Vol. 29 (2017): Technologies, education, and digital divide
Monograph

Proposal of application of the blended learning methodology in the subject of Greek in baccalaureate

Raquel Fornieles Sánchez
Universidad Autónoma de Madrif
Published January 17, 2017

Keywords:

blended learning, active methodologies, information and communications technology, non-classroom teaching, classroom teaching
How to Cite
Fornieles Sánchez, R. (2017). Proposal of application of the blended learning methodology in the subject of Greek in baccalaureate. Tendencias Pedagógicas, 29, 77–100. https://doi.org/10.15366/tp2017.29.003

Abstract

We present a proposal of application of the Blended Learning methodology in the subject ‘Griego I’ of the first course of ‘Bachillerato’. This implies the design of a Didactic Unit entitled The Greek Language to be teached according to the Blended Learning methodology through the virtual platform edX Studio of the Autonomous University of Madrid. This Didactic Unit consists of seven sections divided into multiple subsections. Most sections include at least one explanatory video that students should visualize before the beginning of each face-to-face class, as well as a number of materials and assessable activities. The working time in the classroom will be devoted to discussing videos, clarifying doubts, explaining certain concepts and performing tasks related to the material available on the platform.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alemany Martínez, D. (2007). «Blended Learning: Modelo virtual presencial de aprendizaje en entornos educativos». En R. Roig Vila, S. Mengual Andrés y F. Pastor Verdú. (Eds.), TIC@aula 2007. (Fecha de consulta: 28/05/2016). http://www.dgde.ua.es/congresotic/public_doc/pdf/31972.pdf

Bartolomé Pina, A. (2002). «Universidades en la Red. ¿Universidad presencial o virtual?». Crítica LII (896), 34-38.

Bartolomé Pina, A. (2004). «Blended Learning. Conceptos básicos». Píxel-Bit. Revista de Medios Educación 23, 7-20.

Bergmann, J. y Sams, A. (2012). Flip your Classroom. Reach Every Student in Every Class Every Day. Eugene-Arlington-Alexandria: ASCD & ISTE.

Bersin, J. (2004). The Blended Learning Book. Best Practices. Proven Methodologies and Lessons Learned. San Francisco: Pfeiffer.

Blank, W. E. (1997). «Authentic Instruction». En W. E. Blank y S. Harwell. (Eds.), Promising Practices for Connecting High School to the Real World (pp. 15-21). Tampa: University of South Florida.

CAST (2011). Universal Design for Learning Guidelines version 2.0. Wakefield, MA: Author. Traducción (Pautas sobre el Diseño Universal para el aprendizaje (DUA) de C. A. Pastor, P. Sánchez Hipola, J. M. Sánchez Serrano y A. Zubillaga del Río (2013). Madrid: UCM.

Coaten, N. (2003). «Blended E-Learning», Educaweb 69. (Fecha de consulta: 30/05/2012). http://www.educaweb.com/esp/servicios/monografico/formacionvirtual/1181076.asp.

Coll, C. et alii (1992). Los contenidos en la reforma. Enseñanza y aprendizaje de conceptos, procedimientos y actitudes. Madrid: Santillana.

Decreto 52/2015, de 21 de mayo, del Consejo de Gobierno, por el que se establece para la Comunidad de Madrid el currículo del Bachillerato. Boletín Oficial de la Comunidad de Madrid, nº 120, pp. 31-123. https://www.bocm.es/boletin/CM_Orden_BOCM/2015/05/22/BOCM-20150522-3.PDF.

Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana.

Durán Howad, K. G. y Reyes Fierro, M. C. (2005). «Modelo Virtual-Presencial de aprendizaje de lenguas en la UJED». Centro Universitario de Auto-aprendizaje de lenguas, 205-232: Universidad Juárez del Estado de Durango.

Friesen, N. (2012). Report: Defining Blended Learning. (Fecha de consulta: 27/05/2016). http://learningspaces.org/papers/Defining_Blended_Learning_NF.pdf.

Garrison, D. R. y Vaughan, N. D. (2012). Blended Learning in Higher Education: Framework, Principles and Guidelines. San Francisco: Jossey-Bass.

Harwell, S. (1997). «Project-Based Learning». En W. E. Blank y S.

Harwell (Eds.), Promising Practices for Connecting High School to the Real World (pp. 23-28). Tampa: University of South Florida.

Heinze, A. y Procter, C. (2004). Reflections on the Use of Blended Learning. Education in a Changing Enviroment (Conference Proceedings). (Fecha de consulta: 15/05/2016). http://www.ece.salford.ac.uk/proceedings/papers/ah_04.rtf.

Johnson, D. W.; Johnson, R. T. y Smith, K. A. (1991). Active Learning: Cooperation in the College Classroom. Edina: Interaction Book Company.

Khan, S. (2011). Usemos el video para reinventar la educación. TED. (Fecha de consulta: 31/05/2016). http://www.ted.com/talks/salman_khan_let_s_use_video_to_reinvent_education?language=es.

Labrador Piquer, Mª J. y Andreu Andrés, Mª Á. (Eds.). (2008). Metodologías activas. Valencia: Editorial de la UPV.

Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado, nº 295, 10 diciembre de 2013, pp. 97858 a 97921. http://www.boe.es/boe/dias/2013/12/10/pdfs/BOE-A-2013-12886.pdf

Martín-Monje, E. y Bárcena, E. (Eds.). (2014). Language MOOCS: Providing Learning, Trascending Boundaries. Warsaw-Berlín: De Gruyter Open.

Marsh, G. E., McFadden, A. C. y Price, B. (2003). «Blended Instruction: Adapting Conventional Instruction for Large Classes», Online Journal of Distance Learning Administration IV. (Fecha de consulta: 28/95/2016). http://www.westga.edu/~distance/ojdla/winter64/marsh64.htm.

Merrill, M. D. (1983). «Component Display Theory». En Ch. M. Reigelhut. (Ed.), Instructional Design: Theories and Model. An Overview of their Current Status, (pp. 279-334). New Jersey: Hillsdate.

Pérez Batista, R. y Mestre Gómez, U. (2007). Monografía sobre B-Learning o aprendizaje Bimodal. La Habana: Editorial Universitaria.

Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. Boletín Oficial del Estado, nº 3, pp. 169-546. https://www.boe.es/boe/dias/2015/01/03/pdfs/BOE-A-2015-37.pdf.

Salinas Ibánez, J. (2004). «Innovación docente y usos de las TIC en la enseñanza universitaria», Revista Universidad y Sociedad del Conocimiento 1 (1). (Fecha de consulta: 30/05/2016). https://www.uoc.edu/rusc/dt/esp/salinas1104.pdf.

Segovia García, N. (2007). Aplicación de las TIC’s a la docencia. Usos prácticos de las NNTT en el proceso de enseñanza del aprendizaje. Vigo: Ideaspropias.

Sharma, P. (2010). «Blended Learning», ELT Journal 64 (4), 456-458. doi: 10.1093/elt/ccq043.

Tourón, J., Santiago, R. y Díez, A. (2014). The Flipped Classroom. Cómo convertir la escuela en un espacio de aprendizaje. Madrid: Digital-Text.