Vol. 3 (2019)
Articles

Music therapy as an accomaniment to migratory grief: a unique case study on identity

Ana Howe
Universidad Autónoma de Madrid
Miren Pérez-Eizaguirre
Universidad Autónoma de Madrid
Published July 7, 2020

Keywords:

migratory grief, refugees, ethnomusicology, music therapy, Nordoff- Robbins
How to Cite
Howe, A. ., & Pérez-Eizaguirre, M. (2020). Music therapy as an accomaniment to migratory grief: a unique case study on identity. Revista De Investigación En Musicoterapia, 3, 108–130. https://doi.org/10.15366/rim2019.3.007

Abstract

Objectives: To facilitate the emotional expression, to contribute to the reduction of the psychological regression, to accompany in the process of change of personality of a migratory duel. Method: The procedure has been based on the creation of live music according to the model Nordoff-Robbins or humanistic-creative of music therapy. Results: The creation of a space of confidence for the expression and emotional management, elimination of hierarchical elements and empowerment that allows the improvement of the self-esteem as well as, the construction of a new identity and the endowment of tools for the confrontation of future difficulties. Conclusions:      This unique case study allows us to see how the Nordoff-Robbins model of music therapy allows for accompanying the development of a migratory grief, which is essential for the emotional and cognitive management of a geographical displacement that entails a vital change, motivated by a loss. This is possible thanks to the role played by improvisation and live music creation, since it places the participant in charge of the formation of his process, managing his own situation which, in turn, will facilitate the management of any new difficulty in the future. At the same time it is a tool that leaves aside the communication barriers formed by cultural distance, language or disparate experience, by establishing an alternative way to do it, where the differences are resolved through the ear.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Augé, P. M. (2000). Visión general y teoría de la musicoterapia. En M. B. Torp, Fundamentos de musicoterapia (págs. 287-300). Madrid: Ediciones Morata S.L.

Abraham, V., & Justel, N. (2015). La improvisación musical. Una mirada compartida entre la musicoterapia y las neurociencias. Psicogente , 372-384.

Acebes-de Pablo, A., & Giraldez-Hayez, A. (2019). El papel de la Musicoterapia y las terapias alternativas en el tratamiento del TDAH: un estudio exploratorio. Medicina Naturista , 15-20.

Achotegui, J. (2018). La inteligencia migratoria. Barcelona: Nuevos Emprendimientos Editoriales S.L.

Achotegui, J. (2009). Migración y salud mental. El síndrome del inmigrate con estrés crónico y múltiple (Síndrome de Ulises). Zerbitzuan nº46 , 163-172. https://doi.org/10.1016/S0304-4858(09)74665-7

Ansdell, G., & Pavlicevic, M. (2005). Musical companionship, musical community. Music therapy and the proccess and value of musical communication. En R. M. Dorothy Miell, Musical communication (págs. 193-196). New York: Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198529361.003.0009

APA. (2014). DSM-5. Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales (5° ed.). Editorial Médica Panamericana.

APA. (2002). DSM-IV-TR. Manual Diagnóstico y Estadístico de los trastornos mentales. España: Editorial Masson.

Bauermaister, J. (2014). Hiperactivo, impulsivo, distraído ¿me conoces? Nueva York: The Guilford Press.

Ben-Arye, E., Preis, L., Barak, Y., & Samuels, N. (2018). A collaborative model of integrative care: Synergy between Anthroposophic music therapy, acupuncture, and spiritual care in two patients with breast cancer. Complementary Therapies in Medicine , 195-197. https://doi.org/10.1016/j.ctim.2018.04.002

Betés de Toro, M. (2000). Bases históricas del uso terapéutico de la música. En M. Betés de Toro, Fundamentos de musicoterapia (págs. 23-36). Madrid: Ediciones Morata S.L.

Bianchi, E. (2015). "El futuro llegó hace rato". Susceptibilidad, riesgo y peligrosidad en el diagnóstico y tratamiento por TDAH en la infancia. Revista de Estudios Sociales (52), 185-199. https://doi.org/10.7440/res52.2015.13

Blacking, J. (2006). ¿Hay música en el hombre? Madrid: Alianza Editorial.

