención en enseñanza superior. Revista Electrónica Educare, 26(1).

Carretero, S., Vuorikari, R., y Punie, Y. (2017). DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use. Publications Office of the European Union. https://ec.europa.eu/jrc/en/publication/eur-scientific-and-technical-research-reports/digcomp-21-digital-competence-framework-citizens-eight-proficiency-levels-and-examples-use

Decreto 236/2015, de 22 de diciembre, por el que se establece el currículo de Educación Básica y se implanta en la Comunidad Autónoma del País Vasco. Boletín oficial del País Vasco. Vitoria-Gasteiz, 15 de enero de 2016, núm. 9. https://www.euskadi.eus/bopv2/datos/2016/01/1600141ª.pdf

Espírito, E., Polliana, T., y Dantas, A. (2021). Competencias digitales del profesorado: de la autoevaluación de la praxis a las necesidades formativas. Obra digital: revista de comunicación, 21, 113-129. https://doi.org/10.25029/od.2021.323.21

Esteve, F. M., Llopis, M. A., Vinoles, V., y Adell, J. (2020). El profesorado universitario en la sociedad digital. Diseño de una plataforma de autoevaluación diagnóstica de su competencia digital docente. En E. Colomo, E. Sánchez, J. Ruiz, y J. Sánchez (Coords.), La tecnología como eje del cambio metodológico (pp. 1359-136). UMA editorial.

Facultad de Educación y Deporte (s. f. a) Grado de Educación Primaria – Las tecnologías de la Información y Comunicación en Educación Primaria. https://www.ehu.eus/es/lehen-hezkuntzako-gradua-araba/creditos-y-asignaturas?p_redirect=consultaAsignatura&p_cod_proceso=egr&p_anyo_acad=20210&p_ciclo=X&p_curso=2&p_cod_asignatura=25865

Facultad de Educación y Deporte (s. f. b). Grado de Educación Primaria - Plan de estudios. https://www.ehu.eus/es/web/guest/lehen-hezkuntzako-gradua-araba/creditos-y-asignaturas

Facultad de Formación de Profesorado y Educación (s. f. a). Memoria para la solicitud de verificación de títulos universitarios oficiales. https://www.uam.es/Profesorado/documento/1242683848083/MemoriaVerificacion_EdPrimariaProfesorado_La_Salle.pdf?blobheader=application/pdf

Facultad de Formación de Profesorado y Educación (s. f. b). Tic para la Sociedad Digital-Guía docente. https://secretaria-virtual.uam.es/doa/consultaPublica/look[conpub]MostrarPubGuiaDocAs

Fernández, F. J., Fernández, M. J., y Rodríguez, J. M. (2018). El proceso de integración y uso pedagógico de las TIC en los centros educativos madrileños. Educación XX1, 21(2), 395-416. https://doi.org/10.5944/educxx1.17907

Fernández-Cruz, F.J., y Fernández-Díaz, M. J. (2016). Los docentes de la Generación Z y sus competencias digitales. Comunicar, 46, 97-105. https://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detalles&numero=46&articulo=46-2016-10

Fernández-de-la-Iglesia, J. C., Fernández-Morate, M. C., Cebreiro, B.,Soto-Carballo, J., Martínez-Santos, A., y Casal-Otero, L. (2020). Competencias y actitudes para el uso de las TIC de los estudiantes del grado de maestro de Galicia. Publicaciones, 50(1), 103–120. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v50i1.11526

Ferrada-Bustamante, V., González-Oro, N., Ibarra-Caroca, M., Ried-Donaire, A., Vergara-Correa, D., y Castillo-Retamal, F. (2021). Formación docente en TIC y su evidencia en tiempos de COVID-19. Revista Saberes Educativos, 6, 144-168.

Ferrari, A. (2013). DIGCOM: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe. Publications Office of the European Union. https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC83167/lb-na-26035-enn.pdf

Ferrari, A., Neza, B., y Punie, Y. (2014). DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe. eLearning Papers, 38, 3-17.

