THE INTERNATIONAL BACCALAUREATE PRIMARY YEARS PROGRAMME IN SPAIN: A COMPLEMENTARY CURRICULUM FRAMEWORK

Maripé Menéndez, Jesús Manso

Resumen


EL PROGRAMA DE LA ESCUELA PRIMARIA DEL BACHILLERATO INTERNACIONAL EN ESPAÑA: UN MARCO CURRICULAR COMPLEMENTARIO

 Abstract

To date educational reforms have not yet succeeded in addressing the standstill average results of Spanish children on different international assessments. Some schools in Spain are implementing the International Baccalaureate (IB) programme in primary education, as a curriculum framework that aligns with the skills, attitudes and knowledge students need in order to become active citizens in a globalized world.

This exploratory research is set out to investigate how the IB Primary Years Programme (PYP) is being implemented at Spanish schools. Although the community of IBPYP schools is still very limited in Spain and amounts a total of 18 schools, the current education law (LOMCE) has increased the level of school autonomy and therefore schools have the opportunity to look out for other educational frameworks. The IB is forecasting an increasing number of schools seeking to implement the PYP programme and this research aims to gain a deeper understanding of how schools might integrate the programme while complying with Spanish regulations. To do so, this research paper applies the comparative method based on 7 parameters that allow comparison between the Spanish national curriculum and the IBPYP framework.

This research highlights as main finding, a clear possibility for any school to complement both curriculums. Moreover, and in concrete, the IBPYP may be considered as an engine to complete some aspects non-addressed by the national offering in relation to international standards of an up-to-date and future education.

Key words: International Baccalaurate (IB), Primary Years Programme, Key competences, Primary Education, Curriculum.


THE INTERNATIONAL BACCALAUREATE PRIMARY YEARS PROGRAMME IN SPAIN: A COMPLEMENTARY CURRICULUM FRAMEWORK

RESUMEN

Hasta ahora, las reformas educativas acaecidas en España no han permitido superar el estancamiento de los resultados medios de los estudiantes en las diferentes pruebas de evaluaciones internacionales. Algunos colegios en España están implementando el Programa de la Escuela Primaria (PEP) del Bachillerato Internacional (IB), como marco curricular que se alinea con las habilidades, actitudes y conocimientos que los alumnos necesitan para convertirse en ciudadanos activos en un mundo globalizado.

Esta investigación exploratoria pretende conocer cómo el PEP de IB está siendo implementado en colegios españoles. Aunque la comunidad de colegios que ofrecen el PEP se limita hoy a un total de 18 centros, la actual ley de educación (LOMCE) ha incrementado el grado de autonomía de centros y dota a los colegios la oportunidad de buscar otros marcos curriculares. El IB prevé un incremento del número de colegios que soliciten implementar el programa del PEP y esta investigación pretende conocer, en más profundidad, cómo los colegios podrían realizar la integración de dicho programa y cumplir, al mismo tiempo, con la regulación española. Para ello, se aplica el método comparado en base a 7 parámetros que sirvan para contrastar el curriculum español y el marco correspondiente del IBPEP.

Como principal resultado de esta investigación, se encuentra la clara posibilidad de que cualquier centro pueda completar uno y otro curriculum. Más en concreto, que el IBPEP puede considerarse como un motor para completar los aspectos no cubiertos en la oferta nacional en relación a los estándares internacionales de una educación actual y futura.

Palabras claves: Bachillerato Internacional (BI), Programa de la Escuela Primaria, Competencias Claves, Educación Primaria, Curriculum



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Journal of Supranational Policies of Education (JoSPoE)

DOI: 10.15366/jospoe

ISSN-e: 2340-6720