Blacking, J. ( 1974). How musical is man. Washington: University of Washington Press.

Bruscia, K. E. (2007). Musicoterapia. Métodos y Prácticas. Ciudad de México: Editorial Pax México.

Bruscia, K. E. (2011). Modelos de improvisación en musicoterapia. Vitoria: AgrupArte Producciones.

Castañer, A., Ibiza, M. Á., Femenía, M., & Sánchez, S. (2009). Cuaderno de Música 3. Alicante: Marfil.

Clair, A. A. (1996). Therapeutic uses of music with older adults. Baltimore: Health Profesions Press .

De La Fuente-Martos, C., Rojas-Amezcua, M., Gómez-Espejo, M., Lara-Aguayo, P., Morán-Fernandez, E., & Aguilar-Alonso, E. (2018). Implantación de un proyecto de humanización en una Unidad de Cuidados Intensivos. Medicina Intensiva , 99-109. https://doi.org/10.1016/j.medin.2017.08.002

de la Peña, F., Palacio, J. D., & Barragán, E. (2010). Declaración de Cartagena para el Trastorno por Déficit de Atención con Hiperactividad (TDAH): rompiendo el estigma. Ciencias de la Salud , 8 (1), 93-98.

Delgado, M. L. (2015). Fundamentos de Psicología. En M. L. Delgado Losada, Fundamentos de Psicología (pág. 283). Buenos Aires: Editorial Médica Panamericana.

Dikongué, H. (Compositor). (2009). C'est la vie. [H. Dikongué, Intérprete] Camerún.

Dodan, E., & Balint, T. (2012). The Importance of Continuous Multimodal Therapy in Children with ADHD (Attention Deficit-Hyperactivity Disorder) - A Case Study. Timisoara Physical Education and Rehabilitation Journal , 7-16. https://doi.org/10.2478/v10325-012-0001-0

Fundación CADAH. (s.f.). fundacioncadah.org. Recuperado el 2019 de octubre de 2019, de fundacioncadah.org: https://www.fundacioncadah.org/web/articulo/etiologia-del- tdah.html

Faas, A. E. (2017). Psicología del Desarrollo: Niñez. Córdoba, Argentina: Editorial Brujas.

Font, P. (s.f.). academia.edu.documents.

Forrest, L. (2002). A question of theory and practice: applying ethnomusicological theory to music therapy practice. Proceedings of the 10th World Congress of Music Therapy pp. 628-652. Oxford: Oxfors UK.

Gaston, E. T. (1968). Music in Therapy . Nueva York: The Macmillan Company.

González, M. G. (2015). Desarrollo Neuropsicológico de las funciones ejecutivas en la edad escolar. Ciudad de México: El Manual Moderno.

Han, B.-C. (2018). Hiperculturalidad. Barcelona: Herder Editorial.

Horwitz, A. V. (2003). Creating mental illness. Chicago: The University of Chicago Press.

Horwitz, A., & Wakefield, J. C. (2007). The loss of sadness. Nueva York: Oxford University Press.

Jauset, J. A. (2018). Música y Neurociencia. La musicoterapia: fundamentos, efectos y aplicaciones terapeúticas. Barcelona: Editorial UOC.

Jackson, N. A. (2003). A Survey of Music Therapy Methods and their Role in the treatment of early elementary school children with ADHD. Journal of Music Therapy , 302-323. https://doi.org/10.1093/jmt/40.4.302

Jaschke, A. C., Henkjan, H., & Scherder, J. A. (2018). Exposure to a musically-enriched environment; Its relationship with executive functions, short-term memory and verbal IQ in primary school children. PLOS ONE , 1-14. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0207265

Lora, A., & Gutiérrez, J. R. (2012). Mitos en TDAH. Madrid: Mayo.

Lorenzo, C. (s.f.). https://s3.amazonaws.com/. Obtenido de https://s3.amazonaws.com/:

Mabanckou, A. (2017). El llanto del hombre negro. Madrid: Los libros de la catarata.