Flores, M. J., Ortega, M. C., y Sousa, C. (2021). El uso de las TIC digitales por parte del personal docente y su adecuación a los modelos vigentes. Revista Electrónica Educare, 25(1). http://dx.doi.org/10.15359/ree.25-1.16

Gamito, R., Aristizabal, P., Vizcarra, M. T., y Tresserras, A. (2017). La relevancia de trabajar el uso crítico y seguro internet en el ámbito escolar como clave para fortalecer la competencia digital. Fonseca, Journal of Communication, 15, 11-25. https://doi.org/10.14201/fjc2017151125

García, N., Rivero, M. L., y Ricis, J. (2020). Brecha digital en tiempo del COVID-19. Revista Educativa HEKADEMOS, 28, 76-85. https://www.hekademos.com/index.php/hekademos/article/view/9

Gómez, J. (2017). Nuevos Estilos de Enseñanza en la Era de la Convergencia TecnoMediática: Hacia una Educación Holística e Integral. International Journal of Educational Research and Innovation, 8, 60-78. https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/2601

Hermosilla, J. M., Torres, L., y Martínez, A. (2020). La percepción del nivel de competencia digital del alumnado de ciencias sociales. En E. Colomo, E. Sánchez, J. Ruiz, y J. Sánchez (coords.), La tecnología como eje del cambio metodológico (pp. 1066-1071). UMA Editorial. https://hdl.handle.net/10630/19862

Hernández, V. M., y San Nicolás, M. B. (2019). Percepción del alumnado universitario sobre su grado de competencia digital. Hamut´ay, 6(1), 7-18. http://dx.doi.org/10.21503/hamu.v6i1.1571

Horrigan, J. (2007). A typology of information and communication technology users. Pew Internet & American Life Project. https://www.pewresearch.org/internet/2007/05/06/a-typology-of-information-and-communication-technology-users/

INTEF (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente V2. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (MECD) del Gobierno de España. https://aprende.intef.es/sites/default/files/2018-05/2017_1020_Marco-Com%C3%BAn-de-Competencia-Digital-Docente.pdf

Lopera, M., Arias, V., Jiménez, M. M., Ospina, D. P., y Valderrama, A. M. (2021). Aportes de la revisión de literatura al diseño de una ruta de apropiación TIC, vinculada con el modelo tecnológico-pedagógico-disciplinar. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 62, 276-307. https://doi.org/10.35575/rvucn.n62a11

López-de-Arana, E., y Rappoport, S. (2020). Competencia digital con la que el alumnado universitario inicia el Grado de Educación Primaria. En, E. Sánchez, E. Colomo, J. Ruiz, y J. Sánchez (coords.), Tecnologías educativas y estrategias didácticas (pp. 1337-1346). Servicio de Publicaciones Universidad de Málaga.

López-Gil, M., y Bernal C. (2019). El perfil del profesorado en la Sociedad Red: reflexiones sobre las competencias digitales de los y las estudiantes en Educación de la Universidad de Cádiz. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 11, 83-100. https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/3265

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2014). Solicitud para verificación de títulos oficiales - Graduado o Graduada en Educación Primaria por la Universidad del País Vasco/Euskal HerrikoUnibertsitatea. https://gestion-alumnos.ehu.es/tmp/Memoria%20Verificada%2007-07-14.pdf

Muñoz-Miralles, R., Ortega-González, R., Batalla-Martínez, C., López-Morón, M. R., Manresa, J. M., y Torán-Monserrat, P. (2014). Acceso y uso de nuevas tecnologías entre los jóvenes de educación secundaria, implicaciones en salud. Estudio JOITIC. Atención Primaria, 46(2), 77-88. https://doi.org/10.1016/j.aprim.2013.06.001

Murillo, F. J., y Duk, C. (2020). El Covid-19 y las Brechas Educativas. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva (RINACE), 14, 11-13. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782020000100011

Palacios, A. (2021). Estrategia digital de educación de Andalucía: desarrollo de la Competencia Digital Docente. Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, 39. https://raco.cat/index.php/DIM/article/view/388938

Pérez, L. (2021). La tecnología educativa y las competencias digitales como elementos clave en la formación en la formación inicial y en el desarrollo profesional del docente. En A. M. Martín, B. Campos, y L. Pérez (Coords.), El desarrollo de la profesión docente: una nueva visión desde la acción pedagógica (pp. 555-607). UNED.

