Vol. 9 Núm. 3 (2013): PHILOSOPHICAL COUNSELLING/THERAPY: PRAXIS AND PEDAGOGY
Artículos

PHILOSOPHICAL COUNSELLING/THERAPY: PRAXIS AND PEDAGOGY // ASESORAMIENTO/TERAPIA FILOSÓFICA: PRAXIS Y PEDAGOGÍA

Bellarmine U. Nneji
Universidad Autonoma de Madrid
Publicado agosto 17, 2018

Resumen

Abstract:

Many of the miseries and confusions that besiege humans are sometimes beyond medications. Such are diseases of the soul that defy conventional medications. The old practical approaches to human miseries and confusion about purposes of life have to be recoursed to. This is the cogency for philosophical counselling. There is need to introduce this into the classrooms as a way of enlightening people and training practitioners in the mission of making lives more meaningful through a better appreciation of life and its course. This is more needed in the African setting where its introduction would be of great service.

Keywords: Philosophical Counselling - Therapy - Curriculum - Therapeutic philosophy

 

Resumen:

Muchas de las confusiones y miserias que afligen a los seres humanos a veces van más allá de la medicina. Se trata de enfermedades del alma que desafían a la medicina convencional. Debemos recurrir a otras aproximaciones a las miserias humanas y a la confusión sobre el sentido de la vida. Esta es la justificación del asesoramiento filosófico. Es necesario introducir esta aproximación en el aual y en la formación de profesionales para hacer la vida más significativa y lograr una mejor apreciación del ciclo vital y su curso. Esta aproximación es más necesaria aún en el contexto africano, en el cual su introducción haría un gran servicio.

Palabras clave: Asesoramiento filosófico - Terapia - Currículum - Filosofía terapéutica

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Achenbach, G. B. (1984). Philosophische praxis. Cologne: Juergen Dinter.

Cohen. E.D. (1995). Essays in philosophical counselling. Lanham, MD: University Press of America.

Gilson, E. (1950). The unity of philosophical experience. New York: Charles Scribner’s Sons.

Gowans, C.W. (2010) Medical analogies in Buddhist and Hellenistic thought: Tranquillity and anger. Philosophy as therapeia. Supplement of the Journal of the Royal Institute of Philosophy, nº 66, 11-33.

Lipman, M. (1976). Philosophy for children. Oxford: Basil Blackwell.

Lipman, M. (1988). Philosophy goes to school. Philadelphia: Temple University Press

Long A.A. and Sedley, D.N. (ed) (1987) The Hellenistic philosophers, Vol. 1. Cambridge: Cambridge University Press.

Marinoff, L. (1999) Plato, not prozac: Applying eternal wisdom to everyday problems. New York: Harper Collins

Maritain, J. (1948). Education at the crossroads. Glencoe: Free Press.

Raabe, P.B. (2002). Issues in philosophical counselling. Westport: C.J, Praeger.

Raabe, P.B. (2001). Philosophical counselling: Theory and practice. Westport: C.J. Praeger.

Rosner, D.J. (2004). Philosophy as therapy. In H. Carel and D. Gamez (eds.), What philosophy is (pp. 213-225). London: Continuum.

Rybar, R. (2008). Philosophy as therapy and alternative medicine. School and Health: Journal of Contemporary Discourse on School and Health Investigation, 21 (3), 87-99.

Schuster, S.C. (1991). Philosophical counselling. Journal of Applied Philosophy, 8 (2), 219-223.

UNESCO (2007). Philosophy: A school of freedom. Paris: UNESCO Publishing.

Walsh, R.D. (2005). Philosophical counselling practice. Janus Head, 8 (2), 497-508.