MacDonald, R., Kreutz, G., & Mitchell, L. (2012). What is music, health and wellbeing and why is it important? En R. MacDonald, G. Kreutz, L. Mitchell, & VV.AA, Music, Health and Wellbeing (págs. 3-9). New York: Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199586974.003.0001

Marques, L. (30 de octubre de 2015). https://www.colibri.udelar.edu.uy. Obtenido de https://www.colibri.udelar.edu.uy:

Mateos, L. (2004). Actividades musicales para atender a la diversidad. En L. Mateos Hernández, Actividades musicales para atender a la diversidad. (págs. 15-22). Madrid: Publicaciones ICCE.

Mateos-Hernández, L. A., del Moral, M. T., & San Romualdo, B. (2012). SEMPA: Sistema de Evaluación Musicoterapéutica para personas con Alzheimer y otras demencias. Madrid: IMSERSO.

Meadows, A. (2016). Multicultural Musical Competence. Music Therapy Perspectives , 34. https://doi.org/10.1093/mtp/miw011

Merriam, A. P. (2018). Usos y funciones. En F. C. otros, Las culturas musicales pp. 275-296. Madrid: Editorial Trotta S.A.

Merriam, A. P. (1964). The anthropology of music. Evaston: Northwestern University Press.

Pérez, N., Navarro, I., & Cantero, P. (2012). Psicología del Desarrollo Humano: Del nacimiento a la vejez. En N. Pérez Pérez, I. Navarro Soria, & P. Cantero Vicente, Psicología del Desarrollo Humano: Del nacimiento a la vejez (págs. 103-125). Alicante: Editorial Club Universitario (ECU).

Poch, S. (2001). Importancia de la Musicoterapia en el Área Emocional del Ser Humano. Revista Interuniversitaria de formación del profesorado. (42), 91-113.

Poch, S. (2002). Programa de Formación para mediadores en Musicoterapia y Discapacidad. Introducción a la Musicoterapia. Madrid: Confederación ASPACE, FEISD, Confederación Autismo España.

Psiquiatría, A. E. (2013). Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales (DSM-5). Estados Unidos: Editorial Médica Panamericana.

Olsen, K. (2017). Multicultural Music Therapy: Developing Cultural Competency for Students and Young Professionals. Arizona: Arizona State University.

Orellana, C. E. (s.f.). fundacioncadah.org. Recuperado el 09 de octubre de 2019, de fundacioncadah.org: https://www.fundacioncadah.org/web/articulo/historia-del-trastorno-por-deficit-de-atencion-con-hiperactividad-e-impulsividad.html

Ruíz Gómez, F. J., Cuadros, J., & Lewis Hard, S. (2018). NeuroArte un programa de fortalecimiento de las funciones ejecutivas en niños con TDAH. Inclusión y Desarrollo , 85-92. https://doi.org/10.26620/uniminuto.inclusion.6.1.2019.83-92

Ruiz-Giménez, I. (20 de 04 de 2016). "En Europa hay una batalla sobre quién tiene derecho a tener derechos". (Á. R. Online, Entrevistador)

Quintero, J., & Castaño de la Mota, C. (2014). pediatriaintegral.es. Recuperado el 09 de octubre de 2019, de pediatriaintegral.es: https://www.pediatriaintegral.es/wp-content/uploads/2015/01/Pediatr%C3%ADa-Integral-XVIII-9.pdf#page=12

Saldariaga, P. J., Bravo, G. d., & Loor, M. R. (2016). https://docs.google.com/. Obtenido de https://docs.google.com/

Sarr, F. (2018). Afrotopía. Madrid: Los libros de la Catarata.

TEA Ediciones. (2019). http://web.teaediciones.com. Obtenido de http://web.teaediciones.com: http://web.teaediciones.com/EDAH--EVALUACION-DEL-TRASTORNO-POR-DEFICIT-DE-ATENCION-CON- HIPERACTIVIDAD.aspx

Tomatis, A. (2010). El oído y la voz. Barcelona: Paidotribu.

Zizek, S. (2016). La nueva lucha de clases. Los refugiados y el terror. Barcelona: EditorialAnagrama S.A.