No. 47 (2019): Espacios y Educación
Articles

Design of Educational Spaces to Eradicate Exclusion, Machismo and Homophobia

Published December 19, 2019

Keywords:

Art, Education, Design, Teacher training, Cinema
How to Cite
Huerta, R. (2019). Design of Educational Spaces to Eradicate Exclusion, Machismo and Homophobia. Tarbiya, Revista De Investigación E Innovación Educativa, (47), 93–106. https://doi.org/10.15366/tarbiya2019.47.007

Abstract

The situation of Art Education is delicate, especially in the Latin American context. Every day we have a greater number of examples of art experiences in cities and alternative spaces. But at the same time, the presence of the arts in the school is limited, and teachers specialized in art education progressively decrease. Faced with this precarious and forceful reality, we present a review and proposing innovative actions through we can improve both the practice of artistic activities in educational centers and non-formal environments, training teachers in the field. In order to improve the situation we propose educational environments that include different concepts and geographies, aspects that range from the alphabet, the city and museums, including the use of work for projects with incisive themes (fear, body, death). We cannot forget cinema and audiovisuals in general. This proposal also stems from the author's reflections after 35 years of teacher experience, a period in which changes have been resounding, both in terms of digital technologies and in the very conception of real and virtual space since the educational perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALONSO-SANZ, A. (2017). Repensando tres entornos educativos consolidados, Artseduca, 18, 79-99.

ALONSO-SANZ, A. (2018). Narrativas visuales del patrimonio local en Eslovenia, Revista Sonda. Investigación en artes y letras, 7, pp. 163-174.

ATRIO, S.; RAEDÓ, J. Y NAVARRO, V. (2016). Educación y Arquitectura: ayer, hoy, mañana. Tarbiya, Revista de Investigación e Innovación Educativa, 44, 131-148. doi: http://dx.doi.org/10.15366/tarbiya2016.44

BUTLER, J. (2006). Deshacer el género. Barcelona: Paidós.

DUNCUM, P. (2008). Holding Aesthetics and Ideology in Tension, Studies in Art Education, 49 (2), 122-135. https://doi.org/10.1080/00393541.2008.11518730

FOUCAULT, M. (2012). Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión. México: Siglo XXI Editores.

FREIRE, P. (2015). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

HERNÁNDEZ, F. (2008). La investigación basada en las artes. Propuestas para repensar la investigación en educación. Educatio Siglo XXI, 26, 85-118.

HUERTA, R. [ed.] (2002). Los valores del arte en la enseñanza. Valencia: PUV.

HUERTA, R. (2008). Museo tipográfico urbano. Valencia: PUV.

HUERTA, R. (2010). Maestros y museos. Valencia: PUV.

HUERTA, R. (2012). Mujeres maestras. Identidades docentes en Iberoamérica. Barcelona: Graó.

HUERTA, R. (2015). La ciudad y sus docentes. Miradas desde el arte y la educación. Barcelona: UOC.

HUERTA, R. (2016). Transeducar. Arte, docencia y derechos lgtb. Barcelona: Egales.

HUERTA, R. (2018). Hurgar en los miedos al cuerpo. La formación en artes de futuras maestras interpelando la obra de mujeres artistas. Arteterapia, 13, 69-84. doi: http://dx.doi.org/10.5209/ARTE.60132

HUERTA, R. Y ALONSO-SANZ, A. [eds.] (2015). Educación artística y diversidad sexual. Valencia: PUV.

HUERTA, R. Y ALONSO-SANZ, A. [eds.] (2017). Entornos informales para educar en artes. Valencia: PUV.

HUERTA, R.; ALONSO-SANZ, A. Y RAMON, R. [eds.] (2018). Investigar y educar en diseño. Valencia: Tirant lo Blanch.

HUERTA, R. Y CALLE, R. [eds.] (2007). Espacios estimulantes. Valencia: PUV.

HUERTA, R. Y CALLE, R. [eds.] (2013). Patrimonios migrantes. Valencia: PUV.

HUERTA, R. Y DOMÍNGUEZ, R. (2015). Investigar sobre los entornos educativos y abordar la problemática situación de la educación artística en secundaria. EARI. Educación Artística Revista de Investigación, 6, 10-18. doi: http://dx.doi.org/10.7203/eari.6.6887

IRWIN, R. L. Y O'DONOGHUE, D. (2012). Encountering pedagogy through relational art practices. International Journal of Art & Design Education, 31(3), 221-236. https://doi.org/10.1111/j.1476-8070.2012.01760.x

ORDINE, N. (2013). La utilidad de lo inútil. Barcelona: Acantilado.

PANCIROLI, CH. (2016). Los bienes culturales como patrimonio educativo, EARI Educación Artística Revista de Investigación, 7, 86-99 https://doi.org/10.7203/eari.7.8158

PLANELLA, J. (2014). El oficio de educar. Barcelona: UOC.

PLANELLA, J. Y PIÉ, A. [coords.] (2015). Políticas, prácticas y pedagogías TRANS. Barcelona: UOC.

RAEDÓ, J. Y ATRIO, S. (2018). Arquitectura inclusiva y su utilización como instrumento socializador en educación. Tarbiya, Revista de Investigación e Innovación Educativa, 46, 41-54. https://doi.org/10.15366/tarbiya2018.46.03

ROGOFF, I. (2008). Turning. e-flux Journal #00

ROLLING, J.H. (2010). A paradigm Analysis of Arts-Based Research and Implications for Education. Studies in Art Education, 51 (2), 102-114. doi: https://doi.org/10.1080/00393541.2010.11518795

ZAFRA, R. (2017) El entusiasmo. Precariedad y trabajo creativo en la era digital. Barcelona, Anagrama.