THE USE OF INTERDISCIPLINARY DISCENT PORTFOLIO AS A METHODOLOGY IN THE EVALUATION OF THE SUBJECT METEOROLOGY, CLIMATOLOGY AND ATMOSPHERIC CONTAMINATION DEGREE IN ENVIRONMENTAL SCIENCES
Keywords:
Studentinterdisciplinary portfolio, Autonomy, Reflection, Assessment, Educationalcoordination.Abstract
The interdisciplinary learner portfolio methodology has been used as formative and summative assessment in Meteorology, Climatology and Air Pollution third year course of the Bachelor of Environmental Science at University of Alcalá. The collection of various forms of evidence of achievement of learning outcomes provides apart from its basic meaning (learning outcomes that allow students and others to assess the efforts, achievements, difficulties,strengths and weaknesses) requires and strongly encourages the coordination and planning of teaching that allows exchanges and educational enrichment in terms of strategies, flexibility, assessment decision of each of the teachers involved, thus providing a comprehensive, plural, involved, responsible, selfdisciplined and cooperative learning view in Environmental Science.Downloads
References
Aboelela, S. W., Larson, E., Bakken, S., Carrasquillo, O., Formicola, A., Glied,
S. A., Haas, J. yGebbie, K. M. (2007).Defining Interdisciplinary Research: Conclusions from a Critical Review of the Literature.Health Serv. Res.,42, 329–346.
Ballester Vallori, A. (2002). El Aprendizaje Significativo en la Práctica. Como hacer el Aprendizaje Significativo en el Aula. Recuperado 29/10/2012,dehttp://www.aprendizajesignificativo.es/mats/El_aprendizaje_significativo_en_la_practica.pdf
Barton, J.y Collins, A. (Eds.) (1997). Portfolio assessment: A handbook for educators.Menlo Park, CA: Addison-Wesley Publishing Co. Bia Platas, A., Carrasco Andrino, M. del Mar, Jiménez Delgado, M., Montes
Fernández, A. y Moreno Seco, M.(2005).Aplicación del portfolio discente. Una experiencia interdisciplinar.Recuperado 29/10/2012, de
http://www.uclm.es/profesorado/ricardo/Convergencia/Portfolio_Discente.pdf
Boix Mansilla, V. y Gardner, H. (2000). Ondisciplinarylenses and interdisciplinarywork. En S. Wineburgy P. Grossman (Eds.),
Interdisciplinarycurriculumchallenges of implementation(pp. 161–198). New York: TC Press.
BoixMansilla, V. y Dawes Duraising, E. (2007).Targeted assessment of students’interdisciplinary work: An empirically grounded framework proposed. TheJournal ofHigherEducation,78 (2), 215-237.
Carvajal Escobar, Y. (2010). Interdisciplinariedad: desafío para la educación superior y la investigación. Revista Luna Azúl, 31, 156-169.
Cebrián de la Serna, M. (2011). La evaluación formativa con e-portafolio y erúbrica, V Ciclo de conferencias: Enseñanza y Aprendizaje en la Universidad, Universidad de Vigo.Recuperado27/05/2013,dehttp://vicadc.uvigo.es/opencms/export/sites/vicadc/vicadc_gl/documentos/ciclos_conferencias/Material.ePor_eRubric.pdf
Davis, M. H. y Ponnamperuma, G. G. (2003). Portfolio Assessment, JVME, 32,279-284.
De MiguelDíaz, M. (Dir.) (2005). Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias. Orientaciones para promover el cambio metodológico en el marco del EEES. Oviedo: Ediciones de la Universidad de Oviedo. Recuperado 23/05/2013,dehttp://www.unizar.es/ice/images/stories/materiales/ea2005-0118.pdf
Díaz, I.y Alguero, A. (2009).Metodologías activas en Lógica: La opinión de los alumnos.Actas del XVII Congreso Universitario de Innovación Educativa
en las enseñanzas Técnicas. CUIEET.
Fernández-Ríos, L. (2010). Interdisciplinariedad en la construccióndel conocimiento: ¿Más allá de Bolonia?, Innovación educativa, 20, 157-166.
Forster, M. y Masters, G. (1996) Portfolios. Assessment Resource Kit. Melbourne: Australian Council for Educational Research (ACER).
Gallego, D., Cacheiro, M.L., Martín, A.M. yAngel, W.(2009). El ePortfolio como estrategia de enseñanza y aprendizaje.EDUTEC, Revista Electrónica de
Tecnología Educativa. 30, 1-12. Recuperado 29/03/2013,
dehttp://edutec.rediris.es/revelec2/revelec30/
Glasgow, N. (1997).New Curriculum for New Times: A Guide to StudentCentered, Problem-Based Learning. ThousandOaks, CA: CorwinPress
Klenowski, V. (2005). Desarrollo de Portafolios para el Aprendizaje y la Evaluación. Procesos y Principios. Madrid: Narcea.
Martínez-Segura, M.J. (Coord.) (2009). El Portafolios para el aprendizaje y la evaluación. Utilización en el contexto universitario. Universidad de Murcia: Editum. Morillo, F., Bordons, M. yGomez, I. (2003).Interdisciplinarity in Science:A Tentative Typology of Disciplines and Research Areas. Journal of the American Society for Information Science and Technology,54, 1237–1249.
OECD.(1998). Interdisciplinarity in Science and Technology. T. Directorate for Science, and Industry, Paris: OECD Organization for Economic Cooperation and Development; 1998.
OECD. (2012).PERSPECTIVAS AMBIENTALES DE LA OCDE HACIA 2050. Consecuencias de la inacción, OECD
OrganizationforEconomicCooperation and Development; 2012.
Pabón Fernández, N.C.(Coord.) y Trigos Carrillo, L.M. (2012).EnEstrategias y orientaciones para la formación en competencias y pensamiento complejo, INNOVA CESAL pp.19-65.
Palomares Ruiz, A. (2011). El modelo docente universitario y el uso de nuevas metodologías en la enseñanza, aprendizaje y evaluación.Revista de Educación, 355, 591-604.
Perkins, D. (1998). What is understanding? En M. S. Wiske (Ed.), Teaching for understanding: Linking research with practice (pp. 39–57). San Francisco: Jossey-Bass.
Pinar Sepúlveda, M. A.y Gracia Morán, J. (2007) Aplicación del portafolio como estrategia de evaluación formativa. Actas de la XIII Jornadas de Enseñanza Universitaria de la Informática, JENUI 2007 Universidad de Zaragoza, 249-256.
Romero López, M. A. yCrisol Moya, E. (2011). El portafolio, herramienta de autoevaluación delaprendizaje de los estudiantes. Una experiencia
prácticaen la Universidad de Granada.Revista Docencia e Investigación, 21, 25-50.