Redecker, C., y Punie, Y. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. Publications Office of the European Union. https://ec.europa.eu/jrc/en/publication/eur-scientific-and-technical-research-reports/european-framework-digital-competence-educators-digcompedu

Resolución 2015061253. de 2 de junio de 2015, de la Secretaría General de Educación, por la que se publica el Porfolio de Competencia Digital Docente de Extremadura. Diario Oficial de Extremadura, 112, 12 de junio de 2015. https://recursos.educarex.es/pdf/porfolio/porfoliopublicadoendoe.pdf

Romero, A., Tejada, E., López de la Serna, A., y Bilbao, N. (2021a). Diversidad de uso tecnológico en el alumnado universitario. Lo académico vs. lo personal. Innoeduca: international journal of technology and educational innovation, 7(1), 19-30. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2021.v7i1.7868

Romero, R., Barragán, R., Puig, M., y Llorente, M. C. (2021b). Marco europeo de competencia digital docente. Adaptación del cuestionario «DigCompEdu Check-In» a futuros docentes. En J. M. Romero, M. Ramos, C. Rodríguez, y J. M. Sola (Coords.), Escenarios educativos investigadores: hacia una educación sostenible (pp. 247-257). Dykinson.

Romero, R., Llorente, M. C., y Palacios, A. (2021c). Competencias Digitales Docentes desarrolladas por el alumnado del Grado en Educación Infantil: presencialidad vs virtualidad. Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa, 76, 109-125. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.76.2071

Sancho-Gil, J. M., Rivera-Vargas, P., y Miño-Puigcercós, R. (2020). Moving beyond the predictable failure of Ed-Tech initiatives. Learning, Media and Technology, 45, 61-75. https://doi.org/10.1080/17439884.2019.1666873

Segovia, B., y Pavón, C. (2017). Creación audiovisual para comprender Europa en Educación Secundaria. Aportaciones desde un proyecto Erasmus+. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 6(2), 10-24. https://doi.org/10.21071/edmetic.v6i2.5790

Tapia, H. (2021). Perfiles de conocimiento y uso de las TIC en profesores chilenos. REXE: Revista de estudios y experiencias en educación, 20(42), 233-255. http://www.rexe.cl/ojournal/index.php/rexe/article/view/950

UNESCO (2011). UNESCO ICT Competence Framework for Teachers. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. https://iite.unesco.org/pics/publications/en/files/3214694.pdf

Universidad Autónoma de Madrid (UAM) (s. f.). Estrategia UAM 2025. https://transparencia.uam.es/wp-content/uploads/2021/07/Estrategia2025-1.pdf

UPV/EHU (2018). Plan estratégico de la UPV/EHU 2018-2021. UPV/EHU. https://www.ehu.eus/documents/1769324/0/estrat%C3%A9gico+plan+2018-21.pdf/fe8c220e-25be-0097-49ce-70e0b18305b9?t=1575378767000

UPV/EHU (2019). Catálogo de competencias transversales de la UPV/EHU. UPV/EHU. https://www.ehu.eus/documents/1432750/12757375/Cat%C3%A1logo+de+Competencias+trasnversales_cas.pdf/5dd00732-9e32-5e52-0ee2-2128d9a6867b

Usart, M., Lázaro, J. L., y Gisbert, M. (2021). Validation of a tool for self-evaluating teacher digital competence. Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación, 24(1), 353-373. https://doi.org/10.5944/educxx1.27080

Vuorikari, R., Punie, Y., Carretero, S., y Van den Brande, L. (2016). DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens. Publications Office of the European Union. https://ec.europa.eu/jrc/en/publication/eur-scientific-and-technical-research-reports/digcomp-20-digital-competence-framework-citizens-update-phase-1-conceptual-reference-model